На семинара на Обединени земеделски производители, който се проведе в Банско на многобройната фермерска публика бе обяснена Системата за мониторинг на площ – СМП и бе отговорено на много въпроси, зададени от земеделските стопани.
Фермерите чуха и за това как действа Системата за идентификация на земеделските парцели – СИЗП и какво трябва да знаят поотделно за двете системи.
Системата за мониторинг на площ е пълната процедура за редовно и систематично наблюдение, проследяване и оценка на селскостопанските дейности и практики, извършвани в рамките на селскостопански площи, чрез данни от спътниците Сентинели по програма „Коперник“ или други данни с поне еквивалентна стойност, обясниха експертите.
Те уточниха, че съдържайки основни характеристики и автоматична обработка на данни с пълно покритие Системата за мониторинг на площ не измерва площ и не определя размер на несъответствие.
Система за идентификация на земеделските парцели е тази, която функционира на равнище референтен парцел и включва информация, чрез която се дава възможност за обмен на данни с геопространственото заявление за подпомагане и със системата за мониторинг на площта.
Държавите членки са длъжни да осигуряват актуализирането на информацията за всички референтни парцели в системата за идентификация поне веднъж на всеки 3 години. Освен това всяка година държавите членки трябва да вземат предвид цялата налична информация от геопространственото заявление, от системата за мониторинг на площта или от друг надежден източник.
В системата за идентификация именно се определя максимално допустимата площ за целите на интервенциите, основаващи се на площта, в рамките
на интегрираната система.
За да определят максимално допустимата площ, държавите членки — когато това е възможно — приспадат от парцела, чрез разграничаване, елементите, които не отговарят на критериите за допустимост. Държавите членки определят предварително и критериите и процедурите за оценка, и когато е целесъобразно, разграничаване на частите от парцела, които отговарят на критериите за допустимост, от частите, които не отговарят на тези критерии.
Ива Иванова: Работим в пълен синхрон с Националното сдружение “Обединени земеделски производители”
При определянето на максимално допустимата площ държавите членки могат да поставят разумна граница за вярно количествено определяне, за да се вземат предвид контурът и състоянието на парцела.
На тази база системата, която извършва ежегодно административни проверки на заявленията за подпомагане и на исканията за плащане, прави проверка на законосъобразността и редовността на разходите, като те се допълват от проверки на място.
Докато Системата за мониторинг на площ (СМП), от своя страна, не е елемент на контролната
система, а е дефинирана като напълно автоматизирана процедура по наблюдение, проследяване и оценка на
селскостопанските дейности и практики, като резултатите от нея се използват от Системата за контрол и санкции.
СМП има за цел да сигнализира превантивно за всички несъответствия, които са установени чрез
автоматизираните ѝ процеси. След като са установени тези потенциални несъответствия, на кандидата се
предоставя възможност да направи корекция на вече подаденото си заявление, каквато е целта на новият модел на прилагане на ОСП, а именно превенция и не налагане на административни санкции.
Започна годишната среща на Обединени земеделски производители в Банско
По отношение на площи с постоянен характер и храстите и горските територии по чл. 55, ал. 1, т. 1 – 7; ал. 2, т. 4 от Наредба № 3 от 10.03.2023 г. се извършват допълнителни проверки съгласно чл. 59а, ал. 2 по данни от системата за идентификация на земеделските парцели по чл. 61, ал. 7.
В случаите, когато кандидатите считат, че не са допуснали неточност при заявяване и не са съгласни с резултатите посочени от СМП имат възможност да подадат несъгласие
На всяко подадено несъгласие, се извършва преглед на наличните сателитни заснемания извън автоматичната процедура на системата и
констатацията ще бъде съобщена на кандидата през СЕУ.
Всеки отделен случай ще бъде разгледан за
достатъчно дълъг период
независимо дали има предоставени допълнителни материали или не, за да се достигне до коректен извод относно спазването на условието за допустимост за което е изразено несъгласие.
В допълнение следва да се има предвид, че когато Системата за мониторинг на площ е установила частично несъответствие и за същото кандидатът не се възползвал от предоставените възможности в чл. 61, ал. 1 от Наредба № 3 от 10.03.2023 г. ще се извършва допълнителна проверка с цел установяване на размера на несъответствието.
Установения размер на несъответствието след извършване на допълнителните проверки се изключва от подпомагане.
На стопаните беше обяснено и каква ще е пълната процедура за установяване на площите с постоянен характер и как ще се разширява наблюдението.
Съгласно Регламент 2022/1173 от 1.01.2024 държавите членки вече са длъжни да монитират всички условия за допустимост, които могат да бъдат проследявани чрез данни от спътниците Сентинел. Разширяването на системата вече ще включва: проследяване за наличие на оран във всички площи декларирани като затревени площи.
Бе обяснено и как опожарените площи за 2024 г. вече се маркират като „червени“ или „зелени“, както и при проследяване за наличие на оран във всички площи декларирани като затревени площи, които също ще се маркират като „червени“ или „зелени“.