loader image

Растат опасенията, че биогоривата ще застрашат продоволствената сигурност

Заради войната в Украйна отново се чуват критики срещу биогоривата на растителна основа, като се твърди, че търсенето на етанол и биодизел в Европейския съюз изостря опасенията за продоволствената сигурност. Техният аргумент е, че не трябва да се стига до „храни срещу гориво“.  Индустрията на биогоривата нарече твърденията „нелепи“.

Около 10 000 тона пшеница, които се равняват на 15 милиона хляба, се изгарят ежедневно като етанол от колите в ЕС, според скорошно проучване на неправителствената организация „Транспорт и околна среда“ (T&E). Организацията за чиста мобилност заяви, че е „неморално“ да се прави това на фона на покачващите се цени на храните, предизвикани от инвазията на Русия в Украйна.

„Всяка година изгаряме милиони тонове пшеница и други жизненоважни култури, за да захранваме нашите автомобили. Това е неприемливо пред глобалната продоволствена криза“, коментира Майк Мараренс, мениджър за биогорива в организацията.

„Правителствата трябва спешно да спрат изгарянето на хранителни култури в автомобилите, за да намалят натиска върху критичните доставки“, добави той.

T&E са сред групата неправителствени организации, които призовават правителствата на ЕС незабавно да забранят фуражните култури за производство на биогорива, предупреждавайки, че продължаването на тази практика може да доведе до „излизане извън контрол“ на цените на храните.

Цената на пшеницата, която се използва за производството на етанол, и слънчогледовото олио, което се използва за биодизел, се повишиха значително след избухването на войната.

Нахлуването на Русия в Украйна „разклати значително селскостопанските пазари, създавайки несигурност за бъдещата глобална наличност на зърнени и маслодайни култури“, се посочва в проектодоклад на Европейската комисия за търговските перспективи, публикуван във вторник (5 април).

Украйна и Русия са отговорни за около една четвърт от търгуваната пшеница и ечемик в световен мащаб, 15% от царевицата и над 60% от слънчогледовото масло. Десетки страни разчитат на този износ за продоволствената си сигурност.

Според проучването T&E предотвратяването на вноса на пшеница от ЕС за биогорива ще позволи около 20% от доставките на пшеница в Украйна да бъдат изнасяни за производство на храни в страни като Египет.

Неправителствената организация също така разкритикува опитите на индустрията да засили позицията си на фона на конфликта, с аргумента, че индустрията е предложила биогоривата да заместят руските изкопаеми горива.

„Индустрията на биогорива засилва усилията си за лобиране, за да настоява за повече зърнени култури като пшеница и царевица, за да замени руския петрол. Правейки това, цинично се възползва от опасенията на хората за цените на горивата, поставяйки печалбата над продоволствената сигурност“, подчерта Марахренс.

Не „храни срещу гориво“, а „храни и гориво“

Индустрията категорично се противопостави на проучването, подкрепено от T&E, като твърди, че НПО-то целенасочено игнорира, че производството на биогорива създава храна за животни в допълнение към горивото.

Без производството на биогорива ЕС ще трябва да внася фураж за животни и по-значителни количества масло, коментираха пред EURACTIV от ePURE, базирана в Брюксел търговска асоциация, представляваща производителите на етанол.

Европейската индустрия за възобновяем етанол вече играе „стратегическа роля“ в продоволствената сигурност на ЕС, твърди Симона Вацкеова, временно изпълняващ длъжността генерален секретар на ePURE.

„Нашата индустрия е важен вътрешен източник на високопротеинови фуражи и други продукти, които намаляват нуждата от внос на фуражи и храни в ЕС. Всеки произведен тон възобновяем етанол автоматично генерира 1 тон такава храна за животни, а през 2019 г. европейските производители на етанол са доставили общо повече от 4,5 метрични тона от него“, каза Вацкеова.

Както ePURE, така и другата търговска асоциация, Европейският борд за биодизел (EBB) категорично отхвърлиха твърдението, че производителите на биогорива настояват изкопаемите горива да бъдат напълно заменени с биогорива. Нито една от организациите не е настоявала целите за биогорива да бъдат увеличени в отговор на кризата, казаха те.

Ксавие Нойон, генерален секретар на EBB, каза пред EURACTIV, че индустрията няма да се застъпва за това биогоривата да заменят всички изкопаеми горива, тъй като позицията е нереалистична.

„Имаме фундаментално различен подход към заместването на изкопаеми горива: считаме, че биогоривата няма да могат да заменят всички изкопаеми горива в транспорта, но всеки процент е от значение“, посочи той.

Вместо това, индустрията изтъкна приноса на биогоривата към енергийната независимост, призовавайки държавите-членки да не съкращават едностранно производството на биогорива в отговор на опасенията за нарастващите цени на храните и бензина.

„Европейските производители на биогорива не са поискали увеличаване на смесването на биогорива поради кризата. Те просто повториха необходимостта да не намаляваме усилията си“, коментира Нойон.

Ръководителят на EBB също така постави под въпрос връзката между биогоривата и цените на храните, като твърди, че други въпроси са по-важни при определянето на разходите.

„Въпреки че е очевидно, че по време на тази криза, както и преди нея, сме свидетели на високи цени на храните, през последните години не се наблюдава значима връзка между биогоривата и световните цени на храните. Много други фактори, като например цената на петрола, имат много по-значимо влияние върху цените на храните“, каза той.

Освен това Нойон подчерта, че ограничаването на биогоривата ще изисква по-значителни количества изкопаеми горива, за да компенсира недостига.

„Произведеният в Европа биодизел е основният инструмент за декарбонизиране на сектора на автомобилния транспорт, който все още разчита на повече от 90% изкопаеми течни горива“, обясни той.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X