5 тенденции, които определят пазара на слънчоглед в момента
1. Производството на слънчоглед в ЕС е намаляло с 10% през 2022 г
През 2022 г. реколтата от слънчоглед в страните от ЕС възлиза на 9,3 млн. тона, което е с 10% по-малко от предходната година. Това е въпреки факта, че ЕС разшири площта с маслодайни семена с около 18%, до рекордните 5,1 милиона хектара.
2. Българският износ на слънчогледово масло с нов рекорд
Износът на слънчогледово олио от България достигна нов рекорд през сезон 2021/22, като се увеличи с 39% спрямо предходната пазарна година.
3. Рекордът по внос на слънчогледово олио отива в Индия
Вносът на слънчогледово олио в Индия през януари се очаква да скочи до рекордните 473 000 тона, почти тройно средния месечен внос, тъй като водещите износители Русия и Украйна се стремят да намалят запасите.
4. Китай остава основен купувач на украински слънчогледов шрот
Китай остава основната дестинация за украинския слънчогледов шрот, въпреки намаляването на покупките с 18% в сравнение с преди година. Той представлява 52% от общия обем, изнесен от Украйна през периода септември-ноември 2022 г.
5. Казахстан налага 20% мито върху износа на слънчогледово семе
Експортното мито върху слънчогледовите семена е установено от Република Казахстан и ще бъде валидно от началото на февруари. Както беше обяснено, ограниченията върху износа на слънчоглед са въведени с цел снабдяване на местните маслодайни предприятия и увеличаване на износа на преработен слънчоглед.
Обикновено, когато износът на продукти е по-висок, търсенето на суровини също се увеличава, което води до по-високите им цени (поради ограничена наличност, по-малко доставчици или пазарни спекулации и т.н.) Но не и този сезон.