Снежина Динева: През поливен сезон 2024 г. „Напоителни системи“ ЕАД е доставило вода до над 334 000 дка.

Снежина Динева, Изпълнителен директор на „Напоителни системи“ ЕАД пред земеделеца.бг

 Госпожо Динева, доколко е сериозна обстановката с водата за напояване в България? Доклад на МОСВ казва, че ако сушата продължи язовирите „Тича“, „Копринка“, „Жребчево“, „Домлян“, „Тополница“ и „Пясъчник“ няма да могат да обезпечат напояването за следващия сезон. Така ли е?

 „Напоителни системи“ ЕАД е взело всички необходими мерки по отношение на рехабилитацията на напоителните съоръжения на язовирите „Тича“, „Копринка“, „Жребчево“, „Домлян“, „Тополница“ и „Пясъчник, за които според МОСВ – „при запазване на тенденцията за малък приток е обезпокоително обезпечаването на напояването за напоителен сезон 2025 г.“. Подчертавам, че независимо от по-малките налични количества вода през предходни години и редуцираните заявки с необходими водни обеми, които „Напоителни системи“ ЕАД подава към МОСВ за одобрение, поливните сезони са приключвали успешно. Не се е налагало да бъде доставяна вода в условията на дефицит, а язовирите са акумулирали необходимия воден обем за следващи сезони. Периода на годината от ноември до май е времето на есенно-зимното и пролетно пълноводие, което формира основната част от притока към язовирите.

Уверявам, че при регистриране на недостатъчен воден обем в язовирите за напояване за поливен сезон 2025 година, „Напоителни системи“ ЕАД е в готовност да проведе информационна кампания със земеделските производители, по време на която да уточнят и прецизират графиците за разпределение на водния ресурс.

Независимо от климатичните промени, последните публикувани от НИМХ прогнозни данни са обнадеждаващ за есенно-зимния период на годината. Със средни сезонни температури около или над нормата и сезонни количества валеж около нормата е оценено, че  есента на 2024 г. ще бъде подобна на есента на 2023 г. по средни стойност. Според НИМХ, със сезонни количества валеж около нормата, може да се очаква зимата на 2024-2025 г. да е по-студена и с повече валежи от зимата на 2023-2024 г. От началото на текущата седмица е факт и  прогнозата на НИМХ, че в планините ще бъде предимно облачно, по високите върхове – мъгливо. В Стара планина и над масивите от Югозападна България и Родопите превалява сняг.

Последното, макар и в началото на периода, дава основания за очакване на условия, при които да се  формира достатъчен приток към язовирите и да бъде обезпечено напояването от цитираните язовири.

Засега виждаме, че проблемите в напояването се решават на парче. Когато става въпрос за напояване, всички гледат към Напоителни системи, а всъщност какви функции и докъде са вашите законови възможности? От кого се вземат големите решения?

 Компетентният орган по прилагане на политиките, касаещи земеделието, и принципал на „Напоителни системи“ ЕАД е Министерство на земеделието и храните. За да бъде приложена обаче конкретна политика, насока или законов норматив, предвид всички аспекти от прилагането му, то трябва да е съгласувано и одобрено от цялостното управление на държавата, чрез постоянните и временните комисии на Народното събрание на Република България.

Дружеството поддържа и експлоатира държавния хидромелиоративен фонд за улавяне, съхранение, транспортиране и разпределение на водата за напояване, включващ язовири, предназначени за акумулиране на водни маси за напояване, помпени станции за повдигане на водата, напорни тръбопроводи, деривационни канали, открита канална и закрита тръбна мрежа, изравнители, водохващания и др.

Когато става въпрос за водоподаването и за нормативните документи към него, и за разрешителните за водоползване, имате ли самостоятелно думата или се подчинявате на нормативите и наредбите. Когато фермерите ви обвиняват, че изисквате твърде много документи и разрешителни, това зависи ли от вас и доколко, и доколко – от нормативната уредба на държавата?

 Собствеността, управлението и редът за използване на водите на територията на Република България се уреждат със Закона за водите. Съгласно него, индивидуалното право за използване на водите и водните обекти се предоставя на определено юридическо лице- титуляр, чрез издаване на разрешително за водовземане. В Закона за водите и Наредбата за ползването на повърхностните води са указани процедурните стъпки и необходимите документи за издаване на разрешително за водовземане. Също така, издаване на разрешителни се извършва от МОСВ или от директорите на четирите басейнови дирекции.

Какво пречи на поливането в някои райони? От вас ли зависи да се увеличат водните обеми за напояване в някои язовири?

Доколкото въпросът касае наличието на достатъчно приходни количества вода в язовирите, генерирана от водосбора към всяко съоръжение, „Напоителни системи“ ЕАД не би могло да влияе на климатичните или хидрологичните фактори, от които зависи акумулирането на вода в язовирите.

По отношение лимитите, определени в разрешителните за водовземане на годишна база, трябва да се има предвид, че при подаване на документи за издаване на разрешително за правото на водовземане, за удостоверяване размерът на исканите водни количества, които да бъдат разрешени от компетентния орган по издаване на разрешителното, задължително е представяне на обосновка на заявеното водно количество, изчислена съгласно нормите за водопотребление. С нея са определени нормите за водопотребление за напояване на земеделски култури, които се прилагат при определяне на оптималните водни количества.

Норма за водопотребление е оптималното количество вода за изпълнение на определена дейност. Тя се определят в съответствие с напоителните норми за различните земеделски култури и за различните агроклиматични условия в страната за хидромелиоративните райони в шестте агроклиматични групи при гравитачно напояване, при дъждуване и при капково напояване.

Следователно, за да се увеличи разрешения годишен лимит в издадено разрешително, трябва първо да бъде заявена от съответен водоползвател необходимостта от доставка на вода, след което при калкулирана необходимост от увеличаване на разрешения воден обем на годишна база, „Напоителни системи“ ЕАД подава документация, по реда на разписаната в Закона за водите процедура, към компетентните органи.

От „Напоителни системи“ ЕАД зависи поддържането на цялата хидромелиоративна мрежа в страната. Имате ли достатъчно средства за това? Средствата, които получавате от бюджета как се разпределят и достатъчни ли са?

В момента Дружеството продължава рехабилитацията на 19 обекта, като се   възстановяват участъци от главните напоителни канали и помпени станции, на които не са извършвани основни ремонти повече от 60 години. Тези инвестиции ще спомогнат за икономия на водата с минимум 50%. Възстановяват се участъци от главните напоителни канали, дюкери, помпени станции, на които не са извършвани основни ремонти повече от 60 години. Предвид ограничения бюджет на подмярка 4.3 са подбрани най-амортизираните съоръжения – обект на инвестицията, които са и от съществено значение за предоставяне на услугата „Доставка на вода за напояване”. Краен срок за завършване на рехабилитациите е април 2025 г., а до момента са завършени общо 5 обекта, които са на територията на клонове Тополница, Марица, Хасково, Сливен и Шумен, получаващи вода от яз. Жребчево, яз. Тича, яз. Тополница и яз. Пясъчник.

В ход са и процедури за рехабилитация на нови 41 обекта, като същите  ще бъдат финансирани отново с европейски средства от Стратегическия план за развитие на земеделието. Възстановяват се участъци от главните напоителни канали, дюкери, помпени станции, на които не са извършвани основни ремонти повече от 60 години.

Като най-устойчиво и трайно решение на казуса с рехабилитацията на инфраструктурата за улавяне, разпределение и доставка на водни маси остава ускореното осигуряване на средства от държавния бюджет, към което са насочени политиките, провеждани от Министерство на земеделието и храните към днешна дата.

Какво смятате, че трябва да се направи, за да стане напояването наистина приоритет на държавата? Трябва ли да има Водна стратегия и от нея да тръгне всичко?

Напоследък природата недвусмислено показва колко зависими сме от наличието на вода, включително за гарантиране на продоволствената сигурност. През последната година осезаемо се усеща, че държавата, чрез Министерство на земеделието и храните връща фокуса си към напояването, като приоритетен сектор.

През последните над 10 години са разработвани няколко варианта на Стратегии за управление и развитие на сектора. Последната приета стратегия е приета през 2016 г. и е в сила до 2030 г. Нейната  визия е насочена към възстановяване на ефективен и ефикасен хидромелиоративен сектор за икономически жизнеспособно, конкурентно земеделие, устойчиво на въздействията от изменението на климата и осигуряващо защита от вредното въздействие на водите. По отношение на принципните реформи в сектора, които са заложени в Стратегията, от разгледани няколко възможни варианта за институционална промяна се изпълнява този, без промяна в статуквото, при което „Напоителни системи“ ЕАД запазва правния си статут на акционерно дружество със 100% държавно участие и структура на единствен орган, отговарящ за хидромелиоративните дейности. Дружеството ще продължи да управлява, експлоатира и поддържа хидромелиоративната инфраструктура и защитните структури за отводняване и защита на земеделските земи от наводнения.

В сегашната климатична картина как мислите, че трябва да бъде решено осигуряването на водни количества и напояване, за да има достатъчно вода, която да пълни язовирите.

Всички язовири, които са предназначени за нуждите на напояването са така  проектирани и изградени, че да акумулират водни обеми, които да са достатъчни за задоволяване нуждите на напояването за няколко години. Тук следва да отбележа, че при 19-те комплексните и значими язовира, предназначени основно за напояване, има немалко, които предвид комплексните нужди, които обслужват, се използват и за други цели, включително енергодобив. В Закона за водите, като водещ норматив за управлението на водите, много ясно са разписани приоритетите, които следва да се спазват, при използване на акумулираните във водохранилищата водни обеми. При спазването им, паралелно с правилните разчети и предварителни графици за отглежданите култури и за разпределяне на водите, естествено с налагане на известни ограничения в ползването за периодите, в които следва да се напълнят язовирите, е постижимо осигуряване на необходимите водни количества за напояване. Трябва да се има предвид и, че „Напоителни системи“ ЕАД полага всички възможни усилия да приведе най-използваемите участъци, а в близко бъдеще и в цялост, съоръженията за доставка на вода, чрез което да се оптимизира извършваната услуга и да се минимизират неоползотворените водни количества. Резонно е всички ползватели и доставчици на вода да имат и да реализират възможностите за подобряване състоянието на инфраструктурата, с оглед постигане на ефективна икономия на вода.

Колко са поливните язовири в системата на Напоителни системи и каква площ се напоява от тях?

„Напоителни системи“ ЕАД стопанисва 19 комплексни и значими язовира, публична държавна собственост. Дружеството стопанисва и още 147 по-малки язовири, които са предназначени за напояване и 15 ретензионни, т.е. такива, които се задържат празни, за да поемат високи води, при необходимост. Основен дял на водните маси, които се доставят за нуждите на напояването се осъществява от 19-те комплексни и значими. Площите, до които Дружеството доставя вода са около 300 хил. дка, като постепенно се увеличават. През последния приключил поливен сезон 2024 г. „Напоителни системи“ ЕАД е доставило вода до над 334 000 дка.

Доколко зависи от Напоителни системи напояването в България?

Напояването в България зависи от „Напоителни системи“ ЕАД до толкова, доколкото се касае за транспорта на вода по изградените съоръжения от държавния хидромелиоративен фонд, стопанисван от Дружеството.

Интервю на Ася Василева

Loading

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини