България, която познават: От павилиона в Осака до бактериалния щам, който носи името ни

На ЕКСПО 2025 в Осака, Япония, сред 160 национални павилиона и очаквани над 28 милиона посетители, българският щанд привлича интерес с един конкретен, повтарящ се отговор: „България? Да, йогурт.“ За част от японската публика страната ни се асоциира най-вече с киселото мляко и бактерията Lactobacillus bulgaricus – уникална българска бактерия с културно значение, която съществува в глобалната памет от десетилетия, благодарение на науката.

„Не съм чувал нищо за България, освен за киселото мляко, но с удоволствие бих я посетил“, сподели един от японските посетители на българския павилион. 

Този тип разпознаваемост не е продукт на рекламна кампания, а резултат от продължителна институционална и научна работа, в която България е запазила правото и присъствието си чрез конкретен принос в хранителната и биотехнологична индустрия.

В основата на тази свързаност стои българската държавна компания „Ел Би Булгарикум“, която работи в сферата на производството на млечни продукти и развойна дейност, свързана с традиционните български закваски.

Роля на „Ел Би Булгарикум“ в запазването на репутацията

Компанията поддържа изцяло български производствен цикъл – използва само мляко от български фермери, изплаща средствата без забавяне и инвестира в развойна дейност, насочена към млечни пробиотици, включително Lactobacillus bulgaricus.

В последните месеци са отчетени ръст в преработваното мляко, развитие на дистрибуционната мрежа, откриване на онлайн канал за търговия и създаване на нови продукти с фокус върху здравословното хранене. Подписан е и нов договор за сътрудничество с японската компания „Мейджи“, с дългогодишен интерес към българските щамове.

Съчетанието между научна дейност, производство и търговска реализация превръща компанията в инструмент за поддържане на национална репутация в един конкретен и устойчив образ – българското кисело мляко.

Институционален принос в контекст на глобално събитие

ЕКСПО не е само изложение. То е платформа за държавно представяне, в която страните показват технологични, културни и икономически достижения. За България, асоциирането с киселото мляко на световно ниво е сигнал за устойчиво знание, реално производство и валидирана традиция.

Японски посетители, включително ученици, реагират със спонтанно разпознаване при вида на талисмана „Лакто-чан“, а анкета на БТА показва, че основната асоциация с България остава именно йогуртът. Това е комуникационен резултат, който не може да се постигне само с послания – той се постига с институционална последователност.

Възможност за стратегическо продължение

Примерът на „Ел Би Булгарикум“ не е достатъчен, за да промени цялостния образ на държавната икономика. Но той показва, че при наличие на последователно управление, пазарна ориентация и развойна функция, една държавна фирма може да бъде фактор в поддържането на национална идентичност чрез продукция, а не чрез символика.

Това поставя въпрос: има ли други области, в които институционалната рамка може да поддържа дългосрочна репутация? Ако да – нужни са структури, които съчетават научен ресурс, индустриално приложение и публична комуникация.

В случая с киселото мляко – това съчетание вече съществува. И името на щама – bulgaricus – го удържа.

Контекст

ЕКСПО 2025 в Осака ще продължи до 13 октомври 2025 г., с участие на над 160 страни и организации. Българският павилион, чрез талисмана Лакто-чан, мултимедийно съдържание и продуктово представяне, акцентира върху темата „българско мляко и пробиотици“. Присъствието на „Ел Би Булгарикум“ зад този образ не е формално – то е част от причината той да съществува изобщо.

 

Loading

Агротехника

Последни новини