Как се промени „зелената архитектура“ на ОСП в Европа?

Общата селскостопанска политика (ОСП) на ЕС претърпя съществени промени през последната година. Вместо да стане по-екологична и устойчивa, както беше първоначалната ѝ цел, реформите през 2024 г. доведоха до разхлабване на ключови екологични изисквания.

Фермерските протести в различни държави-членки изиграха ключова роля в тези промени. Основните аргументи срещу ОСП бяха свързани с високата административна тежест и строгите екологични изисквания. В резултат Европейската комисия предприе спешни законодателни промени, които намалиха задълженията на земеделските стопани по екологичните стандарти, премахнаха проверки за малки стопанства и превърнаха някои екологични мерки в доброволни.

Но как тези промени се отразяват на „зелената архитектура“ на ОСП?


Какво се промени в ОСП?

През 2024 г. Европейската комисия внесе значителни промени в правилата за ОСП, които включват:
Превръщане на някои задължителни екологични изисквания в доброволни.
Отмяна на контролните проверки за ферми под 10 хектара.
Даване на по-голяма свобода на държавите членки при прилагането на екологичните стандарти.

Сред най-значимите промени е премахването на задължението 4% от обработваемата земя да се запазва за непроизводствени площи, включително угар. Това решение беше взето без обществено обсъждане и без предварителна оценка на въздействието, което предизвика разследване от страна на европейския омбудсман.

Очаква се в следващите месеци Европейската комисия да предложи допълнително „опростяване“ на ОСП, което може да доведе до още по-слаби екологични мерки.


Промените по GAECs – кои изисквания са засегнати?

GAEC 1: Запазване на постоянните пасища

Запазва се задължението да се поддържа съотношението между постоянните пасища и обработваемата земя.
Държавите членки вече могат да правят изключения, ако смятат, че правилото влиза в конфликт с други цели.

GAEC 2: Опазване на влажните зони и торфища

Забавяне на прилагането в много държави.
Полша: Промени прага за съдържание на органична материя в почвата (60%), което освободи повечето фермери от изискванията.
Ирландия: След като актуализира картите на торфищата, вместо да приложи GAEC 2, отново поиска отлагане.
Франция: Опитва се да използва различен метод за картографиране, който може да намали ефективността на мярката.

GAEC 3: Забрана за изгаряне на стърнища

Запазва се забраната за палене на стърнища, с изключение на случаи, свързани с растителна защита.

GAEC 4: Буферни зони около водоизточници

Фермерите трябва да запазят 3-метрови буферни зони без пестициди и торове.
Някои държави намалиха обхвата на буферните зони, което може да доведе до по-голямо замърсяване.

GAEC 5: Предпазване от ерозия на почвата

Изискванията са смекчени.
 Държавите членки вече могат да разрешават по-широки изключения от правилата за оран и покривни култури.

GAEC 6: Минимално почвено покритие

 Вместо строги правила, държавите получиха гъвкавост да определят какво представлява „минимално почвено покритие“.

GAEC 7: Ротация на културите

Връщане към по-стари, по-малко ефективни правила.
 Вместо ротация на културите, държавите могат да разрешат само диверсификация – което означава, че фермерите могат просто да засаждат различни култури, но без реална промяна в почвеното здраве.

GAEC 8: Пространство за природата

Най-драстичната промяна.
Премахнато е изискването 4% от обработваемата земя да бъде оставена за природни елементи.
 В много държави (Полша, Италия, Франция) новите еко-схеми са слабо финансирани и не предлагат реални стимули за фермерите да оставят повече пространство за природата.

GAEC 9: Защита на пасищата в Натура 2000

 Държавите членки вече могат да разрешават разораване на пасища в определени случаи, което отслабва защитата на тези екосистеми.

Какви са последствията от промените?

Опростяването на ОСП води до по-слаби екологични мерки.
Еко-схемите не са достатъчно добре финансирани, което ги прави неефективни.
Много държави използват регулаторни трикове, за да избегнат прилагането на GAEC 2 и 8.
Освобождаването на малките ферми от проверки поставя под въпрос ефективността на екологичния контрол.

Какво предстои?
Очаква се в следващите месеци Европейската комисия да предложи още промени в ОСП, което може да доведе до още по-слаби екологични мерки.

Реформите в ОСП през 2024 г. бяха представени като „облекчаване на бюрократичната тежест за фермерите“, но реалността показва, че това води до намаляване на екологичните амбиции на Европа в селското стопанство.

Ако тенденцията продължи:
GAEC 2 може никога да не бъде приложен ефективно.
GAEC 8 вече не гарантира минимално пространство за природата.
ОСП може да се превърне в система от субсидии, лишена от устойчивост и екологична насоченост.

Loading

Агротехника

Последни новини