Новина: На 13 май 2024 г. влезе в сила новият регламент относно географските означения за вина, спиртни напитки и селскостопански продукти, както и за храните с традиционно специфичен характер и незадължителните термини за качество на селскостопанските продукти.
С него се подобрява съществуващата система за географски означения чрез:
– въвеждане на единна правна рамка и съкратена опростена процедура за регистриране – за трите сектора (храни, вина и спиртни напитки) се обединяват различни правила относно процедурите и защитата на географските означения, което ще доведе до единна опростена процедура за регистриране на географски означения;
– по-строга защита на географските означения по отношение на съставките и в онлайн средата – новите правила защитават по-добре географските означения на продукти, използвани като съставка в преработен продукт, и продуктите с географско означение, продавани онлайн. Новият регламент също така укрепва защитата на географските означения в системата за имена на домейни;
признаване на устойчиви практики – производителите вече ще могат да остойностяват усилията си по отношение на екологичната, икономическата или социалната устойчивост.
Занапред група производители може да реши да направи някои устойчиви практики задължителни за своите продукти
В този случай те следва да бъдат включени в спецификациите на продукта. По свое желание производителите могат също така да изготвят доклад за устойчивост, който ще бъде публикуван от Европейската комисия;
– повече свобода на действие за групите производители – с новите мерки се въвежда система от признати групи производители на продукти с географско означение, която държавите от ЕС ще създадат и в която се участва на доброволен принцип. Системата ще бъде привлекателна за групите производители, защото чрез нея те ще имат свободата и възможността да управляват, налагат и развиват своите географски означения и да укрепят позицията си във веригата за създаване на стойност.
Целта на политиката за качество на ЕС е да се защитят наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните уникални характеристики, свързани с географския им произход и традиционните умения, използвани при тяхното производство.
Кога наименованията на продукти могат да бъдат регистрирани като „географско означение“
Ако имат специфична връзка с мястото на производство. Благодарение на признаването на географски означения потребителите могат да имат доверие, че дадени продукти са качествени, и да ги различават, а производителите — да продават по-добре своите продукти.
Продуктите, които се разглеждат в момента или вече са признати за продукти с географско означение, са посочени в регистрите на географските означения. Регистрите също така съдържат информация за географските и производствените спецификации за всеки продукт.
Тъй като
географските означения са признати за интелектуална собственост
те играят все по-важна роля в търговските преговори между ЕС и други държави.
Географските означения включват:
ЗНП —защитено наименование за произход – храни и вина
ЗГУ —защитено географско указание – храни и вина
ГУ —географско указание – спиртни напитки
Разликите между ЗНП и ЗГУ са свързани основно с това каква част от суровините за продукта трябва да са от района или каква част от производствения процес трябва да протича в конкретния регион.
ГУ се използва само за спиртни напитки.
Защитено наименование за произход (ЗНП)
Наименованията на продукти, регистрирани като ЗНП, са тези, при които продуктите имат най-силна връзка с мястото на производство.
Отнася се за храни, селскостопански продукти и вина.
Всяка част от процеса на производство, преработка и приготвяне трябва да се извършва в конкретния регион.
За вината това означава, че гроздето трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното.
Пример: маслиновото масло Kalamata (ЗНП) се произвежда изцяло в района на Каламата, Гърция, от сортове маслини от този район.
Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти; незадължителен за вина.
Защитено географско указание (ЗГУ)
Със ЗГУ се подчертава връзката между конкретния географски регион и наименованието на продукта, при което определено качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.
Отнася се за продукти: храни, селскостопански продукти и вина.
За повечето продукти поне един от етапите на производство, преработка или приготвяне протича в съответния регион.
При вината това означава, че поне 85 % от използваното грозде трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното.
Пример: шунката Westfälischer Knochenschinken (ЗГУ) се произвежда във Вестфалия по стара технология, но използваното месо не е изключително от животни, родени и отгледани точно в този район на Германия.
Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти; незадължителен за вина.
Географско указание за спиртни напитки (ГУ)
С ГУ се защитават наименованията на спиртни напитки от дадена страна, регион или населено място, когато специфичното качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.
Отнася се за спиртни напитки.
За повечето продукти поне един от етапите на дестилация или приготвяне протича в съответния регион. Суровините не трябва непременно да са от региона.
Пример: ирландското уиски — Irish Whiskey (ГУ) — се вари, дестилира и отлежава в Ирландия от 6-ти век насам, но суровините не произхождат изключително от Ирландия.
Етикет: незадължителен за всички продукти.
Храна с традиционно специфичен характер
При храните с традиционно специфичен характер (ХТСХ) се поставя акцент върху техните традиционни аспекти — например начина на производство или състава на продукта, като те не са свързани с конкретен географски регион. Регистрирането на продукт като ХТСХ го защитава от фалшифициране и злоупотреба.
Отнася се за храни и селскостопански продукти.
Пример: Gueuze (ХТСХ) е традиционна бира, получена чрез спонтанна ферментация, която обикновено се произвежда в Брюксел, Белгия, и неговите околности. Като ХТСХ, тя може да се произвежда и другаде, но производственият метод е защитен.
Етикет: задължителен за всички продукти.
Други схеми
Планински продукт
С термина за качество „планински продукт“ се подчертава спецификата на продукт, произвеждан в планински райони при трудни природни условия.
Това означение е от полза както за земеделските стопани, така и за потребителите. То дава възможност на земеделските стопани да продават по-добре своя продукт, но също така гарантира, че някои характеристики са ясни за потребителя.
Отнася се за селскостопански и хранителни продукти.
Суровините и фуражите произхождат от планински райони. Производството на преработени продукти също трябва да се извършва в тези райони.
Продукт от най-отдалечените региони на ЕС
Селското стопанство в най-отдалечените региони на ЕС е изправено пред трудности поради тяхната отдалеченост и островен характер, което е съпроводено от трудни географски и метеорологични условия. За да се подобри осведомеността за селскостопанските продукти от най-отдалечените региони на ЕС (френските отвъдморски департаменти Гваделупа, Френска Гвиана, Реюнион и Мартиника, както и Азорските острови, Мадейра и Канарските острови), беше създадено специално лого.
Отнася се за селскостопански и хранителни продукти.
Етикет: пример за лого за селскостопански и хранителни продукти от най-отдалечените региони на ЕС
Схеми за доброволно сертифициране на селскостопански продукти и храни
Националните и частните схеми за доброволно сертифициране също могат да помагат на потребителите, като им дават увереност за качеството на продуктите, които избират.
Освен схемите на ЕС съществуват голям брой частни и национални схеми и лога за качество на храните, които обхващат широк кръг от инициативи и функционират както между предприятията, така и между предприятията и потребителите.