Защо ЕС дава директни плащания на площ на земеделците?

Европейският съюз предоставя на земеделските стопани подпомагане на доходите или „директни плащания“ за :

  • да функционират като предпазна мрежа и правят земеделието по-печелившо;
  • гарантиране на продоволствената сигурност в Европа;
  • подпомагане в производството на безопасна, здравословна и достъпна храна;
  • възнаграждаване на земеделските стопани за доставянето на обществени блага, които обикновено не се плащат от пазарите, като например грижата за селските райони и околната среда.

Фермерите обикновено получават подпомагане на доходите въз основа на размера на стопанството си в хектари. Всички държави от ЕС трябва да предложат основно плащане, плащане за климата, околната среда и хуманното отношение към животните, за да насърчат устойчиви земеделски практики (екосхеми). Тъй като държавите от ЕС са длъжни да предоставят тези плащания, те често се наричат задължителни плащания. Екосхемите са задължителни за държавите от ЕС да предоставят на земеделските стопани, но доброволни за земеделските стопани.

Освен това държавите от ЕС могат да изберат да предложат други плащания, които са насочени към конкретни сектори или видове земеделие. Съществуват специфични схеми, предназначени да предоставят допълнителна помощ на малките и средните стопанства, младите земеделски стопани, земеделските стопани, които извършват дейност в райони с природни ограничения и/или сектори, изпитващи затруднения.

Нова ОСП: 2023-27

Реформата на общата селскостопанска политика (ОСП), приложима за периода 2023—27 г., беше приета от Европейския парламент и Съвета на ЕС на 2 декември 2021 г.

Държавите от ЕС изпълняват новата ОСП за периода 2023—27 г. със стратегически план по ОСП на национално равнище. Всеки план съчетава широк спектър от целенасочени интервенции, насочени към специфичните нужди на конкретна държава от ЕС, и постига осезаеми резултати по отношение на целите на равнището на ЕС.

ЕС обвързва по-голямата част от подпомагането на доходите на земеделските стопани с два основни критерия.

  • Обработените хектари, а не произведените количества. Земеделските стопани трябва да отговорят на изискванията на пазара, за да увеличат печалбата. Отделянето на плащанията от произведеното количество избягва свръхпроизводството.
  • Зачитане на околната среда, здравето на растенията и здравето и хуманното отношение към животните, допринасящи за устойчивото земеделие. Това се нарича „кръстосано спазване“ до 2022 г. и е променено в засилена „обвързаност с условия“ в ОСП 2023—27 г. Плащанията на земеделските стопани, които не спазват правилата на ЕС, могат да бъдат намалени или напълно спрени.
Защо земеделските стопани се нуждаят от подкрепа

Гарантирането на продоволствената сигурност в Европа е от съществено значение и една от целите на ОСП, както е посочено в член 39 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), е да се гарантира справедлив стандарт на живот за селскостопанската общност чрез увеличаване на индивидуалните доходи на земеделските стопани. Средният доход на земеделските стопанства остава значително под средния доход в останалата част от икономиката на ЕС.

Доходи от семейни стопанства в сравнение със заплатите на наетите лица в цялата икономика ЕС-27 

 

Земеделието е рисков и често скъп бизнес. Селското стопанство е по-зависимо от времето и климата в сравнение с други сектори. Съществува неизбежна времева разлика между потребителското търсене и възможността фермерите да увеличат предлагането, тъй като отглеждането на повече пшеница или производството на повече мляко изисква време и инвестиции.

Земеделските стопани в ЕС са подложени на натиск от увеличаването на световната търговия с хранителни продукти и либерализацията на търговията. Развитието на световните пазари увеличава конкуренцията, но също така създава нови възможности за европейския хранително-вкусов сектор. Освен това глобализацията и колебанията в търсенето и предлагането направиха цените на селскостопанския пазар по-нестабилни през последните години, което увеличи опасенията на земеделските стопани.

Тази несигурност на бизнеса в селското стопанство и значението на гарантирането на производството на храни в ЕС оправдават важната роля на публичния сектор за осигуряване на предпазна мрежа за доходите на земеделските стопани.

Подпомагане на доходите на практика

Всяка година земеделските стопани трябва да подават заявление за помощ, в което декларират всички земеделски парцели в стопанството си.

Въпреки че основните правила за подпомагане на доходите се определят на равнището на ЕС, всяка държава от ЕС ги прилага на място. Националните органи отговарят за администрирането и контрола на подпомагането на доходите на земеделските стопани в тяхната държава („споделено управление“).

В правната рамка на ЕС всяка държава разполага и с известна степен на гъвкавост по отношение на начина, по който отпуска тези плащания, за да се вземат предвид националните условия на земеделие, които се различават значително в рамките на ЕС.

Условия за подкрепа

За да получат подпомагане на доходите, земеделските стопани трябва да спазват няколко условия за допустимост.

Като общо правило земеделските стопани трябва да отговарят на редица критерии.

  • Тяхното стопанство трябва да се намира в рамките на ЕС.
  • Трябва да са изпълнени минималните изисквания за получаване на подпомагане на доходите. Подпомагане на доходите не се предоставя за суми, по-ниски от 100 до 500 евро (в зависимост от държавата от ЕС) и/или когато допустимата площ е по-малка от 0,3 до 5 хектара.
  • Те трябва да извършват селскостопанска дейност (производство, отглеждане или отглеждане на селскостопански продукти и т.н. или поддържане на земя в добро земеделско състояние) върху земеделска площ (обхващаща обработваема земя, трайни насаждения и постоянно затревени площи), с която разполагат.
  • Те трябва да отговарят на определението за „активен земеделски стопанин“. Изискванията са определени от държавите от ЕС и се отнасят до минимални равнища на селскостопанска дейност, списъци на недопустими икономически дейности, многоактивни и непълно работно време земеделски стопани и намаляване на административната тежест.

Подпомагането на доходите е в полза на около 6 милиона стопанства в целия ЕС и често представлява значителен дял от селскостопанския доход. Средно през последните 10 години подпомагането на доходите представлява почти половината от доходите на фермерите.

Равнището на подпомагане на доходите може да варира значително в различните земеделски стопанства, от една държава от ЕС до друга или от един регион в друг.

ЕС управлява механизъм, наречен „външно сближаване“, който има за цел постепенно да коригира плащанията за подпомагане на доходите на хектар във всяка страна, нагоре или надолу, за да ги доближи до средното равнище за ЕС.

В държавите от ЕС, при които средното плащане е под 90 % от средното за ЕС, бюджетът им се увеличава с до половината от разликата между сегашната им ставка и 90 % от средната за ЕС. Плащанията са най-малко 200 EUR/ha през 2023 г. и ще се увеличат до 215 EUR/ha през 2027 г.

Разходите за подпомагане на доходите

За периода 2023—2027 г. планираният бюджет на ЕС за подпомагане на доходите е близо 188 милиарда евро.

Правно основание

Следните правила уреждат подпомагането на доходите на ЕС в селското стопанство.

Loading

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини