Високи цени на дизела: Как да намалим разхода на гориво в тракторите

Дизелът е скъп, а работата на полето започва с пълна пара. Възможно е да се направят икономии.  Потенциалът за спестяване на гориво при работа с трактори е голям –  възможно е до 20 процента по-малко потребление. 

Войната в Украйна и санкциите срещу Русия доведоха до експлозия на цената на дизела. По отношение на енергията тракторите не са особено ефективни. Само 10 до 20 процента от мощността на двигателя се използва за задвижване на самата машина. Много енергия се губи в изгорели газове, охлаждане и триене. С високите цени на дизела това боли още повече. Няколко съвета как да намалите разхода на дизел на трактори.

Спестяване на дизел: потенциал за спестяване на трактори:
Почистване на въздушния филтър и радиатора: 5 процента
Изключен климатик: 3 до 5 процента
Високо налягане в гумите на пътя: до 7 процента
ниско налягане в гумите на полето: 10 процента
Тракторът правилно баластиран: до 15 процента
Шофиране при ниски обороти на двигателя: до 15 процента
Работа с управление на двигател-трансмисия: 5 до 25 процента
Ръчно шофиране при намалени обороти на двигателя: 5 до 15 процента


Съвет за пестене на дизел 1: Налягане в гумите и скорост на движение


По-добре е да карате бавно до полето с ниско налягане в гумите, отколкото бързо с високо налягане в гумите. Спестяването на време е много малко и не оправдава по-голямото приплъзване и вредното уплътняване на почвата.



Съвет за пестене на дизел 2: Премахнете всичко, което не е необходимо

Тракторът трябва да има толкова баласт, колкото е необходимо. Ето защо трябва да използвате гъвкави баластни тежести, например на предната ос. Тежестите на колелата са добри, но трудни за сваляне. Те често остават на трактора твърде дълго, ненужно. Производителите на трактори са представили някои идеи за променливо тегло в миналото. Например EZ-Ballast от John Deere. Това все още не е реализирано в голям мащаб. Оптималният баласт за стандартни трактори с тегловно съотношение 40:60 спестява до 15 процента дизел за работа с тежка тяга.

Но внимавайте – безопасността на първо място: поне 20 процента от общото тегло трябва да е на предната ос! Способността за управление трябва да се запази.

Съвет за пестене на дизел 3: Двигателят трябва да може да диша

Въвеждането на по-строгите емисионни стандарти промени много в технологията на двигателя на селскостопанската техника. Производителността на охладителя се е увеличила поради по-високите температури на отработените газове. Новите въздушни филтри в тракторите отделят повече мръсотия и прах. Запушените въздушни филтри повишават температурата на отработените газове и разхода на гориво. Независимо от това, трябва редовно да почиствате повърхностите на радиатора и всмукателната решетка.

Съвет за пестене на дизел 4: настройте правилно климатичната система - не замръзвайте през лятото

Климатикът на трактор с високи конски сили от 250 к.с. консумира много мощност. В горещите дни това може да струва между 3 и 4 литра дизел на час. Използвайте климатика само когато е абсолютно необходимо. Между другото, климатичните системи, които са настроени на твърде ниски температури, не само харчат твърде много дизел,  но и могат да ви разболеят. Разликата между външната температура и температурата в кабината не трябва да е по-голяма от 6°C. Ако работите с трактора при външна температура от 30°C, трябва да настроите климатика в кабината само на 24°C, а не на по-студено.

Съвет за пестене на дизел 5: намалете оборотите на двигателя

Повечето двигатели на трактори все още се въртят с номинална скорост от 2000 оборота в минута. Някои големи трактори и комбайни с голям капацитет вече имат двигатели, проектирани за по-ниска скорост. В ежедневната работа това означава шофиране с ниска скорост, където е възможно. При тракторите с ръчна скоростна кутия това означава рано да превключвате нагоре и по-късно надолу по скоростите. 


Съвет за пестене на дизел 6: Тракторите не са състезателни коли
На светофарите някои трактори изумяват шофьорите. През първите няколко метра те ускоряват много бързо. Въпреки това, потенциалът за ускорение на трактора не трябва да се използва напълно, ако не е необходимо. При транспорт намалете нивата на ускорение. При някои CVT трансмисии нивото на ускорение също определя поведението при движение по инерция. Бавното ускорение също има предимството, че тракторът се движи плавно, когато се приближава до кръстовище или червен светофар.

Съвет за пестене на дизел 7: Сцеплението спестява гориво - протекторът на гумата осигурява сцепление

Гумите за трактори са универсални. На пътя те трябва да причиняват малко съпротивление при въртене при високи скорости. Истинската им сила обаче се крие във факта, че грайферите им се преплитат с почвата. Това прави възможно доброто сцепление. Следователно гумите на трактори, които извършват много теглеща работа на полето, не трябва да са силно износени. Основното правило е: намалената наполовина дълбочина на грайферите прави обработката на почвата по-скъпа с 10 до 20 процента. Гумите с височина на грайферите под 2 см предават  максимум 80 процента от силата на сцепление към земята.

Съвет за пестене на дизел 8: Изключете, вместо да работите на празен ход

Тракторите прекарват много време на празен ход. При около 900 оборота мъркат без усилие. Дизелът все още тече в горивната камера. Някои модели трактори понижават оборотите си на празен ход с 200 до 300 оборота в минута веднага щом мястото на водача се освободи за няколко секунди. Дори по-добре от намаляването на оборотите е да изключите трактора, докато говорите или чакате. А в някои ситуации това има още повече предимства: разговорите със служители или колеги са по-приятни, когато няма шум от двигателя на заден фон.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X