Училището има богата база и условия за практически опит, ценен за децата
Много от възпитаниците на Професионалната гимназия по селско стопанство “Царица Йоанна“ в Пазарджик успяват да създадат свой успешен агробизнес. Добрите примери в това отношение са доста, те карат следващите седмокласници да обмислят аграрното образование като вариант, а нерядко и да го изберат за себе си. Това разказва директорът на учебното заведение Георги Гатев, когото от “Гласът на земеделеца“ потърсихме на прага на поредната кампания за прием на нови средношколци. Открихме го на полето, докато подготвяше поредното третиране на лозята, които са част от базата на гимназията.
– Г-н Гатев, как протича кампанията за прием на ученици и какви специалности могат да изучават те в Селскостопанската гимназия през следващата учебна година?
– Кампанията реално от днес започна, защото сега децата получават документите си за завършено средно образование, така че в следващите дни ще мога да кажа колко кандидати ще имаме. Приемът за дневна форма е по три професии – „Техник – механизация в селското стопанство“, “Техник – лозаро-винар“ и “Фризьор“. Надяваме се и тази година да запълним паралелките. Обнадеждава ни това, че в Пазарджишкия край има интерес към аграрното образование, тъй като това е селскостопански район и то дава възможност за добра реализация.
– Голям плюс на гимназията е, че има богата база и съответно възможности за практическо обучение.
– Да, така е и благодарение на това те стават добри специалисти в своите области. След завършването си са готови да започнат да работят самостоятелно, иначе казано – да създадат и управляват свое земеделско стопанство или ферма. Както и фризьорите – да открият собствен салон. Много от тях продължават образованието си в аграрни висши училища, а като цяло наистина като че ли повечето залагат на семеен селскостопански бизнес.
Разполагаме с два учебни корпуса. В единия по “Региони в растеж“ са направени основни ремонти и е напълно оборудван. Това предстои и в другия, като инвестицията ще бъде около 360 000 лева, по линия на програма STEM. Планираме създаване на 6 STEM кабинета, които също да бъдат напълно оборудвани и да осигуряват условия за съвременно обучение.
За земеделие разполагаме с 600-700 дка обработваема земя, голям машинно-тракторен парк с трактори, прикачен инвентар. Имаме и животновъдно стопанство, което редовно поддържаме. Тази година сме произвели 16 телета за угояване, предстои ни ново зареждане. Отделно са учебно-производствената изба и лозята. Базата е огромна и дава много големи възможности за практика.
Тази година отново обявяваме прием и по специалност “Животновъд“ – тя е защитена професия. Ако успеем да сформираме паралелка, ще е чудесно, поддържането на животновъдната ни база е свързано с тази паралелка. Имаме отлична база и за всички други специалности.
– Имат ли за успехите на младежите роля и проектите, благодарение на които учениците се запознават със земеделието и животновъдството в чужбина, виждат успешни модели?
– Разбира се. Миналата година имаха дори производствена практика в реални условия в Испания. Надяваме се и през следващата година да бъдем одобрени в този проект, той е много полезен. Много проекти печелим и за обучение и квалификация на учители, което съответно се отразява положително върху качеството на преподаване. През август група колеги ще пътува за Амстердам, после – в Аликанте, постоянно имаме колеги, които подобряват професионалната си квалификация. Имаме успешни проекти и в областта на екологията и приобщаващото образование. Залагаме и на гражданското мислене на нашите възпитаници чрез различните клубове по интереси. За втора поредна година наши ученици участваха в проект за ученически практики в реална среда. Знания, умения и компетенции в реална работна среда усвоиха 20 гимназисти от специалностите „Монтьор на селскостопанска техника“, “ Фризьор“ и „Техник в лозаро-винарството“. Всеки ученик получи сертификат за успешно проведена практика в реални работни условия и стипендия в размер на 372 лв.
Наскоро пред ученици от 9., 10. и 11. клас бяха представени много важни теми, свързани със земеделието – „Зелена сделка“ и „Обща селскостопанска политика на ЕС“. Тази дейност е по проект „Европейско гражданство в училище“, който се осъществява съвместно с ОУ „Стефан Захариев“ в Пазарджик. Гимназистите обогатиха познанията си за Европейския съюз по иновативен начин с помощта на своите учители г-жа Мария Райчева и г-жа Красимира Вачева.
– В началото на разговора споменахте, че сте на къра. Какво правите в момента?
– Подготвяме се за утре рано сутринта да направим пръскане с хербициди в лозето. С работната ръка е трудно и иначе е невъзможно сами да поддържаме 40 лозя на ръка, така че с препарати ще спасим лозите от плевели. А иначе предните дни правихме второ пръскане с комбинация от препарати за растителна защита на самите лози – против болести и неприятели, агрономът ни определя какви продукти да бъдат приложени. Жътвата ни приключи, прибрахме новата реколта от житни, реализирахме я. Доволни сме, сравнително добра е реколтата на фона на трудната година и сушата през зимата. Мислехме да засеем втора култура царевица, но при тази суша е рисковано, ще се откажем. Тя няма да поникне. А ние нямаме условия за поливно земеделие.
*Снимки – училищен архив
Стоимена Александрова