Кои са важните промени в наредби №3 и №4 за директни плащания

Какво предвижда проектонаредбата за изменение и допълнение на Наредба № 3 и Наредба №4 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания?

Наредба № 3 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, и Наредба № 4 от 2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни уреждат получаването на подпомагане по линия на директните плащания. Сега предложените изменения в тях се налагат с цел опростяване, обясняват от МЗХ.

При интервенциите за обвързано с производството подпомагане за плодове във връзка с изискването на документ, че насаждението е в плододаване, издаден от агроном, както и копие от дипломата на агронома се предвиждат промени изцяло в полза на фермерите.

  • От една страна се осигуряват условия при неподаден документ, площта да не се наддекларира, а само да не се изчисли финансово подпомагане.
  • От друга страна по интервенцията за обвързано с производството подпомагане за плодове документът вече ще се подава еднократно при първо заявяване на съответните площи по интервенцията.
  • Заличава се препращането към наредбата за базисните цени на трайните насаждения с оглед сроковете за влизане в плододаване на съвременни сортове култури – водещо ще остава компетентното становище на агронома, което той удостоверява с документа по чл. 25, ал. 4 и чл. 26, ал. 2, т. 4 от Наредба № 3 от 2023 г.
  • По предложение на ДФЗ се променя срокът, в който БАБХ предоставя на ДФЗ и на МЗХ актуална извадка от списъка с кандидати, които имат обекти за производство и/или пакетиране на храни от плодове и зеленчуци, регистрирани по чл. 26 от Закона за храните. Извадката следва да е актуална към края на срока, в който земеделските стопани подават към ДФЗ документите, доказващи реализацията на пазара на произведената от тях продукция.
  • В еко схемата за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура предложените промени са в съответствие с текста в Стратегическия план.

В интервенцията се структурират 2 екологични практики: екологична практика 1 – поддържане на екологична инфраструктура и непроизводствени площи, и екологична практика 2 – създаване на буферни ивици в обработваеми земи.

В обхвата на екологична практика 1 се допълва възможност за поддържане на обработваемите земи под угар (площите с угари по интервенцията се ограничават до 7% от обработваемите земи в стопанството) и поддържане на площи в местообитания на видове от значение за Общността.

В екологична практика 2 се определя, че се включва създаване на буферни ивици в обработваеми земи и се дефинират параметрите на новосъздадените буферни ивици. Размерът на буферните ивици следва да бъде с ширина от 1 м. до 20 м.

За изчисляване на допустимата площ ще се използва тегловен коефициент 1.5 и коефициент на преобразуване – 6.

Буферните ивици могат да включват различни варианти за покритие – естествена растителност, угар, цъфтящи растения.

  • В еко схемата за запазване и възстановяване на почвения потенциал – насърчаване на зелено торене и органично наторяване, се извършва техническо прецизиране на използваната терминология, като терминът „органични подобрители“ се прецизира на „органични торове и подобрители на почвата“.
  • В еко схемата за екологично поддържане на трайните насаждения се заличава земеделската практика за поддържане на ивици, заети с естествена растителност по краищата на парцелите с трайни насаждения. Този елемент е приложим като една от възможностите за буферни ивици в еко схемата за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура.
  • В еко схемата за екстензивно поддържане на постоянно затревените площи се прецизира текстът за включване в обхвата на интервенцията и на обработваеми земи, заети с фуражни култури и/или протеинови култури. Към момента на заявяване на еко схемата земеделският стопанин следва да има съотношение на пасищни животни към заявените площи в размер от 0.3 до 1 ЖЕ/ха.
  • В Наредба № 4 от 2024 г. се предвижда в заявленията за подпомагане кандидатите да включват данни и за поливността на заявените площи. За онези от тях, на които се отглеждат зеленчукови култури, следва да представят разрешително за водовземане и/или за ползване на воден обект съгласно чл. 44 и чл. 46 от Закона за водите, договор с доставчик на вода за напояване, удостоверение за поливност или друг документ, удостоверяващ правното основание за ползване на водния обект или вода за напояване, в случай, че разрешителното за ползване е издадено на трето лице.

 

Loading

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини