Европейските фермери се опасяват от нелоялна конкуренция след маневрите на ЕК

В случай на ново споразумение между ЕС и  MERCOSUR, само в сектора на птицевъдството, годишният внос от страните от MERCOSUR (Аржентина, Бразилия, Парагвай и Уругвай) ще бъде еквивалентен на комбинираното производство на Дания, Финландия и Швеция. Двойната политика на ЕС по отношение на стандартите за остатъци от пестициди също ще удари силно европейските фермери, които нямат достъп до много агрохимични продукти за защита на културите, според изискванията на Зелената сделка.

Кристиан Ламбърт, президент на Copa-Cogeca, публикува статия, в която критикува „размразяването“ на търговската сделка между ЕС и страните от блока Меркосур:

За ЕС изборът на Лула да Силва се разглежда като сигнал: търговската сделка между ЕС и МЕРКОСУР е извадена от фризера!

Всъщност спорното споразумение, подписано с латиноамериканския търговски блок през 2019 г., все още не е ратифицирано.

Преди четири години Европейският парламент и няколко държави-членки дадоха да се разбере, че не могат да подкрепят тази сделка поради значителното отрицателно въздействие върху селскостопанските пазари на ЕС и околната среда. Дали евродепутатите и държавите членки внезапно ще променят мнението си в зависимост от политическата окраска на новоизбрания президент? 

В крайна сметка миналия месец беше съобщено, че Европейската комисия очаква резултатите от изборите с актуализиран подход към сделката. Според Politico, „за да съживи сделката, Брюксел иска да лиши държавите от правото им на вето и да използва широки търговски правомощия на ЕС, за да ратифицира споразумението на ниво ЕС – което би изисквало мнозинство в Съвета и Европейския парламент – по-скоро отколкото в парламента. 27 национални парламента на ЕС и няколко регионални парламента. Това е правен път, но политически обременен.”Маневрата – ако по-късно се потвърди – е шокираща. Разбираме, че във връзка с руско-украинския конфликт ЕС трябва да намери нови търговски възможности и да приложи съществуващите споразумения. Ние споделяме тази цел.

Въпреки това, като настоява за ратифициране на споразумението между ЕС и МЕРКОСУР, Комисията може допълнително да застраши устойчивостта на селското стопанство в Европа. Още през 2019 г. имаше пряка съпротива срещу споразумението от европейската фермерска общност.

Европейската комисия със сигурност ще твърди, че директивата за обезлесяването, засягаща вносните продукти, приета от Европейския парламент през септември 2022 г., засилва контрола и устойчивостта на споразумението. Това далеч не би било решение на много от проблемните точки на това споразумение, когато става въпрос за селското стопанство. 

Виждаме поне три въпроса, на които Европейската комисия не успя да ни даде задоволителен отговор през трите години, изминали от подписването на това споразумение.

1) Небалансирано споразумение в ущърб на европейското селско стопанство.

Първо, въпреки предоставения достъп до продукти на ЕС като вино, млечни продукти, зехтин, някои плодове и зеленчуци, споразумението MERCOSUR е небалансирано в селскостопанските сектори и направления. Като вземем за пример сектора на говеждото месо, лесно е да се разбере, че това споразумение ще прехвърли силата на преговорите от европейските фермери към големите оператори в страните от MERCOSUR.

2) Кумулативни ефекти, неустойчиви в дългосрочен план.

Второ, европейските фермери са загрижени за кумулативното и трудно измеримо количествено въздействие на всички споразумения, които вече са подписани от ЕС. Тази загриженост беше потвърдена от собственото проучване на Комисията относно въздействието на търговските сделки върху селскостопанските продукти! В този контекст споразумение между ЕС и  МЕРКОСУР може да бъде последната капка, която прелива чашата. В сектора на птицевъдството годишният внос от страните от МЕРКОСУР (Аржентина, Бразилия, Парагвай и Уругвай) ще бъде еквивалентен на комбинираното производство на Дания, Финландия и Швеция.

3) Двойни стандарти на ЕС.

Още през 2019 г. това споразумение щеше да направи живота по-труден за фермерите в ЕС чрез прилагане на двоен стандарт между това, което е забранено в ЕС, и това, което е разрешено при внос. Секторът на захарното цвекло е отличен пример. Според това споразумение Европа ще внася захар и етанол, които по никакъв начин не отговарят на европейските производствени стандарти. Само Бразилия използва 27 хербицида и инсектицида, забранени в Европа.

След политическото споразумение от 2019 г. виждаме регулаторно цунами, което се разгръща в ЕС с развитието на Европейската зелена сделка. В момента в Брюксел се обсъждат десетки регулаторни инициативи, засягащи селското стопанство, по въпроси на възстановяването на природата, биоразнообразието, индустриалните емисии, използването на продукти за растителна защита, хуманното отношение към животните и др.

От друга страна, руско-украинският конфликт сериозно засяга производството на храни в ЕС, повишавайки разходите, особено на пазарите на торове и енергия. Като по-малко засегнати от последиците от конфликта, страните от МЕРКОСУР ще засилят своята конкурентоспособност в селското стопанство.

Накратко: всеки опит на Европейската комисия да наложи приемането на това споразумение би бил наистина скандален и би създал опасен прецедент за европейското земеделие.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини