Европейската схема за традиционни храни се превръща в глобално туристическо съкровище

От шампанско до турон де Хихона – туристите не просто опитват, а пътуват заради тях.

Географските означения – новият двигател на агротуризма

Традиционните европейски храни със статут на географско означение, като шампанското или мортаделата от Болоня, привличат милиони туристи годишно в регионите, където се произвеждат. Това сочи нов индустриален доклад за схемата на ЕС, чието влияние далеч надхвърля границите на Европа.

Според алианса oriGIn – международна мрежа от производители и асоциации, защитаващи храни с географско обозначение – през последното десетилетие свързаните с тях локации (ферми, фабрики, аграрни зони) са приели средно по 32,5 милиона туристи годишно. Данните бяха представени по време на официалното представяне на доклада в Брюксел.

Обозначенията като ЗНП (Защитено наименование за произход) и ЗГУ (Защитено географско указание) удостоверяват връзката между даден хранителен продукт и територията, от която произхожда. Тази връзка вече не е само културна – тя става и икономически стимул.

„Туризмът, свързан с географски означения, е и може да бъде още по-силен модел за устойчиво развитие на регионите. Той трябва да се превърне в средносрочен приоритет“, заяви председателят на oriGIn Рикардо Дезерти.

Увеличен интерес, нова инфраструктура

Проучването на oriGIn, обхванало 28 асоциации от 17 страни на различни континенти, показва, че 86% от тях отчитат ръст в броя на посетителите. Половината туристи са от страната на произхода, но 28% идват от друг континент – ясен индикатор за глобализацията на интереса към европейските храни.

Туристическият интерес вече води и до инвестиции: близо 80% от участниците в проучването съобщават за развитие на инфраструктура – тематични маршрути, музеи, посветени на защитени храни, и местни туристически услуги. Според oriGIn, към 2024 г. тези продукти генерират оборот от 75 милиарда евро.

Когато храната се превърне в дипломатически инструмент

Но значението на схемата за географски означения далеч надхвърля туризма. Според Реймондо Сера от Главна дирекция „Земеделие“ на Европейската комисия, системата за защита на традиционни продукти вече функционира като „дипломатически инструмент“ в международните търговски отношения.

По време на събитие в Брюксел, Сера разказа за скорошно пътуване до Япония, където наблюдавал как защитеният Uji Matcha – чай с нарастваща популярност в Европа – поддържа икономиката на малко селце край Киото.

„По 50 000–60 000 туристи на ден посещават Уджи – село с 20 000 жители – само за да купят Uji Matcha,“ разказа той. И припомни колко трудно било да се обясни концепцията за географски означения на японските преговарящи в началото на преговорите ЕС–Япония през 2013 г.

Политика, признание и конфликти

През последните години европейската схема за географски означения еволюира в ключов елемент от търговските споразумения. Служи като механизъм за взаимно признаване на традиционни продукти с държави извън ЕС и същевременно предлага защита за техни продукти на европейския пазар.

Разбира се, не всичко върви гладко. Сера посочи, че не всички партньори възприемат философията зад географските означения еднакво. В преговорите с Австралия например, опитът на ЕС да защити 400 продуктови имена доведе до сериозен конфликт. За Канбера това означава да се откажат от правото да произвеждат „фета“ или „маслини каламата“ – имена, които са популярни в местния пазар, но според ЕС принадлежат културно на Гърция.

За разлика от Австралия, сътрудничеството с Китай върви по-гладко. Пан Фън, вицепрезидент на Асоциацията за техническо и икономическо сътрудничество Китай–Европа, заяви, че споразумението за защита на географски означения е ключов елемент от двустранните отношения.

През 2020 г. Пекин и Брюксел подписаха споразумение за взаимна защита на 100 продукта с географски означения от ЕС и 100 от Китай – първото мащабно търговско споразумение между страните.

Геополитика и рискове

Въпреки това, европейските продукти с географско означение не са имунизирани срещу геополитически напрежения. Френски напитки като коняк например наскоро попаднаха под заплахата от антидъмпингово разследване от страна на Китай – възможен отговор на решението на ЕС да въведе мита върху китайски електромобили. Засега Пекин е отложил решението до юли, но сигналът е ясен: храната и напитките могат да бъдат не само културен, но и политически залог.

Продуктите с географско означение вече не са само вкус на традицията – те са валута в международната дипломация, двигател на местни икономики и фактор в глобалните преговори. Европа може и да ги е създала, но светът започва да ги използва.

 

Loading

Агротехника

Последни новини