Розопроизводители от Средногорието ще получат финансова подкрепа от неправителствена организация, като целта е те да бъдат насърчени да останат в бранша, да не унищожават насажденията си, да продължат напред въпреки трудностите. Това е главната цел на кампанията „SOS Българска роза“, която започна през лятото на трудната 2021-ва. Първоначално идеята бе посрещната с недоверие, но вече има ясен знак, че скоро ще се видят реални резултати. Не само под формата на финансово подпомагане, както научихме в разговор с Миряна Георгиева от сдружение „Българска розова долина“, което провежда кампанията.
Помощ ще получат производители с насаждения до 30 декара, които могат да докажат реализиран розов цвят на цена под 2 лв./кг. С приоритет са производителите, чиито насаждения се намират на територията на община Стрелча, кметство Клисура, както и общините от Средногорието – Мирково, Чавдар, Челопеч, Пирдоп, Златица, Антон.
Първата разяснителна среща с хора от този сектор ще бъде в Стрелча утре, от 17:30 в Младежкия дом (при строго спазване на противоепидемичните мерки). От Стрелча преди няколко месеца започна и дарителската кампания, с която се набират средствата за подпомагане на малките розопроизводители. Крайната цел е до края на тази година да бъдат събрани 190 хиляди лева.
Това се оказа трудно изпълнима задача, признава днес Миряна Георгиева. Но със съмишлениците й са твърдо решени да не се отказват, следвайки вдъхновяващата максима „Ако няма път, ще го прокараме“.
– Г-жо Георгиева, каква е целта на предстоящата утре среща с розопроизводители в Стрелча?
– Ще съберем розопроизводителите, които имат интерес да кандидатстват по програмата и ще им разясним как могат да кандидатстват. Ще помогнем на който иска да си попълни формуляра, ще им обясним какви документи са необходими, за да могат да докажат колко розов цвят са произвели и са предали реално през изминалата кампания. Искаме също така да поговорим с тях и за нашите предложения по Стратегията за розопроизводството. Нашети неформални разговори с тези хора показват, че имаме много общи позиции и гледаме на политиките на държавата по много сходен начин. Затова ще им предложим да чуят и нашите позиции. Ще поискаме и тяхната подкрепа, за да сме сигурни, че когато ние водим разговори с Министерството на земеделието и когато участваме изобщо в каквито и да е обсъждания, наистина представляваме и тях, а техният глас и тяхното мнение може да бъдат чути чрез нас. Така че за нас тази среща е много важна. Тя няма да е чисто оперативна. Можем да поговорим с тях и да решим какво можем да направим повече, за да бъде по-стабилна следващата година.
– Припомнете ни каква е идеята на програмата, която разработвате чрез сдружение „Българска розова долина“.
– Главната ни цел е да подпомогнем най-малките розопроизводители от Стрелча, Клисура и като цяло Средногорието, които пострадаха най-силно от кризата в розопроизводството през настоящата година. Целта ни е на малките семейни бизнеси, които отглеждат до 30 декара и могат да докажат реализиран розов цвят на цена под 2 лв./кг, да компенсираме разликата до реалната себестойност на продукцията. Да финансираме разликата, на която са продавали, и реалната себестойност. Защото те тази година продаваха под себестойност и пострадаха най-силно от ниските изкупни цени. Парите, с които ще ги субсидираме, реално ще бъдат на килограм розов цвят до реалната му себестойност. Нашата цел е да компенсираме точно тези загуби. Хората няма да бъдат на печалба, но поне да са на нула след тази година, за да имат стимул да не се отказват. Да имат малко повече вяра и да продължат догодина да се занимават с розопроизводство.
– Организирахте дарителска кампания. До момента какъв е резултатът от нея?
– До момента сме събрали около 60 хиляди лева. Като цяло изпитваме затруднения и ни се струва, че ни остава твърде кратко време, за да съберем цялата необходима сума. Но не се отказваме, продължаваме да търсим подкрепа от бизнесите, които ще припознаят каузата като своя. И се надяваме, че ще успеем да постигнем целта си.
– Дано! Пожелаваме Ви го! Къде ще бъдат следващите срещи с розопроизводители?
– Да, планираме такива. Все още нямаме фиксирани дати, но предстоят срещи в Клисура, както най-вероятно и в Буново, където е централата на нашата организация.
– В Буново също така имате вече и Долина на дарителите. Виждаме, че след първата акция за засаждане на рози е имало и следващи, а символичната градина се разраства. Разкажете повече и за това.
– Да, Долината на дарителите вече има три пълни реда засадени. Продължаваме да каним нашите дарители да оставят там символа на своето добро дело. В момента се уговаряме с още две фирми кога те ще могат да дойдат. И се надяваме, че и други ще последват примера им.
– А идеята на Долината на дарителите е освен да запази спомена за тази уникална, интересна и много различна кампания, може би да остане и като атракция в Буново, така ли?
– Точно така. Това е един символ, една история, която можем да разказваме на поколения напред. Когато дойдат хората на това поле и го видят, то на пръв поглед изглежда като всяко друго поле от маслодайни рози, но всъщност в корените на тези наши рози стои доброто дело на хората, дали подкрепата си за каузата. И мисля, че ще бъде вдъхновяващо да разказваме това оттук насетне.
– Всичко това звучи наистина красиво. Работите на принципа „Помогни си сам, да ти помогне и Господ“. Явно това е правилният начин.
– Убедена съм в това! Надяваме се, че когато сами обединим усилията си, можем да постигнем повече и да се случи нещо хубаво. Да, работим и с държавата и се опитваме да направим така, че политиката да бъде малко по-адекватна по отношение точно на малките розопроизводители. Но това пак е нещо, което ние можем да направим, за да сме по-добре в дългосрочен план. Истината е, че малките розопроизводители нямат възможност да защитават интересите си директно пред държавата и затова се надяваме, че като израз на техния глас ще бъдем от полза и по този начин.
***Фактите, провокирали необичайната кампания:
*Само за три години цената на 1 кг цвят от маслодайна роза се е сринала от 3.10 лв. до 1.50 лв.;
*Настоящите изкупни цени под себестойност на продукцията са причина розопроизводителите да губят над 50 стотинки на килограм добив;
*От 300 регистрирани розопроизводители в Стрелча през 2021 са работили едва 150;
*Огромни розови масиви първокласни сортове маслодайна роза се изкореняват или изоставят пустеещи.
За да спаси традиционния поминък на над 350 семейства – розопроизводители от Клисура, Стрелча и Средногорието, екипът на кампанията „SOS Българска роза“ си поставя за цел да събере 190 000 лева до края на 2021 година. С тях ще се компенсира непосилната загуба за стопаните от ниската изкупна цена, която не покрива дори разходите, направени за производството на розовия цвят.
Спасяването на тези ключови малки розопроизводители на практика ще направи възможно оцеляването на целия бранш и ще съхрани безценната маслодайна роза на България.
Подобна инициатива се прави за пръв път в страната ни – до момента не е известно с дарителска акция да са подпомагани не само розопроизводители, но и други земеделци, за да бъдат насърчавани да не се отказват.
Стоимена Александрова