В България производството на плодове и зеленчуци стремглаво изчезва. Много е важно обществото да осъзнае, че трябва да потребява местни плодове и зеленчуци. Защо сега сме на това ниво – преди 30 години не сме знаели къде ще бъдем днес, преди 20 също, преди 10 също, не сме го заложили. Производството на плодове и зеленчуци е много сериозна външна и вътрешна политика. Има и много голям социален ефект. Това е един от най-големите генератори на работни места в една национална икономика и то за работници, които не са с толкова високо ниво на образование. Това каза Синан Вейсал, член на УС на браншова камара „Плодове и зеленчуци“ и член на УС на Българска аграрна камара, по време на третия ден от форума „Зелена седмица 2023“ („Green Week 2023“), посветен на зеления преход в страните от Централна и Източна Европа и енергийната свързаност, зеленото финансиране и иновациите, който се провежда в София.
Вейсал подчерта, че предизвикателствата пред сектора са много на брой и сравни производството на плодове и зеленчуци в България с бягане с препятствия, но „препятствия от типа на овчарския скок“. „Нямаме лесен достъп до земя, до финансиране, нямаме пазари, организации“, сподели той.
По думите му плодовете и зеленчуците са важна част от храната на хората, но когато те производителите не могат да произвеждат храна на достъпна цена, това се отразява и на потребителите. Според Вейсал в последните години пропастта между цените, на които производителите продават продукцията, и цените, на които потребителите купуват тази продукция, е станала много голяма.
Вейсал подчерта, че има неща, които трябва да се направят при производителите и на първо място, това е те да осъзнаят необходимостта да се кооперират, за да могат да са силни.
„България в контекста на зеления преход има много голям шанс да стане „зелената градина на Европа“, защото нашето производство на плодове и зеленчуци не е толкова високо индустриализирано, колкото на запад“, смята Вейсал
Той изрази надежда да правим всичко възможно, за да може браншът да оцелее и да разработим икономика на нови принципи, като продуктът, който излезе накрая, ще е най-добрият за потребителите.