Бизнес с лавандула и фотосесии сред полята на Алтимир

Цветните плантации в белослатинското село се простират на площ от 30 дка. Засадени са с най-масовия български сорт лавандула – севтополис. Идеята за лилавия рай е на Петьо Върбанов, по професия електроинженер, който се връща в България, след 5 годишно пребиваване в Лондон. Решава да засади собствено лавандулово поле, поръчва си разсад и се впуска стремглаво в новото си предизвикателство. Вече трета година се грижи успешно за вечнозелените храсти със сребристи листа, като първите две определя като изключително трудни и критични, предвид ръчния труд на полето. „Няколко пъти трябваше да се прекопава всяко растение, докато се спаси от тревата, а те са доста – 65 000 бр.“, признава 31-а годишният ентусиаст. Сега отново е нужна работна ръка по 10-20 човека на ден, което допълнително увеличава иначе не малките разходи. Процесът е в по-голямата си част механизиран, в поддръжката на полето се включва и цялото семейство. „Колкото по-често вали, толкова по-често трябва да се почиства, за да е в безупречен вид“, допълва Петьо, по думите на който са много малко добре поддържаните лавандулови полета в България, а поучаваните за тях субсидии – крайно недостатъчни.

Земеделецът търгува на едро с продукцията си от лавандулов цвят, от който след преваряване извлича първичен и вторичен продукт – масло и вода. Собствен затворен цикъл на производство на този етап все още няма. Няма и особено търсене на лавандуловото масло, намален е мащабът му в страната, допълва още младият мъж. Той е категоричен, че бизнесът с лавандула вече не е от печелившите, защото цената на маслото в глобален мащаб пада, а първоначалните инвестиции са много големи, възвръщаемост няма.

Петьо не очаква големи добиви през тази година, предвид продължителните проливни дъждове в Северозапада. „Това доведе до забавяне на цъфтежа. При жътва е хубаво да е слънчево, ще видим, предстои“, добавя той и обобщава основните свойства на най-широко използваното в света етерично масло с успокояващ ефект, което намира широко приложение в арома терапията, например.

И за да „спаси“ бизнеса си, дейният стопанин на обширната лилава шир, се спира на креативни идеи за селски туризъм. Решава да експериментира по примера на западни страни, като организира професионални фотосесии с атрактивни ретро декори. За снимките в село Алтимир вече година идват посетители от цялата страна, които през следващия месец ще имат възможността да опитат различно преживяване – атракция – издигане с балон, както и рисуване на открито сред уханието на лавандуловите поля.

Новата тенденция е подходяща алтернатива и за тим билдинги, категоричен е Петьо, който подготвя и каравана, която да предлага свежи храни и напитки с ароматния цвят.

Десислава Андреева

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини