Работна група създаде проект на Наредба за реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за сключване и изменение на административни договори, за налагане на административни санкции за интервенциите по чл. 73, 74, 75, чл. 77, 78 от регламента за условията и реда за изплащане, за отказ за изплащане и намаления на плащанията, и за оттегляне на изплатената финансова помощ.
Наредбата регламентира реда за предоставяне на финансова помощ за инвестиционните интервенции, интервенциите за стартова подкрепа, интервенциите за сътрудничество – без ЛИДЕР, и обмен на знания и разпространение на информация. Наредбата урежда изплащане на помощта по същите интервенции.
Проектът е структуриран в осем глави, в които се уреждат общи положения, ред за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, условия и ред за изплащане, намаляване, отказ за изплащане и оттегляне на финансовата помощ, както и последващи проверки след извършване на плащане. Включени са и правила за спазване на задължението за дълготрайност на операциите по интервенциите, за които е предвиден период на мониторинг.
Според експертите е взет предвид опита от прилагане на Програма за развитие на селските райони за предходните два програмни периода.
Със заповед на ръководителя на Управляващия орган на Стратегическия план се утвърждават условията за кандидатстване, условията за изпълнение на одобрените заявления за подпомагане и се определят краен срок за публикуване на разясненията и срок за подаване на заявления за подпомагане.
Тъй като в ЗПЗП са предвидени срокът и възможността кандидатите да искат разяснения по утвърдените условия за кандидатстване, в проекта на наредба е предвиден по-кратък 7-дневен срок за отговор по исканите разяснения, спрямо досега прилагания подход.
Във връзка с по-доброто насочване на финансова подкрепа и ограничаване на изкуствено създаване на условия, и осигуряване на възможност за бърза реакция при кризи (като например наводнения в община Бисер, извънредната ситуация в община Хитрино, войната в Украйна, пандемията от КОВИД 19, африканска чума по свинете и др.) е предвидено да се създават допълнителни ограничения по отношение условията за допустимост на кандидати, дейности, инвестиции или разходи в условията за кандидатстване и заявленията за подпомагане да се подават в по-кратки срокове.
В проекта на наредба е предвиден минимален срок за подаване на заявления за подпомагане от 60 дни
В заповедта за откриване на приема ще може да има определени 2 или повече крайни срока за подаване на заявления, с които се определят няколко периода за подаване на заявления с различни начални и крайни дати.
На база констатирани в последните години проблеми във функциониране на информационни системи и регистри, сега е предоставена възможност за удължаване на срока за прием на заявления за подпомагане, само когато това е обвързано с кандидатстването по конкретния прием.
С цел намаляване на административната тежест са включени ограничения за изискване от кандидатите на документи и информация, които са достъпни за договарящия орган.
Описани са възможностите за оттегляне и промяна на заявлението.
Срокът за извършване на цялостна оценка е до шест месеца от крайната дата за подаване на заявленията за подпомагане. Този срок е определен въз основа на опита от прилагане на Програма за развитие на селските райони, обясняват от работната група.
Въведена е и прилаганата от Държавен фонд „Земеделие“ процедура за предварителна оценка по критериите за подбор. За ускоряване процеса по разглеждане на проектите, тази процедура може да бъде предвидена в условията за кандидатстване по определени приеми, за които се очаква постъпването на голям брой заявления за подпомагане, за които няма да бъде наличен достатъчен бюджет.
В проекта на наредба е включена процедура за подаване на мотивирани възражения при присъждането на по-малко точки от заявените от кандидата от предварителната оценка.
В проекта е предвидено, че за заявленията за подпомагане, с които се надхвърля 150 на сто от разполагаемия бюджет не се предоставя безвъзмездна финансова помощ.
Административните проверки ще се извършват за всички заявления за подпомагане и придружаващите ги документи. И ще обхващат всички елементи, които е възможно и целесъобразно да бъдат проверени чрез административни проверки. В проекта на наредба са уредени посещението на място и проверките на място.
В проекта са посочени и 4 системи за оценка на обоснованост на разходите, които отговарят на предвидените в Стратегическия план. В условията за кандидатстване ще може да се предвижда използването на една или комбинация от различни системи за оценка, в зависимост от спецификата на подпомаганите дейности.
Описани са основанията, въз основа на които заявлението за подпомагане ще получи пълен и частичен отказ за финансиране.
На одобрените кандидати, чрез СЕУ, се изпраща проект на административен договор. В проекта на наредба е описан и редът за изменение на административните договори.
В проекта са уредени условията и реда за изплащане на помощта. По интервенциите могат да се извършват авансови, междинни и окончателни плащания. Уредени са специфични разпоредби за плащанията по определени интервенции, различни от общите.
Също така, подробно са уредени изискванията, свързани с намаляванията и отказа от плащане на помощта, както и налагането на финансови корекции и административни санкции.
В отделна глава се уреждат условията и реда за последващите проверки след извършване на плащане, включително и за спазване на задължението за дълготрайност на операциите по интервенциите, за които е предвиден период на мониторинг.
Уредени са и изискванията за осигуряване на видимост на европейското подпомагане и прозрачност при предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.В отделна глава е включено и разработване и публикуване на индикативен годишен график.
Проектът на наредба е изготвен от работна група от представители на Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд „Земеделие“.