Обединяването на екосхемите е лобизъм и обслужване на частни интереси за пореден път. Така коментира вчерашната среща за отварянето на Стратегическия план за второ изменение Венцислав Митков, председател на Обединени земеделски производители. Според него в момента схемите работят, земеделските стопани ги разбраха и всеки може да кандидатства по тази, която му подхожда. Това се доказва и от високия процент на изпълнение на всички екосхеми през Кампания 2024. „Не може някои да си гонят частните интереси през екосхемите. Не може да се прави популизъм на гърба на работещите земеделски стопани с необмислени решения“, коментира Митков.
ОЗС е внесъл своите предложения за промяна в Стратегическия план. Но от организацията недоумяват защо не се случва нищо по отношение на работата за планинските райони. Има създадена работна група, избран е председател. Но работа не се върши вече месеци наред. Няма нито едно събиране на работната група, инициирано от председателя, нито е внесено някакво предложение за подобряването на земеделието в тези райони.
Предложения на Обединени земеделски производители:
- Предлагаме дефиницията за „Активен земеделски стопанин“ да бъде променена с цел нейното максимално опростяване. Независимо от вече направеното изменение, така заложената от страната ни дефиниция не отговаря напълно на целта на европейското законодателство, а именно да ползволи на всички земеделски производители, кото извършват земеделска дейност и гарантират продоволствената ни сигурност, спазвайки всички екологични изисквания, заложени в Стратегическия ни план. В тази връзка настояваме дефиницията да бъде променена, като бъдат премахнати заложените проценти по отношение на доходи и приходи. Подобна дефиниция е заложена от Унгария и Италия, където администрацията е заложила на максимално опростени изисквания.
- Предлагаме бюджета на интервенциите Плащания за планински райони (НР1); Плащания за райони, различни от планинските райони, със съществени природни ограничения (НР2) и Плащания за райони със специфични ограничения (НР3) да бъде завишен с минимум 50 лева на декар. По този начин земеделските производители, които извършват дейност в най-трудните райони на страната ще имат един гарантиран и значителен доход, който ще им позволи да продължат да се занимават със земеделие. Тук следва да се има предвид, че това са стопани, които извършват дейност в райони, които пострадаха най-много от поредицата икономически кризи породени от войната в Украйна и COVID-19.
- Предлагаме в интервенция II.Г.1 – Инвестиции в земеделските стопанства и интервенция II.Г.1.1. – Инвестиции в земеделските стопанства насочени към опазване на компонентите на околната среда да бъде заложено задължение бъдещите приеми да бъдат разделени на база три вида допустими бенефициенти, съобразно площта, която те обработват. За нас приемливо разделение е следното – от 10 до 500 декара, от 501 до 1500 декара и над 1501 декара. По този начин ще бъде дадена възможност за конкурентен подбор на проектни предложения, подадени от близки по размер земеделски топанства. От 2007 г до сега всички приеми, които са отваряни за инвестиции в земеделски стопанства, са били за всички допустими земеделски производители, независимо от икономическия размер на тяхното стопанство. По този начин в конкурентна среда се оказват стопанства, които желаят инвестиция в стопанство с 500 декара и такива с 50 000 декара. Отделно от това, при разделянето на приемите, ще се осигури един гарантиран бюджет за всички малки и средни земеделски стопани.