Чешки фермер: Евросубсидиите отравят пазара, но не мога без тях

Директорът Ярослав Мушкаван Земчеба: „Преработката на плодове не само добавя стойност към продукта, но и гарантира продажби.“ 

„Субсидиите съсипват пазара.“ Ярослав Мушка, директор на Zemcheba, не крие това. Неговата ферма в Челчице, Чехия, обхваща 1800 хектара, с обработваеми площи, свине, крави, рибни ферми и овощна ферма от 200 хектара. С 80 хектара ябълки, това е най-големият производител на ябълки в Южна Бохемия.

Вкусът на плодовете от мъгливите планини на Южна Бохемия е високо оценен още през 1846 г. от виенския императорски двор. Сега са трудни времена за производителите на плодове в цяла Европа, дори и за производителите на този специален плод, отбелязват от най-голямата компания за плодове в този регион: „Без субсидии нашата компания наистина не е печеливша.“

Във фирмата работят 80 души, а през сезона на бране към тях се присъединяват още 50 души. „Дойдох тук да бера плодове като малко момче, защото спестявах за колело. Но днешната младеж вече не се нуждае от велосипед. Сега тук работят украинци. И посочва към жилищния комплекс, където е настанен персоналът.

Получават от 1500 до 2000 крони на ден, което се равнява на 60 до 80 евро, в зависимост от това колко берат, защото им се плаща на парче. За жилище имаха около 4 евро отстъпка, „но след войната ги оставихме да живеят тук безплатно“.

Огромният размер на компанията произхожда от Чехословакия, когато тя все още е била публична компания. След разделянето през 1993 г. публичното дружество става кооперация, до 1997 г., когато се създава ООД.

Милион евро

Това е сив ден в края на 2022 г., високо в планините на Южна Бохемия. В четири часа следобед, когато персоналът напуска зоните за сортиране и обработка, все още изглежда като сутрин. Директорът Мушка прави обиколка на модерни преси, хладилни складове и опаковъчни линии.

Според него субсидиите съсипват пазара, а той е получил почти милион евро субсидии от Европа само за компанията си за плодове, плюс още една сума от чешкото правителство за различни проекти.

Например, той е изградил електроцентрала на биомаса, с която произвежда електричество. Той е инвестирал в хладилна база, склад за плодове с машини за обработка и производство, включително нови преси за плодове. И в трактор и други машини за овощната градина и каси за реколта с голям капацитет. Мушка: „В момента все още чакаме субсидията за нова машина за сортиране, с която вече работим от един сезон.“

Благодарение на всички тези инвестиции компанията има преработвателен капацитет от 10 000 тона годишно. Достатъчно голям, за да преработи и плодове от други компании.

Милионът субсидия от ЕС все още е отделен от директните плащания, които е получил за своите 1800 хектара. До 2023 г. тя беше 4000 чешки крони на хектар, което възлиза на около 300 000 евро годишно.

Малки опаковки за закуски

Компанията продава много пресни плодове чрез различни канали за продажба, включително супермаркети. Почти половината е обработена. „Това не само добавя стойност към продукта, но и гарантира продажби.“ Например, правят сокове и пюрета в различни опаковки. От кутии с пет литра сок до малки опаковки за закуски с плодово пюре. „Не само за деца“, казва Мушка с усет за търговия. „Родителите също обичат да похапват от него.“

Много от продуктите им отиват и при други индустриални преработватели. Като кутии с целулоза за пекарни. Доскоро имали собствена фирма за сладка, докато не я продали на Zeelandia, холандска компания, която произвежда съставки за пекарни.

Оттогава Zeelandia има бизнес, практически на сайта Zemcheba. Имат осигурени доставки, Zemcheba има осигурени продажби на около 2000 тона плодове годишно. — Всъщност ние не им продаваме ябълките, а пулпата. Освен ябълки, череши, вишни морело и касис също отиват в Zeelandia.

Пара

Преработката на продукти осигурява добавена стойност, а Zemcheba отчаяно се нуждае от това, особено през последната година. Защото цените на енергията в Чешката република също се повишиха рязко след войната в Украйна. „Но за щастие сега имам инсталация за биомаса. Имаме много дърва от овощните градини, но също така и много сено и слама от обработваемата земя.“

Инсталацията се състои от два котела, които произвеждат 12 тона пара. Излишната пара се превръща в електричество. „Цената на газа сега е твърде висока. Ако нямахме това, можехме да преработваме много по-малко плодове.“

Европейският съюз им е дал доста. „Да, разбира се, че съм благодарен за това. Без тези субсидии никога нямаше да успеем да развием нашата компания толкова далеч.“ Все пак той твърди, че субсидиите съсипват пазара. „Следователно конкуренцията не се основава на знания и умения, а на други различия, като например региона“, обяснява той.

Правителството пречи на пазарните сили със субсидиите. Регионите или компаниите, които получават повече субсидии, или компаниите, които са по-умели в кандидатстването за субсидии, имат конкурентно предимство. „Но така е устроен ЕС. Те са насочени предимно към потребителската цена. Не можем да направим нищо по въпроса.“

И нещо повече, въпреки рязко спадналите цени на доходността, той все още може да държи главата си над водата. „Ситуацията е драматична! Ако дойде истински икономист да ни прегледа сметките, ще се чуди какво правим тук. Защото без субсидии нашата компания наистина не е печеливша.“

Малка овощарска страна

Като бивш председател на Националната овощарска организация той знае числата. Чешката република имаше 2000 хектара червени горски плодове и приблизително същото количество черни. Сега има само около 300 хектара червени горски плодове и 150 черни. „Производството на плодове бързо намалява. Преди около десет години в Чешката република все още имаше 18 000 хектара ябълки, сега само половината.

Проблемът е европейски, обяснява той. ЕС консумира 11 милиона тона ябълки годишно. Основни играчи са Италия, Франция, Белгия и Холандия. Чешката република е само малка овощарска страна. Докато Италия произвежд 3,5 милиона тона, Чешката република доставя само 150 000 тона. „Ние дори не сме самодостатъчни, внасяме 30 процента.“

Преди имаше програми за субсидиране от ЕС. „Няколко страни се възползваха от това, като Полша. Тяхното производство се увеличи с 1,5 милиона до 5 милиона тона за няколко години.

И така се случи, че 30 милиона тона ябълки внезапно бяха произведени в ЕС, много повече от 11 милиона, които изяждаме сами. „Полските ябълки бяха предназначени за руския пазар, но той изчезна. Част все още минава през Сърбия, но от това няма голяма полза. А пазарите в Египет или другаде в Африка вече се обслужват в световен мащаб.“

За Чехия пазарът се оказва още по-кисел, защото супермаркетите вече са свикнали с евтин внос. „Трудно ни е да влезем там.“

Lidl
В собствения му магазин ябълките струват 82 евроцента за килограм. Супермаркетът ги продава от 1 до 1,65 евро. Но Lidl изкупува ябълките за по-малко от 50 цента за килограм. Globus и Makro плащат 57 цента. Това едва ли е себестойността, особено като вземете предвид нарастващите разходи за енергия. „Но сега можем да поддържаме и това ниско ниво, благодарение на нашия биодигестер.“ С което отново доказва, че субсидиите съсипват пазара. В края на краищата, той дължи конкурентното си предимство в областта на енергетиката на подкрепата от Брюксел за неговия биодигестер.

Фирмени данни
ПЛОДОВЕ

Ябълки : 79,89 ха, очаквана реколта 2800 тона

1500 тона за консумация, 1300 тона за преработка

Сортове: Розела, Топаз, Гала, Спартан, Юлия, Дискавъри, Сириус и някои опитни сортове.

Круши: 3,55 ха, очаквана реколта 30 тона

Череши: 14,25 ха, очаквана реколта 80 тона

Вишни: 33,37 ха, очаквана реколта 220 тона

Червено френско грозде: 40,18 ха, очаквана реколта 80 тона

Касис: 13,85 ха, очаквана реколта 25 тона

Сливи: 12,93 ха, очаквана реколта 100 тона

Други дейности

Зърнопроизводство: 1000 тона овес, 100 тона пшеница, 3000 тона фуражна пшеница, 50 тона фуражен ечемик, 50 тона пивоварен ечемик, 1200 тона тревен силаж, 900 тона зимна рапица, 10 тона синапено семе

Животновъдство: 7 зареждания от 26 500 бройлери годишно,  за 350 тона месо. Месен добитък: 120 глави Blonde d’Aquitaine. Риболов: 6 ха водоема с предимно шаран.

Супермаркетите не се нуждаят от защитени фермерски плодове
Zemcheba се намира в регион, който също се нарича „градината на Южна Бохемия“, с традиция в отглеждането на плодове от 700 години. Овощните градини се простират далеч в мъглата. Планинският район днес не се вижда. Но точно тези влажни климатични условия, голямата надморска височина, чистият планински въздух и плодородната почва придават на плодовете особен вкус, казва директорът Мушка.

Пресните ябълки наистина имат добър вкус. „Този специален вкус се дължи на големите температурни разлики между деня и нощта. Това развива допълнителни аромати, особено по време на зреене. Не е просто претенция, тя е проверена, казва директорът. „Представихме Golden Delicious, който е израснал тук и който е израснал в район с по-постоянен климат на панел за вкус. И се оказа, че има голяма разлика във вкуса.”

Поради тези уникални качества, Съюзът на производителите на плодове от Южна и Западна Бохемия, в който Zemcheba е най-голямата компания, има право да носи защитено географско наименование  за всички местни пресни плодове. Става въпрос за общо 680 хектара, от които Земчеба е най-големиятпроизводител с 200 хектара.

Чешката република има 22 продукта със защитено наименовани за произход. Защитеният плод е наречен Chelčicko-Lhenické Ovoce (плод от региона Chelčicko-Lhenické). Знак за качество, който с одобрението на ЕС ви позволява да пускате в света крещящи рекламни текстове като:

„Вкусът на местните плодове е пълен, мощен, с богат набор от плодови елементи. Неговите специфични характеристики, като пищност, жизненост и компактност, произтичат от местните природни условия като сутрешните мъгли в района на отглеждане. Мекият вкус е сладък с деликатно ехо, което придава дълготрайно богато усещане.”

Поне така пише в брошура на чешкото министерство на земеделието, пълна с продукти със защитено географско наименование.

Чешката република инвестира сериозно в тези защитени имена. Като председател на Европейския съюз, Чехия дори си постави като приоритет ускоряването на бюрократичния процес за кандидатстване. Защото, както се оплаква директорът на Zemcheba: „Напълно ясно е, че тук предлагаме на пазара специален продукт. Но отне осем години, за да убедим Европейския съюз в това.

Чиновниците в Брюксел явно нямат голям опит с проверката на плодовете. Например, кандидатите трябваше да подкрепят твърденията си с метеорологични данни, включително 50-годишна история на времето през периода на зреене.

Бавна брюкселска бюрокрация

Мартин Щепанек е директор на отдела по храните на чешкото министерство на земеделието и признава проблема. Според него бавната брюкселска бюрокрация не важи само за плодовете. „Заявлението за Prague Ham също отне шест години“, казва той. „Европейският съюз наистина създава възможност за оценяване на този произход, но не съдейства за прилагането. И докато потребителите изискват качество и желанието им да знаят произхода на продукта се увеличава.

Той посочва анкета от 2021 г., която показва, че потребителите обръщат особено внимание на качеството и свежестта, когато купуват храната си: „48% гледат на първо място качеството, 46% гледат на първо място свежестта и само 16% поставят цената на първо място.“

Проучването днес ще се окаже малко по-различно, признава той, предвид кризата, произтичаща от войната в Украйна. „Потребителите вече ще обръщат повече внимание на цената. Защото не само храната, всичко поскъпва.” Във всеки случай: заявлението за защитен произход трябва да стане по-достъпно и по-опростено и преди всичко да се обработва по-бързо.

Мощност
Но регионът Chelčicko-Lhenické успя да получи ЗГУ за плодовете от 2016 г. след много усилия и усилия. Следователно той е защитен традиционен продукт; компании от други региони нямат право да продават плодове под това име. Знакът за качество изглежда добре на продукта и това е полезно в рекламата. Например Мушка обича да се хвали с историята на овощарството в този регион: още през 1846 г. компанията вече е била доставчик на виенския императорски двор.

Но супермаркетите изобщо не искат този BGA. „Те виждат такъв знак за качество като защита на продукта.“ Това би било за сметка на силата на супермаркетите, които обслужват 70 процента от чешките потребители. Да, Zemcheba доставя и в супермаркети, но без логото. Напразни ли са всички усилия за този овощен район? „Не. Това е добре за популяризирането на нашия продукт, например на международни панаири.“

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X