loader image

За традиционните български млечни продукти през погледа на производителя Иван Глухаров от Плевенско

Младият Иван Глухаров е управител на ,,Мандра ООД”. Освен кравеферма, фирмата включва и две млекопреработвателни предприятия в селата Обнова и Трънчовица, община Левски, Плевенска област. След завършването на специалността ,,Финанси и банково дело” в Швейцария се завръща в родината като управител. Той припомни значими проблеми в сектора и даде своите препоръки за решаването им пред ,,Гласът на земеделеца”.

,,Мандрата е започнала да работи в края на 90-те години, преди това е съществувала, но е била друга собственост. От тогава до сега се развиваме, разширяваме асортименти, стараем се да следим тенденциите. От скоро съм управител, тъй като съм внук на собственика. Трябваше да порасна, да се изуча, да придобия опит , след което да започна да управлявам. Без знание няма как да това да се получи”, споделя Иван Глухаров.

Той допълва, че във фермата се отглеждат основно черношарено говедо и малка бройка ,,Симентал”. ,,Имаме намерения в близко бъдеще да сменяме стадото. Насочили сме се към порода ,,Холщайн”. Продуктовата ни гама включва най-общо традиционни и нетрадиционни млечни продукти от натурално, българско свежо краве мляко. Това представляват всички български, познати като традиционни – кашкавали, сирена, извара, масло, кисело мляко. При нетрадиционните продукти се породи сегмент от клиенти за износ. Те имаха интерес основно към арабски тип продукти”, пояснява Иван Глухаров. ,,Тук вече имаме ,,лабне”, ,,халуми”, което нямаме право да го наричаме така, а грил сирене – има географска защита. Също така сред тях са и ,,мешалале”, ,,чичил”, ,,акауи” и т. н.”, продължава Иван Глухаров.

,,Всяка година присъстваме в Интер ескпо център на изложение към общия щанд на млекопреработвателите. Членуваме в асоциацията им. Преди година или две бяхме отишли на изложение в Берлин. Общо взето се фокусираме върху по-големи изложения, където можем да осъществим контакти. Нашият интерес, като средно по размер предприятие, е да имаме по-широк пазар. Работим с малко по – голям обем от малките производители. Има и производители, които работят много над нас, ние сме някъде на средно ниво”, коментира Иван Глухаров.

Младият управител уточнява, че ползва за най-новите марки и продукти използва каналите facebook и фирмен сайт . ,,Там качваме снимки, материали за продуктите. Имаме търговски представител, който обикаля по модерната търговия- веригите и по-малки магазини, също и за износ. Отделно произвеждаме малки количества продукти ,,на ишлеме”.”, допълва Иван Глухаров

Според него, проблемът в сектора е, че българският потребител няма доверие към продуктите, предлагани в магазините. ,,Има фирми, които злоупотребяват, по новините казват ,,по-високо водно съдържание, с имитиращи вещества и т. н”. Този проблем съществува от малко по-дълго време. Най-масовият проблем, който в момента нашумява, е цената на тока, със 100-150% по-висока.”, пояснява младият управител.

,,Отделно много фермери се отказват. Тъй като ние не сме си затворили цикъла, също ни обхваща и това. Нямаме достатъчно суровина. В момента в България има страшен глад за сурово краве мляко. Много фермери се отказват, продават животни, тенденцията е към криза. Имах среща с представители на модерната търговия от Асоциацията на млекопреработвателите. Имаме намерение да работим заедно, за договаряне на по-добри цени, за достигане до краен клиент, за по-качествени продукти на тези цени”, разяснява Иван Глухаров. ,,Все си мислим, че трябва да се създаде организация, която да следи периодично производството на фирми, за да се подсигурява придържането към традиционните технологии.”, обобщава младият производител.

Виолета Кръстева

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X