Гумите стават оскъдни: ще карат ли тракторите по джанти? 

Войната в Украйна се разраства; производителите на гуми вече предупреждават за оскъдни наличности и високи цени. За какво трябва да се подготвят фермерите?

Нищо не върви без гуми: тракторът, комбайнът, гуменият вагон, инвентарите. Фермерите зависят от гумите. Но ембаргото срещу Русия също има голям ефект върху секора: цените на газа са високи и саждите, които идват наред с други места от Русия, не се произвеждат. „Фермерите трябва да говорят с дилъра си навреме“, казва Хенрик Шмуде, германски дистрибутор на селскостопански гуми. „Не чакайте последния момент. Особено когато жътвата е на вратата, може да има проблем, ако незабавно се наложи да се търси определен вид гуми.“ Доставчикът на услуги също така съветва да имате известна степен на гъвкавост при избора на марка.Но едно е ясно: Никой не трябва да кара през полето по джанти.

Кризата с гумите има няколко причини
Няма съмнение, че пазарът е свит. Темата обаче не е нова. Дори по време на пандемията  глобалният поток от стоки започна да спира. „Недостигът на гуми има няколко причини, казва Шмуде, веригите за доставки са нарушени“

Кризата в Украйна все още е на върха: химическата промишленост, а оттам и производителите на гуми са зависими от доставките на газ. Гумите съдържат странични вещества от изгарянето на газ – една гума може да съдържа до няколко килограма. Черният цвят не е случаен. А Русия произвежда промишлени сажди  в големи количества; 60 процента идват от там.

Производителите на гуми са загрижени
Това удря както производителите на гуми, така и клиентите. „Поради кризата Michelin вече беше изправена пред големи логистични и транспортни проблеми при снабдяването на своите заводи и доставките на своите клиенти през март“, казва Майра Зьолер от Michelin. Компанията реагира: с цел оптимизиране на процесите и коригиране на веригите за доставки, производството в някои от европейските заводи на Michelin беше прекъснато за няколко дни през март. „В момента обаче ситуацията в производството до голяма степен отново се стабилизира“, казва Майра Зьолер.

Производителят на гуми Conti също реагира и намали прогнозата си за текущата година. Това, което фермерът усеща всеки ден във фермата и на бензиновата колонка не остава без последствия и за производителите.

В дългосрочен план употребяваните гуми могат да се превърнат в желана стока. Дори в Германия около 40 процента все още се изгарят. Много се поставя върху силажа за уплътняване. Но те ще станат търсена суровина, някои от тях вече са рециклирани и отново се търкалят по пътищата и браздите.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X