Производители на плодове от Сливен сигнализират за заблуждаване на потребителите за истинското качество на сините сливи, които се продават в една от големите вериги хипермаркети у нас. Според Апостол Евтимов – представител на Българската камара „Плодове и зеленчуци“ област Сливен, клиентите са подведени, че купуват стока 1-во качество, а това съвсем не е така и плодовете в касетките на щанда са далеч от вида и размера на сливите от висок клас. Тъй като той и колегите му, освен потребители, са и производители, те са напълно наясно с изискванията, на които трябва да отговаря синя слива 1-во качество. За да са сигурни в твърденията си, закупуват въпросните плодове и правят съпоставка с тези, които самите те са произвели в градините си край Сливен. Оказва, че нито една от 9-те сливи не е с нужните размери за обявеното на етикета в хипермаркета качество.
„Посетихме търговски обект на големите хипермаркети и видяхме, че се продават сини сливи 1-во качество с цена 1,99 лв. като на промоция стават 0,99 лв. Премерихме ги, половината от количеството, което купихме ние е с размер 28 мм., другите с размер 27 мм., едната е брак. Това е извън всякакъв стандарт. Те пишат едно, а продават друго. Стандартът за първокачествена синя слива е 35 мм. Това качество няма да го вземат нито за компот, нито за мус, евентуално за ракия може и да го приемат някъде“, разказва Апостол Евтимов. Няколко часа по-късно, когато представят резултата от наблюдението си на страницата на въпросния хипермаркет в социалните мрежи и на служител в магазина, предлаганата уж първокачествена продукция първо бива намалена на 0,29 лв., а след това и напълно прибрана от щанда.
Той и останалите членове на камарата, се възмущават и от цените, които веригите предлагат, за да купят продукцията им. Според тях, те по никакъв начин не са достатъчни за покриването на направените разходи. „Ние се стараем да произвеждаме качествена българска стока. За това ЕС ни дава субсидии, от данъците на европейските данъкоплатци, българските данъкоплатци отделят от своите пари, дават ни на нас пак субсидии, за да произвеждаме качество, ние го правим и накрая веригите ни казват, че в момента продават на 0.99 лв, слива и няма да получим цената, която искаме за качествения продукт, който сме отгледали. Става така, че хубавата и качествена българска продукция искат да я вземат на безценица“, допълва производителят.
Овощарите поясняват, че ако един производител, който е пръскал градината по технологична карта и правил всичките агротехнически мероприятия, той не може да се включи в ниската изкупна цена. „Обаче човек, който не е поливал, не е рязал, не е пръскал и предлага сливи по-малки от джанка, той няма разходи, за да я произведе. Тогава той е на печалба като я закара на хипермаркета и като му излезе на себестойност 0,50 лв. Това искаме да споделим, ние не можем да бъдем конкурентоспособни. Те ни казват, има достатъчно желаещи хора, които да дадат такава слива само, че тя не отговаря на стандарта, качеството и правилата, което те искат по принцип. Ние се стараем да произведем необходимото качество, за да постигнем стандарти и да отговорим на очакванията на потребителите, а се получава една заблуда на потребителя, на производителя, на цялото общество и неконкурентоспособност“, посочва Емил Веселинов, които също има градини със сливи.
За да не са на загуба, реалната цена, на която могат да продават произведеното от тях първо и екстра качество е 0,75 -0,80 лв. без ДДС. Реколтата тази година е зле, защото в Сливенски регион има много пропаднали площи след измръзването в края на месец март, но за сметка на това сливата където останала е хубава и едра. Миналата година добивът от декар е бил 1,5-2 тона, а тази година е едва 500-600 кг. от декар.
„Надяваме се, че държавата ще си изпълни обещанието и ще ни компенсира по европейския регламент за пропаднали площи. Но с търговските вериги, които ни натискат да продаваме високо качество на ниска цена, ние не можем да се справим. Затова българските плодове и зеленчуци ще изчезват все повече и повече. Няма как да произвеждаме слива на цена от 0,29 лв., а политиката на тези, които владеят пазара е такава“, посочва Апостол Евтимов.
По думите му, ако бъдат принудени да влязат в „стандарта“ на хипермаркета, няма как да излязат на външните пазари и да изнасят продукция. „Там никой не ни иска, затова България вече нищо не може да изнесе, затова България вече внася. Тук те ни мачкат по този начин. Ние, ако имаме хубаво качество, можем да продавам тук и да изнасяме. Може ли нещо, което изглежда толкова малко и няма общо с общоприетия стандарт, някой да го изнесе или да го купи в Германия или Гърция- абсурд“, категоричен е той.
Яна Дамянова