Заместник-министър Георгиева, предстоят промени в Стратегическия план за земеделие…
На 11 юли беше публикувано в Държавен вестник Решение на Народното събрание, което ни задължава в двумесечен срок да представим Проект на промени в Стратегическия план. Целият капацитет на Министерство на земеделието е ангажиран в разработването на тези промени. Те ще бъдат комуникирани с бранша. Надяваме се земеделците да участват активно в процеса с коментари и предложения. Особено с оглед на опита, който вече имаме от първата година на прилагане по отношение на всички интервенции, свързани с площи и животни.
Една от темите, които силно вълнуват земеделските стопани са т.нар. ДЗЕС-ове…
Да, наистина много щекотлива тема. Истината е, че стандартите, които се виждат в Заповедта, която излезе наскоро, произтичат от начина, по който са дефинирани в Стратегическия план. Настоящият екип на МЗХ не е в позиция да ги променя, тъй като ние сме длъжни да прилагаме Стратегическия план такъв, какъвто е. Запознати сме и отдавна знаем къде са проблемите по отношение на тези стандарти. Първо – в тяхното обяснение към фермерите. А след това, който е успял да ги разбере, как успява да ги приложи на практика.
Позитивното за тази година е, че за два от стандартите – ДЗЕС7 и ДЗЕС8 имаше дерогация, която при нас успя да влезе на ниво Стратегически план. Аргументите са свързани с необходимостта от обезпечаване на глобалната продоволствена сигурност на фона на войната в Украйна. Дерогацията е факт по отношение на непроизводствените площи и ротацията на културите, за да имат повече свобода фермерите.
Към настоящия момент на европейско ниво текат дискусии на ниво министри на земеделието тази дерогация да може да се прилага и през 2024 г. Но това е тема в развитие.
Самите стандарти могат да бъдат прецизирани, когато се отвори Стратегическия план за промени. Но могат да бъдат прецизирани до момента, в който има одобрение от Европейската Комисия. Държавите членки нямат особено голяма свобода по отношение на тези стандарти.
Стартира ново обществено обсъждане по Плана за възстановяване и устойчивост. Какво наложи това?
На 24 юли качихме за второ обществено обсъждане 2 от процедурите. Захващайки се с тази задача, която е в моя ресор като заместник министър и задълбочавайки се в правната рамка, на която трябва да отговорят тези процедури, установих доста дефицити. Моят екип работи много интензивно, за да може да се отговори на всички изисквания и да се повиши качеството на процедурите. Преценихме, че е необходимо второ обществено обсъждане, тъй като е важно да чуем и мнението на заинтересованите страни. Междувременно, докато тече общественото обсъждане, ще можем да финализираме и някои отворени въпроси, които имаме все още в преговорите с Европейската Комисия. Непрекъснато подчертавам, че Планът за възстановяване и устойчивост е различен механизъм на пряко управление от ЕК. И преди получаване на „зелена светлина“ от ЕК по отношение на тези процедури, ние не трябва и не можем да имаме приеми. Тъй като рисковете са изключително много. Нашето желание и като индикативна дата сме посочили 15 септември за стартиране на процедурите, които в момента са на обществено обсъждане.
Като по отношение на мярката за напояване сме в комуникация с комисията по отношение на някои въпроси, които те имат. Съвсем скоро се очаква да качим и нея за обществено обсъждане. То отново ще бъде един месец, тъй като правната рамка не позволява то да бъде по-кратко.
Важно е да кажем, че по процедурите, които са качени за обществено обсъждане, финалните насоки, могат ад съдържат прецизирани текстове, които да отразят забележките на комисията
Ася Василева