МЗХ конкретно: Важното, което стопаните трябва да знаят за екосхемите и къде бъркат най-често

Попитахме Министерство на земеделието всичко, което ви интересува за Еко схемите. По-долу публикуваме информацията, която ще е полезна за нашите читатели, тъй като е предоставена директно от земеделското министерство без интерпретации и съответно е изключително правно и нормативно релевантна. Добре е стопаните да се запознаят внимателно с нея.

Какви са изводите от прилагането на екосхемите за Кампания 2023 и какви пропуски са допуснали фермерите, когато ги заявяват?

От 2023 г. новост в директните плащания е въвеждането на т.нар. еко схеми. Това са интервенции, които са насочени към прилагане на екологични практики, които са благоприятни за околната среда и климата. Те следва да обхващат минимум 25% от бюджета за директни плащания.

При обсъждане на реформата на Общата селскостопанска политика (ОСП) от държавите членки на ЕС беше дефиниран риск от загуба на финансови средства, ако еко схемите не заработят добре. Този риск не се реализира в България. Напротив, оказва се, че земеделските стопани в страната проявиха значителен интерес към еко схемите и няма да има никаква загуба на средства за еко схеми в директните плащания за 2023 г. Прилагането на еко схемите в страната през първите две години на въвеждане на Стратегическия план показва положителна тенденция за нарастване на земеделските площи, за които се поема ангажимент за спазване на екологичните практики, включени в еко схемите.

Земеделските стопани следва да приложат съответната екологична практика на всички парцели, които заявят по избраната еко схема. Необходимо е да знаят, че със заявяването на дадена еко схема се поема ангажимента да бъдат цялостно изпълнени условията на  екологичната практика за земеделските площи. Пропуските, които се установяват за 2023 г. включват неизпълнение на някое от изискванията по дадена еко схема, която е заявена – например неподаден план за управление на хранителните вещества, неспазен срок за подаване на разходооправдателни документи за закупени органични подобрители на почвата или продукти за растителна защита, неспазено изискване за неприлагане на продукти за растителна защита, които са класифицирани като първа професионална категория на употреба и др.

След анализ на процеса по прием на документи за кампания 2023, бяха въведени допълнителни мерки за намаляване на административната тежест за кандидатите. Въведени са и допълнителни автоматични контроли с цел намаляване на допусканите от земеделските стопани пропуски при работата в Системата за електронни услуги (СЕУ). Всички кандидати ще бъдат допълнително уведомени за тях с e-mail от ДФЗ.

Какво да знаят занапред?

Необходимо е земеделските стопани да се запознаят добре с всички детайли по екологичните практики от съответната еко схема, която решат да заявят и приложат в своето стопанство.

Еко схемите са подробно разписани в Наредба № 3 от 10 март 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции и Наръчника за директни плащания.

Важно е да се знае, че ако земеделският стопанин не спази някое от изискванията по съответната еко схема не може да се отпусне подпомагане. За получаване на компенсаторното плащане по еко схемата е необходимо да бъде изпълнена цялата екологична практика със съответните условия за допустимост.

Например, за целите на еко схемата за запазване и възстановяване на почвения потенциал (Еко-ЗВПП) земеделският стопанин трябва да има и да спазва План за управление на хранителните вещества. Планът трябва да е изготвен от агроном. За плана има образец, одобрен от изпълнителния директор на ДФЗ, който е публикуван на интернет страницата на ДФЗ. Използването на външни органични подобрители на почвата се осъществява съгласно плана за управление на хранителните вещества. Планът и копие от дипломата на агронома, който го е изготвил се представя след края на периода за подаване на заявления за подпомагане чрез Системата за електронни услуги (СЕУ).

При внасяне на подобрител количеството на осигурен общ азот N (азот) трябва да не бъде по-малко от 10% от потребностите на конкретната култура и да не надвишава 150 кг. общ N (азот) на хектар.

Доказването на вложените обеми подобрител на съответния парцел се извършва чрез разходооправдателни документи и дневници за проведените растителнозащитни мероприятия и торене за вложени подобрители на съответния парцел.

Вложените обеми органични подобрители на почвата се доказват като земеделските стопани представят утвърдени от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ декларация и опис по образец на разходооправдателни документи за тяхното закупуване – фактури и/или фискални касови бележки. Документите трябва да бъдат издадени в периода от 1 юли 2023 г. до 30 септември 2024 г.

В периода от 1 до 31 декември 2024 г. земеделските стопани представят документите чрез Системата за електронни услуги (СЕУ). В тази връзка е важно да се изпълнят всички изисквания и да се спазят сроковете за подаване на подкрепящата документация, доказваща изпълнението на критериите.

 Липсва ли им на стопанствата агрономска помощ и квалификация според МЗХ?

Еко схемите в директните плащания отразяват спецификата на земеделските стопанства и природните условия в България. С цел да се приложи екологичната практика по най-подходящ начин, в някои от еко схемите се налага включването на експертизата на агроном, който познава съответното земеделско стопанство. Например, планът за управление на хранителните вещества следва да е изготвен от агроном. Това е гаранция за прилагане на най-подходящите режими за наторяване, които отразяват актуалното състояние на площите и потребностите на съответните култури съобразно конкретната специфика на стопанството. С експертизата на агронома се използва предимството за отчитане на конкретните почвено-климатични особености и получаването на екологичен ефект.

 

 

 

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини