Стари традиции има в производството на суджук и луканка в Сливенския край, а от 9 години насам една сливенската месопреработвателна фирма влага средства и усилия в това да запази традиционните вкусове на колбасите, правени по домовете на хората от Сливенския балкан. От „ДМН Комерс“ разчитат на качествено месо, сол, подправки и рецепти, предавани от поколение на поколение, за да произвеждат месни деликатеси и да спечелят потребителския вкус.
Фирмата е на пазара от 2013 година, като произвеждат месни продукти под две марки -„Вкус от Балкана“ и „Стоте войводи“. Продуктите под марката „Стоте войводи” са „продукти за всеки”, а „Вкус от Балкана” цели безкомпромисност в качеството и уникалност на пазара. На терен от 2 декара изграждат месопреработвателно предприятие в Индустриалната зона на Сливен, работят с обезкостени меса, които набавят от местни кланици и от фирми от територията на България. Те се доставят на място във фабриката и под контрола на технолог се произвеждат различните видове колбаси. Асортиментът на продукцията става все по-голям и включва-сурови продукти за скара, сурово-сушени деликатеси, малотрайни и трайни варено-пушени колбаси и печени, готови за консумация продукти.
През годините увеличават мощностите и продуктовата си гама многократно. Поддържането на безкомпромисно качество на продукцията е водещ мотив за направените през 2019 година съществени иновации в предприятието – закупуване на нови машини, климатични сушилни и други. На потребителския пазар най-разпознаваеми са продуктите луканка „Жеравна“ и телешка луканка „Ичера“, както и домашен суджук и домашна луканка.
Луканките и суджуците са типични български месни продукти. Те са с четвъртита форма и се отличават с висока хранителна и вкусова стойност. Трябва да имат ясно изразена структура на разрезната повърхност, като
при тези, произведени от свинско месо парченцата сланина е необходимо да се открояват на фона на червеното месо. Деликатесите трябва да са с червено-кафяв цвят, равномерен разрез и задължително да са покрити отвън с благородна плесен, защото именно плесента участва в оформянето на вкуса. За добрите вкусови качества на суджука и луканката има тънкости при зреенето и сушенето, но те си остават фирмена тайна.
„Луканка „Жеравна“ и телешка луканка „Ичера“ имат специфични подправки с лек средиземноморски привкус, а при домашния суджук и домашната луканка целим максимално да се доближим до автентичността и това, което се е произвеждало на времето у дома като се използват минимални добавки, за да се получи продуктът. В сурово-сушените продукти няма никакви консерванти и почти никакви добавки, само натурални подправки и готварска сол. За нас най-ценни са клиентите, като максимално се стараем да удовлетворим тяхната представа за качествен продукт „на всяка цена“ .
Следващо предизвикателство пред „ДМН Комерс“ е да представи на клиентите и наложи на пазара серия продукти без „Е-номера“. Предизвикателство е, защото макар и „изчистени“ те не са атрактивни за българския пазар, който предпочита традицията , разказва Димитър Димитров, който е технолог на предприятието и „младата смяна“ в семейния бизнес, тъй като е син на един от собствениците.
В зависимост от сезона и вида на продуктите, месечно цехът преработва около 35 и 40 тона месо, разпределени дневно по около 1,5-2 тона. По думите му едва 5 -6 % от продукцията си предлагат на сливенския пазар, работят предимно с магазини, а извън града – отново с магазини, вериги и хранителни борси. Произведените продукти се продават и зад граница, като най-големият пазар е в Англия и Германия чрез търговски фирми.
Работи се все по-трудно през последните месеци заради повишената цена на тока. „Засега се справяме, макар и с цената на големи усилия. При крайния клиент също се усеща завишение, но не можем да увеличим цената на продукцията така, че да компенсираме повишението на цената на електроенергията, защото продуктите ще станат трудно продаваеми, макар и да са силно желани от клиента“, посочва още Димитър Димитров.
Яна Дамянова