Цени на дизела и нафта за отопление: Ето защо 2022 г. ще бъде най-скъпата година

Данъкът върху CO2 ще продължи да расте от 1 януари 2022 г. Дизелът, мазутът и бензинът стават още по-скъпи. Разходите за всички други изкопаеми горива също нарастват рязко.

Земеделските производители, фирмите и потребителите се борят с стремглаво растящите цени на енергията. Резултатът: Разходите за производство, транспорт и отопление нарастват драстично. Данъкът върху CO2 за изкопаемите горива също ще продължи да нараства от януари 2022 г. Фермерите, потребителите и индустрията в Германия вече трябва да плащат рекордни цени за енергия, пише сайта agrarheute.com.

Вместо досегашните 25 евро за тон въглероден диоксид, през новата година се дължат 30 евро. Това има пряко влияние върху цената на дизела, бензина и мазута – макар и не толкова, колкото в началото на 2021 г. Според изчисленията на ADAC, бензинът и дизелът ще поскъпнат с около един и половина цента всеки поради по-висока цена на CO2.

Според потребителският център на Северен Рейн-Вестфалия, нафтата и дизеловото гориво поскъпват с 1,6 цента на литър, а природният газ – с 0,1 цента на киловатчас. По-скъпият природен газ означава и по-високи разходи при производството на азотни торове. Въпреки това глобалните и европейските цени на суровия петрол и природния газ също имат голямо влияние върху по-нататъшното развитие на цените. След спада в Европа в средата на декември, последният отново се издигна до нов най-висок за всички времена – с последици за разходите за отопление и производството на торове.

На борсата EEX обаче сертификатите за CO2 (права за замърсяване) вече струват 78 евро за тон в края на декември – което допълнително би трябвало да подхрани увеличението на цените на изкопаемата енергия. През 2020 г. борсовата цена беше само 25 евро и се е увеличила повече от три пъти.

Цените на дизела отново се покачват – 1,55 евро в края на декември

С началото на 2020/21 година фермерите и потребителите усетиха за първи път преките последици от емисиите на CO2: цената на бензина се повиши почти за една нощ с около 7 цента на литър. Според изчисленията на ADAC, бензинът и дизелът вероятно ще станат по-скъпи с един и половина цента всеки чисто математически поради по-високата цена на CO2.

Някои наблюдатели обаче също смятат, че са възможни по-високи надценки: На 29 декември, онлайн порталът Petrolpreis.de отчете средна цена на дизела от 1,55 евро за литър – в широк регионален диапазон от 1,53 до 1,63 евро.

Това означава, че фермерите и другите купувачи на дизел трябва да харчат около 41 процента или 45 цента повече за гориво, отколкото през декември 2020 г. Не само високите цени на суровия петрол и природния газ повишават цената на дизела. Предишният данък CO2 също има значителен дял в много високите цени на дизела и горивата.

Асоциацията на индустрията на минералните масла (MWV) изчисли следните надбавки (с ДДС) от сертификатите на цена от 25 евро на тон CO2 за 2021 г.: Допълнителната такса за CO2 е 6,9 цента на литър за  бензин и 7,884 цента на литър за дизел и нафта за отопление. С нарастващите данъци върху CO2 тези разходи ще продължат да нарастват независимо от съответните цени на енергията и суровия петрол и трябва да се удвоят до 55 евро на тон до 2025 г.

На борсата EEX обаче сертификатите вече струват 78 евро за тон в края на декември – което също би трябвало да подхранва поскъпването. Но дори и без таксата за CO2, данъците върху дизела вече са високи: при цена от 154 цента за 100 литра, данъкът върху минералното масло е 47 цента, а ДДС е 24,6 цента – това е 71,5 цента за литър или почти половината от цената!

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини