Когато при съставянето на стратегията за извеждане на борбата с болестите при житните култури маркетингово-търговските трикове надделеят над рационалното мислене базирано на агрономическата наука и проста математика, рисковете за земеделското стопанство в сегашната икономически сложна обстановка се увеличават многократно.
Тези, които навреме поставят дейността си на прагматична основа съобразно променените пазарни и климатични условия ще продължат да развиват дейността си успешно и за в бъдеще.
Отминават безвъзвратно времената на фунгицидите с „гарантиран ефект от 6 седмици“ струващи по 20-25 кг зърно за всяко пръскане (и то с намалените като за българския пазар дози на активните вещества) и очакването на набедените маркетолози, и свръх амбициозни търговски директори, че номерът пак ще мине без някой да им потърси сметка за откровените, посредствени нелепици. Или спекулациите с цените на декар и поголовното намаляване на дозите, за да се догони конкурента. Няма значение, че продуктът не е достатъчно ефикасен, че така се предизвиква резистентност, че добивите се компрометират, важно е „таргетът“ да бъде изпълнен! Или с това как протиоконазол с 300 г/л активно вещество е по-евтин от такъв с 250 г/л активно вещество, при условие, че проста сметка при приложена работеща доза от 20 г/дка (в активно вещество) показва ценово предимство за този с 250 г/л протиоконазол.
Дойде времето на простата земеделска математика: колко ще изкарам и на каква цена. И ако на климатичните и пазарните условия не можем да повлияем, можем по-добре да си правим сметка за това какво влагаме. Дали е най-подходящото активно вещество, най-правилната комбинация от активни вещества, най-правилният момент, най-правилната доза, удачна ли е резервоарната смес, а дюзите и настройките на пръскачката подходящи ли са, метеорологичните условия отговарят ли на изискванията за приложение и биологията на болестите, както и много други фактори.
Дойде моментът в който професионализмът и логичният, икономически изгоден подход стъпил на научни факти да са водещи при вземането на решения.
АСМ Монтана