Стефан Христов, Мегатрон: Във време на кризи успяваме да предложим спокойствие на нашите клиенти

Стефан Христов, Генерален директор за земеделска и градинска техника в компания Мегатрон, пред Гласът на земеделеца

Въпреки кризата, българското земеделие продължава да стои добре на европейския пазар. Земеделието ще продължи да се окрупнява, противно на желанието на политиците  Тенденцията, която наблюдаваме през последните години, е за все по-голям професионализъм на земеделците и все по-висока автоматизация на земеделието  Спазвайки стратегията на John Deere за превръщането й в Smart Industrial Company, Мегатрон се фокусира върху решения, които да доведат до оптимизация на производството на нейните клиенти и повишаването на приходите им

Интервю на Ася Василева

Точно до сградата на софийското летище и до супермодерната кула за контрол на въздушното движение се намира една дори още по-съвременна сграда, и не по-малко технологична кула за контрол на… трактори и комбайни. В нея също работят момичета и момчета, които следят трафика в реално време. Но не на Airbus или Boing, а на машини John Deere по българските полета. И тяхната работа вероятно е също толкова отговорна, колкото и на диспечерите на полети, особено по време на кампании. Сигурно е обаче, че условията на работа в новия супермодерен, екологосъобразен, светъл и ергономичен централен офис на компания Мегатрон са не по-малко добри и високотехнологични. При управлението на трафика на самолети секундите са критични, но и в Solution Center на Мегатрон могат да се похвалят с максимално време за реакция на всеки един възникнал проблем и прието обаждане от клиент от едва 12 секунди.
В завършената в края на миналата година централа на компанията, разговаряме със Стефан Христов, генерален директор земеделска и градинска техника в Мегатрон.
– Господин Христов, компания Мегатрон започва годината в нов централен офис. 2021 г. отново приключи с лидерство на компания Мегатрон на пазара на земеделска техника в България. Това са добри новини…
– Стратегията за развитие и поддържане и предоставяне на високи стандарти за обслужване на българските земеделци, която компания Мегатрон предприе преди около 15 години, се оказа правилна. С големите инвестиции, които направихме, – не само в сгради и в съвременни търговско-сервизни центрове, но най-вече в хора и обучение и развитие на кадри, ние закономерно заехме лидерското място на пазара на земеделска техника в България. Най-накрая дойде ред и централният офис на компанията да има един по-съвременен и модерен дом. Целта ни беше да създадем по-добри и привлекателни условия за работа на екипа ни в София, който отговаря за логистиката на базите ни в цялата страна.


Централата е изградена върху парцел от 18 000 кв.м. Външната площ е с обособени демозони за предлаганата от нас техника. Разполагаме с голям паркинг за автомобили за служители и клиенти. Имаме също спортно игрище и зона с фитнес уреди на открито.
Сградата е с разгъната застроена площ над 4000 кв.м и е на три нива. На първо ниво са шоурумът, работните места на търговците ни, магазинът за части и аксесоари, зали за срещи, сервиз, склад за части, кантина. Сервизът ни е достатъчно голям, за да се обслужват 10 машини едновременно и е оборудван по най-високите световни стандарти. Голям е и складът ни за части, където ежедневно се приемат, обработват и изпращат поръчки до нашите клиенти и до базите ни из страната.
На второ и трето ниво са офисите на мениджърския екип, продуктовите специалисти, счетоводството, администрацията и Solution Center – центърът ни за обслужване на клиенти. Имаме три зали за срещи и една голяма конферентна зала. В централата работят над 70 човека.
– Неслучайно започнах разговора ни с новия офис и пазарното лидерство в един въпрос, защото няма как да си пазарен лидер без големи инвестиции – в база, обслужване на клиенти, качество, кадри…
– Две са основните направления, по които работихме и които дадоха добър резултат през 2021 г. Едното е много доброто планиране, което при нас започна още в края на 2019 г. – началото 2020 г. за доставката на резервни части предвид проблемите в транспортно-логистичните вериги. Затова успяхме да се снабдим навреме с необходимите резервни части и консумативи. Извършихме и ранно планиране за доставка за следващите няколко години на машини.
От друга страна, основна роля за успеха ни имаше изключително мобилизираният екип от служители в Мегатрон, който в тези тежки условия на пандемия и ограничения успя да удвои усилията си и да се справи с трудностите. Добрата сплав между администрация, планиране и мениджмънт и отдаденост на хората по места са причината и основата на успеха ни. Имаме изключително добри резултати във всички региони на страната. Успяхме във време на кризи да предложим спокойствие на нашите клиенти, което те оцениха. Това доведе до по-добри резултати през изминалата 2021 г., което се отрази естествено и в повишаването на пазарния ни дял.
2022 г. вече също се очерта като планиране. Ще продължим да удовлетворяваме очакванията на нашите клиенти и дори се надяваме да надградим и да привлечем и други фермери, които се убедиха в коректността и качеството ни на работа.
Мисля, че сме уцелили пулса на времето. Изградихме 11 търговско-сервизни центъра в страната, отличен екип. В Мегатрон работят между 230 и 240 души.

– Какво отличава компания Мегатрон по отношение на обслужването на клиентите?
– Това е стратегията, която ние възприехме през 2020 г. с изграждането на нашия Solution Center и промотирането на единния телефонен номер за цялата страна. С централизирането на обажданията от клиентите на компанията ние успяхме да понижим драстично времето за реакция. Разпределихме оптимално натоварването на сервизните екипи по места и повишихме значително удовлетвореността на клиентите ни. Третият етаж на новата ни сграда е оборудван като част от този Център, който да може бързо да реагира на всички желания на клиентите, като ги свързва със съответните специалисти на компанията както в селскостопанската, така и в строителната техника. Времето за реакция на всяко едно обаждане е максимум 12 секунди.
С интелигентността на нашите машини, с които комуникираме през Интернет, посредством системата JD Link, ние следим в реално време параметрите и работата им в цялата страна. Това също се изпълнява от нашия Solution Center. Намалихме времето за реакция, вдигнахме производителността, повишихме удовлетвореността на клиентите ни. Това е може би основната промяна, която доведе до ръста на продажби на машини John Deere и Kuhn. Защото ние знаем, че един доволен клиент винаги ще се върне.
И с допълнителните услуги, които предлагаме, като почвени анализи, обследването с изкуствен интелект и впоследствие изработването на карти за променливо торене и пръскане, които също през интернет залагаме в нашите машини, докато те работят на полето и операторът само с едно натискане на дисплея автоматично започва да работи с тях.
Трябва да се действа бързо, на момента. Защото всички знаем, че все по-къси стават времевите прозорци за работа на полето. По този начин спестяваме и време, и консумативи – торове, препарати, гориво. Solution Center е това, което ни различава от останалите на пазара.
– Как виждате ситуацията в българското земеделие?
– Ситуацията в българското земеделие в момента е кризисна. Българинът се е доказал като много жилав. Особено земеделецът успява да оцелява във всякакви условия и да се развива напук на всички проблеми, които има с високи цени, с доставки и т.н. Смятам, че българското земеделие продължава да стои много добре на европейския пазар и да е водещ износител.
Според мен земеделието ще продължи да се окрупнява, противно на желанието на политиците. Тенденцията, която наблюдаваме през последните години, е за все по-голям професионализъм на земеделците и все по-висока автоматизация на земеделието. Всичко това предполага едни по-големи стопанства и оптимизация в посока намаляване на оперативните разходи, за да може земеделецът да оцелява. В тази връзка в Мегатрон много активно работим в посока прецизно земеделие.
Новият ни отдел, който работи много успешно вече 2 години, показва, че сме взели правилно решение. Освен с почвени проби и изследвания с изкуствен интелект, ние предлагаме все повече решения на нашите клиенти – не само технически, но и агрономически. С интелигентността на машините на John Deere и Kuhn все по-успешно въвеждаме и изработването на карти за променливо торене и пръскане. От комбайните и от тракторите на John Deere се извлича необходимата информация за обработките и се създават карти на добивите.
В системата на John Deere – Operаtion Center, правим така, че фермерите, които използват изцяло нашата техника и нашите услуги, да бъдат все по-ефективни. Те могат да оптимизират и намалят значително разходите си и да увеличат добивите. Вече имаме конкретни примери с големи стопанства в страната, особено в Южна България, които на базата на услугите, предоставяни от Мегатрон, и работейки с техниката на John Deere и Kuhn, могат да се похвалят с над 20 на сто спестени разходи и по-високи добиви през 2021 г. в сравнение с 2020 г . Интересно е, че в области, в които земеделието винаги е било по-трудно, както е в Южна България, земеделците са по-отворени за новите технологии.


Това ще бъде и един от основните ни фокуси на предстоящото изложение БАТА АГРО 2022. Спазвайки стратегията на John Deere за превръщането й в Smart Industrial Company, Мегатрон се фокусира върху решения, които да доведат до оптимизация на производството на нашите клиенти и повишаването на приходите им. Което прави земеделците по-конкурентноспособни на световните пазари.
Знаем много добре, че България основно се влияе от Черноморския басейн, където все още цените на препарати и торове в Украйна и Русия са в пъти по-евтини. Това прави тяхната продукция по-евтина. Така че с услугите, които предлагаме и които ще стават все повече, ще се опитаме да създадем един клуб на успяващи земеделци с устойчиво добри резултати, развиващи се добре в тази изключително конкурентна среда и в безвремието, в което се намираме. Идва нов Програмен период, през който не е ясно какво ще се случи, ще има ли някаква подкрепа за типа на земеделието, което се развива в България.
България доказа през последните 20 години, че е една от най-силните държави в зърнопроизводството в ЕС. Както споменаха с уважение и нашите партньори от John Deere, България е втори в Европа и седми световен производител на слънчоглед през 2021 г. Това е високо признание за страната ни. Ние сме и голям износител на пшеница. Това е земеделието в България. И вярвам, че и политиците трябва да са малко по-адекватни спрямо реалностите от гледна точка на това какво бъдеще предлагат на нашето земеделие. Зърнопроизводството при всички положения ще остане основен отрасъл на българското земеделие. Страната ни е в такъв климатичен район, че земеделието ни може да се развива добре. А знаем, че държавите, които произвеждат и изнасят храна, са богати държави. Трябва да докажем, че това може да стане и в България.
– Освен прецизното земеделие, какво друго ще видят земеделците на БАТА АГРО? Какви са очакванията за изложението?
– Очаквам едно добро изложение. Съдейки от пазарната ситуация, производителите инвестират. Инвестират в бъдеще и в интелигентни решения. Логично основният фокус на Мегатрон на изложението ще бъде интелигентното земеделие. Ще покажем уникалната ни технология за почвени проби, която е коренно различна от традиционно използваните методи в България и обследването на посевите с изкуствен интелект, което също е уникално за българския пазар. Както и работа с Оперативен център в реално време. Изготвяне на карти за променливо торене и променливо пръскане. Ще бъде интересно.
Искаме да покажем не толкова машини, колкото един бъдещ хоризонт от 5-10 години за това къде трябва да бъде българското земеделие. Успоредно с това текат различни конференции по автоматика и представяне на автономни машини от John Deere. На БАТА АГРО българските земеделци ще могат да почерпят много информация и да се запознаят с тенденциите в развитието на водещите компании в областта на земеделието в България.
– БАТА АГРО се утвърди като водещото изложение за земеделска техника в България. Защо?
– Дългогодишният ни опит сочи, че земеделците очакват изложението с голям интерес. Специално нашият щанд винаги е бил пълен с посетители по време на цялото изложение. Посещаемостта е отлична. БАТА АГРО е изключително полезно както за нас, така и за нашите клиенти. То е не само изложение, но и форум за виждания и представяне на бъдещето на земеделието в България. Земеделците могат да се докоснат до най-съвременните технологии, да коментират проблеми с най-добрите специалисти в бранша.
Специално при нас могат да намерят конкретни решения за всеки един фермер. Мегатрон не предлага универсално решение за всеки. Ние изследваме какво е било, даваме препоръки какво може да се направи, за да се постигне определен резултат, и го проследяваме. Прилагаме този метод от 3 години и резултатите на компаниите, които вече са на втора година работа по нашите планове, са много добри.
Всичко това ще бъде на разположение на земеделците по време на изложението като експертиза от наша страна, за да могат повече фермери да разберат с какво можем да си бъдем взаимнополезни.
– Ако излезем малко извън пазара на земеделска техника, как оценяването бизнес климата в България?
– В момента климатът не е бизнес. Трудно може някой да се ориентира какво ни очаква.


В следващия брой ще продължим разговора ни с Георги Панчев, търговски директор за земеделска и градинска техника в компания Мегатрон.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини