loader image

За силата на търпението със скоростта на охлюв

Охлювите са познати като деликатесен продукт. Пламен Пенчев от Севлиево отглежда тези животни и разказа пред ,,Гласа на земеделца” за богатия си опит и ситуацията в производството не само в български, но и в европейски мащаб.

,,На 15 април ще се навършат точно десет години от нашето начало. Искахме да се занимаваме с производство на хранителен продукт, чиято реализация първоначално да не е насочена към българския пазар. Тогава разсъждавахме така. Сега вече след толкова години виждаме, че българският пазар не е за пренебрегване. Като всяко едно животновъдство и при охлювите има доста специфики”, казва Пламен Пенчев. ,, Добре е, човек да се запознае с това, що за животни са охлювите и от какво се нуждаят. Разбира се, най-подлвастни са на климатичните условия. Важно е дали самото място отговаря на климатичните условия, при които те се развиват най-добре. Когато човек познава условия като надморска височина, влажност на въздуха, количество валежи, лесно може да вземе решение дали това животновъдство е подходящо за него”, пояснява производителят.

По думите му климтатът в Севлиево не е от най-добрите за отглеждане на охлюви, поради надморската височина. ,,Това означава горещо лято. Пролетта е по-продължителна и дъждовна и съответно есента е по-мека. Летните горещини ни създават проблеми. Добре е да се търси района на Предбалкана и въобще планинските райони. Там климатът е доста по-добър за отглеждането на охлюви”, допълва Пламен Пенчев.

,,Ние се занимаваме с отглеждането на охлюви основно с цел консумация. Имали сме много запитвания за суровините, добити от охлювите, с цел използването им в козметиката. На този етап от нашето развитие не сме предприели тази крачка. Там има съответната специфика и смятаме, че така ще разконцентрираме от нашия друг фокус. Пазарът се намира основно чрез Интернет контакти и телефонни обаждания. Разбира се, много е важна и визитата на място, личният контакт. Това е една последваща стъпка. Първоначално пазар се търси чрез Интернет. 95% от нашето производство е насочено към чужбина”, пояснява Пламен Пенчев. Той допълва, че чисто технически не остава време да се насочат към фермерски пазари. ,,Лично мое мнение, е че там има интерес , стига човек да е добре подготвен. Това означава старателно приготвени продукти, наистина на ниво. Хората си мислят, че основният проблем е стартирането. Когато човек се захваща, реално не знае с какъв продукт започва. Винаги първите притеснения са къде и как да си реализира продукцията. Успокоявам колегите и бъдещите фермери, че пазар за охлюви винаги има”, коментира производителят. ,,Те би трябвало повече да се притесняват дали ще отгледат достатъчно качествена продукция. Защото качеството е това, което се продава”, уточнява Пламен Пенчев.

,,Схващането за охлювите като животни е такова, че като ги настъпим на улицата няма да ни направи впечатление. Всъщност това е селскостопанско животно и към него трябва да има доста голямо уважение. Полагането на грижи и отглеждането на добра продукция е нещото, за което фермерите би трябвало да се притенсяват. Пазар има, търсят се”, продължава Пламен Пенчев. Според него, бранш е доста силна дума. ,,Няма браншова организация в България. Фермите не са много, основно през последните две години доста се отказаха. Мисля, че са останали по-малко от петнайсет на брой. Надявам се, че това нещо ще се промени във времето. Тези, които са гледали ще се върнат отново към производство, ще се появят нови фермери и т.нар,,бранш” ще се развие.”

,,Кандидатствали сме по една от мерките в предния програмен период. С известно забвяне бяхме одобрени, което само по себе си финансово ни помогна да си поемем въздух. Точно тогава нещата съвпаднаха с доста труден период на отглеждане. Ако един продукт може да се самоиздържа, да се самоизхранва, да се реализира на пазара, това е нещото, към което да се насочат фермерите. Нека по-малко да работят с идеята за финансиране и субсидиране. Това е финансова помощ, но сама по себе си има начало и край. Ако самият продукт не е с добър маркетинг, едно финансиране от такава програма само би усложнило нещата. Няма да бъде в помощ”, разсъждава производителят.

Той добавя, че охлювите, отглеждани във ферма, т.нар,,култивирана порода” основно се изхранват с фураж само за тях. ,, В самите паркове, ферми се сеят и култури, които те консумират доста активно. Фуражът е основната храна. В България има няколко завода, които произвеждат такава храна. Всеки един от тях е с добри показатели. Купували сме фуражи от различни места, работим с един от българските заводи, внасяли сме от Франция, опитвали сме да си произвеждаме и сами. Всичките тези варианти работят, но сега ни доставя един от доказаните български производители. В момента всичко е доста динамично на пазарите, така е и с цената на фуража. Ще видим през новия сезон как ще се развият нещата”, казва Пламен Пенчев.

Според него, при охлювъдството и т.нар ,,бизнес” (доста силна дума) се изисква много търпение. ,,Нещата се случват точно със скоростта на охлюв – бавно, методично, с години опит, практика, тъй като няма еднакви години. Отглеждането е сезонно, има само един продуктивен сезон. Грешки се допускат. За да може един фермер да придобие самочувствие, че може да се справи, са необходими само практика и опит”, пояснява Пламен Пенчев.

,,Сътрудничним си с колегите. Не знам до колко е необходима браншова организация, това е една дълга тема. Реалният проблем при реализацията на охлювите, това е чуждестранната конкуренция. В други страни има огромни производители, там стандартът е по-нисък и това позволява да продават на по-ниски цени. Това привлича съответно купувачите. Не знам как една браншова организация би помогнала в тази насока. Държави като Полша и Украйна са много големи производители, с много големи капацитети и това им позволява да продават на много ниска цена. Гърция произвежда, но те отглеждат друга порода охлюви. Те имат не малко ферми, след това се нареждаме ние в България. В Македония и Сърбия има по няколко ферми. В Румъния последните няколко години се появиха, но не са чак толкова големи като площи”, разказва Пламен Пенчев.

,,Имаше светлина в тунела до преди цялата ситуация с корона вируса. Точно нещата започнаха да се подреждат, както трябваше да бъдат, с реализация и с достатъчно производство. Отглеждаме животни, пряко насочени към ,,ХОРЕКА”- сектора- хотели, ресторанти, кафенета. Когато те са засегнати, това оказава веднага влияние върху нашите реализации.”

Виолета Кръстева

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X