loader image

Българските земеделци станаха много по-прецизни при покупката на земеделска техника

Решаващи вече са не цената, а качеството на техниката и репутацията на търговеца  Предизвикателство пред нас е, че трябва да обърнем играта  Досега клиентите бяха свикнали, че ние имаме голям склад с машини, и те да влязат в двора и да си изберат  Което към днешна дата не може да се случи, защото бройките, които се произвеждат само за склад при дилърите, буквално са нищожни  Затруднената ситуация с доставките на земеделска техника в световен мащаб едва ли ще се нормализира в близките година-две  2021 г. беше най-силната година в историята на компания Мегатрон, а вече работим за сезон 2023 г.

Интервю на Ася Василева
– Господин Панчев, каква е ситуацията на пазара на земеделска техника в момента, какви са тенденциите? Как приключи фирма Мегатрон 2021 г. и как очаквате да се развие пазарът на земеделска техника през новата 2022 г. и като цяло, и за компания Мегатрон?
– 2021 г. беше изключително динамична година. Още по време на изложението БАТА АГРО през май 2021-ва, споделихме очакванията си за проблеми с наличности и доставки. Специално за Мегатрон 2021 г. беше най-силната година в историята на компанията изобщо като продажби. Но за да бъдем максимално коректни, би трябвало 2020 г. и 2021 г. да се разглеждат като усреднени, защото през 2020 г., заради шока от пандемията, имаше голям застой на пазара. 2021 г. компенсира донякъде спада на продажбите през 2020 г. Но дори и при усреднени резултати, това, което постигнахме по отношение на продажбите е най-високото ниво, което сме постигали до момента.
Относно проблема с недостига на наличности, до момента успяваме да държим много добро ниво на доставки. Но проблемът е световен. Ние се ориентирахме изключително рано в ситуацията и много отрано започнахме да се запасяваме и да правим поръчки за дълги срокове напред. Коментираме с нашите клиенти какви са реалните срокове за доставки. Но фактите са, че за нас 2022 година от гледна точка на продажби, общо взето, е приключила. Ние вече подписваме договори и правим заявки към доставчиците за 2023 г. Не само за трактори, но и за техника от цялото ни портфолио – пролетни сеялки за сезон 2023, комбайни за жътва 2023, пръскачки също.
Моето лично мнение е, че нещата през следващите 3-4 години бавно може да се нормализират. Ако това свръхтърсене, което съществува в момента, продължи, нещата няма как да се нормализират. Търсенето в момента е може би двойно по-голямо от капацитета на заводите. Всичко зависи от цялостната ситуация – не само пандемичната обстановка, но и цени на суровини, цени на продукция.
Нашите клиенти са поставени пред изключително големи предизвикателства – производствените им разходи растат ежедневно – за торове, за ток и т.н. Така че това, че цените на продукцията растат, не е радващо, защото те растат заедно с разходите. Много е неясно бъдещето относно цялостната ситуация и възможностите за доставки. Надяваме се на нормализиране, но се съмнявам, че то ще се случи през следващите 2-3 години.
– Как работи компания Мегатрон в условията на такава пазарна непредвидимост? И колко време напред да планират покупките си приблизително земеделците?
– Много е различно. Сезонните продукти в момента вървят горе-долу с година напред. Което ще рече, че през следващите 2-3 месеца трябва да се започне активна кампания за покупка на комбайни за жътва 2023 г. Доскоро средно за тракторите забавянето беше около 18 месеца срок за доставка. Сега е в зависимост от серията, тъй като 6-а серия се произвежда в Европа, а 8-а в Съединените щати, и за нея през 2022 г. повече производство няма да има. Всичко, което сме поръчали, е договорирано с капаро. Очакванията са да има доставка за пролетната кампания и по-скоро за есенната кампания на 2023 г., което с днешна дата прави около година и половина. За инвентарите е около година напред.
Ние, в Мегатрон, през последните 6-7 години така или иначе правим планиране за наличностите ни за около година напред. Затова нас тази обстановка не ни стряска толкова много от гледна точка на това какво да си поръчаме. Разликата е обаче, че нашите основни доставчици работят на по-различен принцип. При нас не е важно кой кога си е поръчал машината, а за да има максимална справедливост, с приоритет се произвеждат машини, които са договорирани за краен клиент. Предизвикателството, което стои пред нас, е, че трябва да обърнем играта. Досега клиентите бяха свикнали, че ние имаме голям склад с машини и те да влязат в двора и да си изберат. Което към днешна дата не може да се случи, защото бройките, които се произвеждат само за склад при дилърите, буквално са нищожни.


– Но въпреки проблемите, развитието не спира. Какви са новостите при бранда John Deere?
– Най-новото, което излиза в момента от John Deere, е серията 6R. В нея е увеличен броят на моделите, добавени са допълнителни мощности. В момента серията е от 150 до 250 к.с. Новите модели имат подобрения в кабината, по-добра визия, напомняща визията на 8-а серия, перфектно LED осветление. John Deere подмени почти цялото си портфолио през последните няколко години. Имаме нови серии 8 и 6М, сега 6R, 7-а серия също е обновена. Очакванията ни са да успеем догодина да представим на българския пазар и новата серия комбайни Х. Амбициите ни бяха за тази година, но за съжаление, не достигнаха бройки да имаме и демомашина, тъй като една машина вече е продадена в Южна България. Но за следващата година сме планирали демотур с тази машина, за да видят българските фермери кой е най-големият и продуктивен комбайн в света. Отделно от машините, в John Deere непрекъснато се работи върху интелигентните решения и прецизното земеделие.
За съжаление, в тези условия на затруднени доставки работата по презентацията на нови модели е затруднена. Налага ни се и ние да се нагаждаме към обстановката.
– А при другата марка, която представлявате в България, – фирма Kuhn? Фирмата има много предложения и за животновъдите…
– При Кuhn забележителното е, че през миналата година продадохме 5 самоходни миксервагона и сме абсолютни пазарни лидери в сегмента. Има светлина в тунела на българското животновъдство. Все по-често срещаме животновъди, които успяват да наберат кураж и средства, за да обновят и модернизират стопанствата си. И не само като техника. В България се започва със сградите, тъй като това е най-овехтялата част от стопанствата.
Фирма Kuhn предлага цялата възможна гама в сектора – косачки, сеносъбирачки, фолиращи машини, балопреси до самоходни миксервагони. Това, което прави впечатление, е, че през последните 3-4 години, оборотът ни с марката се увеличава предимно от продажби именно в животновъдството. Факт е и че в Мегатрон инвестираме много и в хора, които да се занимават с този тип техника, които намериха достъп и до дребните животновъди. А те от своя страна се убедиха, че техниката, която им предлагаме, е достъпна за тях, а качеството ни е без конкуренция.
Една от основните причини да изберем Kuhn за наш партньор е, че компанията ни дава възможността да предлагаме цялата гама първокачествена техника само от един доставчик, който отговаря на всичките ни нужди.
Относно почвообработващата техника при Kuhn предлагаме от конвенционалните плугове, х-образни брани, минавайки през стърнищни култиватори за минимални обработки, дискови брани с независими дискове, сеялки с дискови секции до директни сеялки за нулеви обработки.
Заемаме лидерство и при торачките. Там сме увеличили почти 10 пъти продажбите спрямо 2015 година. 2020 г. беше изключително силна при продажбите на всички машини с марката Kuhn.
По каквато и технология да работи конкретното стопанство, Kuhn предлага машини за него. От животновъд с 5 крави до земеделец с милион декара!
– Какво се случва на вторичния пазар на земеделска техника?
– Вторичният пазар на земеделска техника е тотално полудял. Освен че повишението на цените е средно между 100 и 140%, машини на по 15-18 години от 50 000 – 60 000 лв. цена скочиха на 60 000 – 70 000 евро. Търсенето е много голямо. В момента буквално можеш да продадеш всичко, което искаш да продадеш, стига да му е правилна цената. Наложи ни се да търсим за наши клиенти конкретни машини според техни изисквания от Западна Европа и реалността е, че в момента цената на 2-3- годишна машина е с между 20 000 – 40 000 евро по-скъпа, отколкото тази машина е струвала като чисто нова.
– Можем ли да направим някакъв анализ за това каква техника търсят българските земеделци и как я избират?
– Прави ни впечатление, че може би една четвърт от продажбите, които направихме през 2021 г., бяха с клиенти, които не са работили с нас досега. Земеделците станаха значително по-прецизни в инвестициите си. Имам предвид не само дали да си купят нещо. Но и когато правят дадена покупка, те вече се интересуват от много фактори, на които досега не обръщаха толкова внимание. Допреди 2 години 2000 евро разлика в цената бяха решаващи. Но вече не е така. Сега земеделците се интересуват повече от характеристики на машините, репутация на дилъра, сервизна мрежа и запасеност с резервни части. Въпросът за цената е значително по-назад с днешна дата при приоритетите на земеделците за вземането на решение за покупка.
– Мегатрон предлага и решения за финансиране…
– Относно финансирането при нас, като партньори на John Deere, нещата са изключително сигурни, тъй като те предлагат собствено финансиране John Deere Finance, което на практика е тяхна банка в Европа. Условията също се определят директно от тях. Това включва безлихвен лизинг за 3 години, 1% лихва за 5 години, при 10% самоучастие и т.н. В Мегатрон успяхме да постигнем същите условия да важат не само за машините на John Deere, но и за инвентара, закупен от нас.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X