Европейската комисия разработва предложение за дългосрочна либерализация на търговията с Украйна, което ще класифицира селскостопанските продукти в три категории според чувствителността им към пазара на ЕС. Новата рамка трябва да замени временните автономни търговски мерки (АТМ), които изтичат през юни 2025 г.
Решението за бъдещите търговски отношения с Украйна ще бъде взето в кратки срокове, като Комисията цели да избегне пряко влияние върху изборните процеси в държави членки, като президентските избори в Полша през май.
Три категории продукти според чувствителността им за пазара на ЕС
По време на среща при закрити врата в Европейския парламент Комисията е представила новата концепция за разделяне на вноса на селскостопански продукти на три групи:
- Нечувствителни продукти, за които либерализацията ще остане в сила.
- Чувствителни продукти, за които ще се запазят количествени ограничения.
- Потенциално чувствителни продукти, чието освобождаване от тарифи ще бъде обект на допълнителни анализи.
Според парламентарни източници в категорията на чувствителните продукти вероятно ще останат яйца, птиче месо, захар и мед – сектори, които вече са обект на ограничения в настоящата рамка.
Засега не е уточнено кои продукти ще бъдат включени в групата на „потенциално чувствителните“, но през декември коалиция от земеделски организации на ЕС посочи картофите, свинското месо, млечните продукти и етанола като сектори, които Украйна би могла да изнася в големи количества.
Земеделският сектор на Украйна: несигурността за новата рамка създава риск
Украинските земеделски организации предупреждават, че липсата на яснота относно новата търговска рамка създава икономическа несигурност за сектора.
„Селскостопанският сектор в Украйна е изправен пред сериозно предизвикателство. Липсата на сигурност относно бъдещия търговски режим поставя под риск приходите на страната и ключови индустрии като химикали, торове и транспорт,“ заяви Алекс Лисица, президент на Украинския клуб за агробизнес (UCAB).
Според него, ако временните АТМ не бъдат заменени с дългосрочна рамка, загубите за Украйна могат да достигнат 3,5 милиарда долара, което би довело до спад на БВП с 2,5% през 2025 г.
Въпреки притесненията на украинските производители, в ЕС не всички подкрепят продължаването на пълната либерализация. Производителите и рафинериите на захарно цвекло изразиха сериозни резерви към улесняването на украинския внос, като изтъкват потенциалните щети за европейския пазар.
Разделение в ЕС: икономическите интереси срещу търговската интеграция
Макар че земеделските производители в ЕС настояват за повече защита на вътрешния пазар, други индустрии гледат на Украйна като на надежден търговски партньор.
„Украйна се доказа като стабилен партньор на ЕС, осигурявайки доставки за ключови сектори. Връщането към предишните рестриктивни политики просто не е опция,“ заяви Юрий Шаранов, председател на Комитета на европейските потребители на захар (CIUS).
Според него премахването на тарифите върху украинския внос е помогнало за компенсиране на структурния дефицит на захарта в ЕС, а либерализацията трябва да продължи, за да се гарантира стабилност в снабдяването на европейската индустрия.
Какво следва?
Европейската комисия все още финализира детайлите по предложението си за дългосрочен търговски режим с Украйна. Очаква се финалното решение да бъде взето преди юни, когато изтича настоящият търговски механизъм.
Неяснотата около бъдещите условия създава напрежение както за украинските производители, които разчитат на европейския пазар, така и за европейските фермери, които настояват за защита от масиран внос.
Пътят към дългосрочна търговска рамка ще бъде балансиране между икономически интереси, геополитически ангажименти и защитата на вътрешния пазар на ЕС.