Настоява се за обединяване на 3 еко схеми и 3 бюджета в един и твърда ставка от 11 лв./дка
Ясно е, че са доста трудни за изпълнение еко схемите от Стратегическия план и поотделно всяка една изисква доста усилия, заради което има и различно плащане за фермерите – именно заради вложеното и постигнатото…
Именно заради това плащанията по тях се извършват на хектар при спазени екологични практики от фермера. И всеки трябва да получава различно в зависимост от постигнатия от него резултат.
Само че наскоро първо НОКА за животновъдните, а сега и зърнопроизводители за растениевъдните екосхеми, решиха да поискат обединяването и окрупняването им, за да бъдели по-лесни за изпълнение.
Както казахме, след НОКА и производители на зърно от НАЗ сега предлагат на МЗХ 3-те екосхеми, на които фермерите викат „зърнарски“ да бъдат обединени в една, за да можело да се гарантира на всеки, който ги прилага, че ще получи по метода на уравниловката по 11 лева на декар.
Националната асоциация на зърнопроизводителите сега е поискала от МЗХ промяна на Стратегическия план в тази му част, като предлага трите еко схеми, които има към момента сектор „Зърнопроизводство“ да се обединят в една, а да се обедини и бюджетът им.
Така че да се получава една твърда ставка от около 11 лева на дка за всички площи.
Става дума за еко схемите намаляване използването на пестициди (Еко-НИП), за запазване и възстановяване на почвения потенциал (Еко-ЗВПП) и за разнообразяване на отглежданите култури (Еко- РОК).
Вярно е, че може България да се е изсилила и да е заложила изключително високи екологични амбиции в частта на тези и други еко схеми. Но не е ли тогава по-логично да се поиска облекчаването им поотделно, а не обединяването им, с което за тези, които не изпълняват и 3-те схеми едновременно ще настъпи голяма каша.
Зърнопроизводителите се притесняват още, че тези екологични амбиции няма да могат да бъдат компенсирани с наличния заложен бюджет. Но тогава излиза, че виждат проблем в бюджета, който няма да им стигне. А бюджетът казват не стига, заради твърде големия интерес и многото участвали фермери … Парадокс…
А иначе обединяването на 3-те еко схеми въобще не може да се нарече опростяване, а напротив – ще е сериозно усложняване за мнозина, които не изпълняват и 3-те еко схеми, а само една или две от тях. Как ще се действа тогава с въпросните осреднени 11 лв/дка?
Да не говорим, че това май ще е доста по-голямо усложнение и за администрацията.
Получихме вече няколко мнения от фермери и техни агрономи, които определят предложението като абсолютно не на място и непрофесионално. Само че не можем да ги цитираме, защото са от средите на зърнопроизводителите.
Според фермери и агрономите им: „През миналата година се изгърчихме от работа и не бяхме на загуба, защото агрономът прецизира до такава точност разходите, и след идеално изпълнение на трите екосхеми сме получили по 24 лева на декар…И сега…спазил, не спазил – 11 лева на декар“.
НАЗ си представя от обединението на 3-те екосхеми да произлезе една базова, която да включва базово изискване за отглеждането на 4 култури за по-големите стопанства, а за по-малките да са две или три култури. Допълнителното изискване за изпълнението да е върху 25% от площите, с които се кандидатства, и да се изпълни поне едно от изискванията на Еко- НИП или Еко-ЗВПП или протеинови култури, като ставка се получава за всички площи, с които се кандидатства.
Но пита се какво ще става, ако някои кривне от тази измислена „права линия“?
И как ще бъде тогава облекчена административната тежест върху администрацията при оторизация и проверки на плащанията?
А ще знае ли един стопанин, когато кандидатства, колко пари ще получи, ако не е спазил въпросната базова екосхема, цитирана от представителя на НАЗ.
Очаква се следващата седмица да се свика работна група по темата за изменението на Стратегическия план. Интересно е какво ще се решава и дали ще се възприеме предложението за обединяване на еко схеми, но не вярваме.
Ако е така „защо ги ручахме жабетата“ и месеци наред се дебатираше по Стратегическия план, които е разписал различни схеми.
А по въпроса защо 3-те еко схеми се наричат от много фермери „зърнарски“, то обяснението е в това, че заедно имат бюджет, който е над две трети, около 170 млн. евро, от общия бюджет по еко схемите от 203, 6 млн. евро.
И пак да не забравяме, че плащането по еко схемите не е субсидия, а се полага само при спазени екологични практики и е вид обществена услуга.
Така че май не е редно отново да се загърбва свободната конкуренция и пак да се действа на принципа „комунизъм в декари“. Защото тогава каква ще е въобще ползата от ОСП и Стратегическия план, пита се.
Диана Ванчева