Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за водите е на обсъждане до 19 август

Същината са санкции и такси, но сега е време браншовете да се запознаят и  подготвят ясни становища

 Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за водите е разработен основно във връзка с влязъл в сила от 26.06.2023 г. регламент (ЕС) 2020/741 на Европейския парламент и на Съвета от 25 май 2020 г. относно минималните изисквания за повторно използване на водата.

Регламентът установява минимални изисквания по отношение на качеството и мониторинга на водите, както и съответните разпоредби относно управлението на риска при повторното използване на пречистени градски отпадъчни води за напояване в селското стопанство.

Обяснява се, че за да се създадат условия за прилагането на регламента е необходимо да се направят изменения и допълнения в Закона за водите, които основно да съдържат

разрешителен режим за повторно използване на вода

Още се изисква да се определят органите и техните компетентности при разрешаване и контрол на дейността. Подразбира се, че основно целта е да се  въведе и система от санкции, приложими при нарушения на изискванията на регламента.

Член от европейския регламент изисква държавите членки да уведомят Европейската комисия за въведената система от санкции, които ще бъдат приложими при нарушение на разпоредбите.

Набляга се, че се изисква санкциите да бъдат ефективни, пропорционални и възпиращи, и да се предприемат всички мерки, необходими за осигуряване на прилагането им.

Срокът за предоставяне на становища по общественото обсъждане е 19.08.2024 г. Затова е добре

браншовите ни организации сега да проявят активност

и да се запознаят с проекта за изменение, както и да обсъдят внимателно предложените промени в него, защото знаем, че много често важна информация се съдържа и между редовете.

Защото освен да се говори за въвеждането на санкции и докладването им, на по-предно място е редно нашите земеделски браншове да потърсят и знаят какви са възможностите, които ще имат земеделските производители бъдещият закон да работи максимално и в тяхна полза.

Сред мотивите към проект на закон за изменение и допълнение на Закона за водите основно са залегнали

минималните изисквания за повторно използване на водата, но и минимални изисквания по отношение на качеството и мониторинга на водите, както и разпоредби относно управлението на риска при

повторното използване за напояване в селското стопанство.

Разглеждането на проекта на закон за изменение и допълнение на Закона за водите  беше включено и в Плана за действие за 2024 г. с мерките, произтичащи от членството на България в Европейския съюз и в законодателната програма на Министерския съвет.

Беше създадена и междуведомствена работна група с участието на представители от Министерство на

околната среда и водите (МОСВ), Министерство на регионалното развитие и

благоустройството (МРРБ), Министерство на земеделието и храните (МЗХ) и Министерство на здравеопазването (МЗ) и структури към тях, която е  изготвила настоящия проект на изменение на Закона за водите.

Отделно от изложеното, на заседание на Колегиума на МОСВ, проведено на 25.06.2024 г.,разбираме, че е  установена необходимостта за изменение на един член от Закона за водите, с което изрично да бъде регламентирано в закона какви ще са таксите, глобите и имуществените санкции, ведно със съответните лихви за забава, когато такива се дължат по закон и ще постъпват в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).

Със закона за изменение на Закона за водите се  предлага и изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда – тук пък с оглед на определяне на компетентен орган, който с тарифа да определи размера на таксите за предоставяните услуги от акредитирани лаборатории на Изпълнителната агенция по околната среда – ИАОС.

В разпоредбата са посочени и случаите, в които се заплащат държавни такси за искания до държавни учреждения да извършат действия и услуги и за издаване на документи и дубликати.

ИАОС ще предоставя услуги, свързани с лабораторно-аналитични дейности на физически и юридически лица. Тези дейности по своето естество представляват услуги, поради което за тяхното

извършване ще е необходимо заплащане на съответна такса. В тази връзка е необходимо да

бъде определен компетентния орган, който с тарифа определя размера на таксите.

Основните цели, които се поставят сега с приемането на закона за изменение на Закона за водите са

да се въведе ясен разрешителен режим за повторното използване на вода

но както виждаме измененията основно се съсредоточават върху санкциите и таксите.

С предложените изменения на Закона за водите се въвежда при издаването на разрешителни за

повторното използване на водите за напояване  компетентни органи за издаване на разрешителните да са Басейновите дирекции, въз основа представен

План за управление на риска от повторното използване на водата от кандидата за

разрешително.

Контролът и налагането на санкции при нарушения на изискванията ще се осъществява от Регионалните инспекции по околната среда и водите и от органите на МЗХ.

Казва се, че органите на МЗХ ще организират информационни и осведомителни кампании, но не сме чули за това досега.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини