След като получи статут на кандидатка за членство в ЕС, Молдова се надява да увеличи износа на селскостопанска продукция за ЕС и да получи повече подкрепа за модернизирането и повишаването на устойчивостта на своя селскостопански сектор. Молдова все още се счита за селскостопанска страна, тъй като секторът е ключов за националната икономика. „Европейският съюз е основният търговски партньор на Република Молдова: 66% от нашия износ на селскостопански и хранителни продукти е насочен към пазара на ЕС“, обясни заместник-министърът на земеделието на Молдова Анатолие Фала, добавяйки, че страните с най-голям внос са Румъния, Германия, Франция, Италия и Полша. Износът на Молдова за ЕС се състои главно от зърнени култури и зърнени заготовки, семена, плодове, зеленчуци, вина и растителни масла.
Очаква се ситуацията да се подобри, тъй като законодателите на ЕС в момента обсъждат либерализация на търговията за седем молдовски селскостопански стоки – сливи, десертно грозде, ябълки, домати, чесън, череши и гроздов сок – което би могло да позволи два пъти повече от тези продукти да бъдат продавани на единния пазар без мита. Зърнените култури като пшеница и царевица са най-изнасяните продукти за ЕС. В нормални времена Молдова има капацитета да изнася до 400 000 тона пшеница и царевица за ЕС, но войната в Украйна оказа огромно влияние върху националната верига на доставки. Докато тази година Молдова ще може да изнесе 250 000 тона пшеница, според оценките, предоставени от заместник-министър Fală, за да се гарантира продоволствената сигурност в страната, селскостопанският сектор все още изисква инвестиции в мрежа от съоръжения за съхранение на зърнени култури и зеленчуци. „Често продаваме продуктите си веднага, защото няма къде да ги преработим, а понякога и цената не е изгодна“, каза Фала. В момента има недостиг на мляко и млечни продукти и поради войната в Украйна Молдова няма много алтернативи за внос на тези продукти. Впоследствие страната увеличи квотата за внос от Румъния с около 20 000 тона мляко до края на годината. „Имаме нужда от инвестиции до 200 милиона евро в изграждане и оборудване на ферми“, каза Фала. Фермерите се надяват на европейска помощ ЕС вече допринася за молдовското селско стопанство със средства за помощ в контекста на програми като Икономическото стимулиране в селските райони (ESRA) и Европейската програма за съседство за земеделие и развитие на селските райони (ENPARD). Тези програми допринесоха за модернизирането на животновъдните ферми и създаването на нови лозя. След началото на тези програми, между 2015 г. и 2019 г., делът на износа на Молдова за Европа нарасна до 68% от около 50%. Статутът на кандидат, предложен от Европейския съвет за Молдова миналата седмица, донесе повече надежда за молдовските фермери, според Василе Мирзенко, директор на една от най-големите национални асоциации на фермери Federația Națională a Fermierilor din Moldovaparticipă (FNFM). „Износът за ЕС нараства стабилно през последните години, но в същото време трябва да признаем, че потенциалът на Молдова да изнася селскостопански хранителни продукти е много по-висок“, каза той. След като получат статут на кандидат за ЕС, фермерите се надяват, че ще успеят да извадят земеделския сектор от задънената улица. „Имахме огромни проблеми с износа на Изток, а сега в контекста на извънредната ситуация на войната износът там ще бъде още по-незаинтересован“, каза Мирзенко. Пазар на плодове и зеленчуци Освен зърнени култури, Молдова може да изнася повече плодове за европейските страни, по-специално грозде, кайсии, ябълки и череши. Въпреки това, производителите на плодове в страната са загрижени, че увеличаването на износа на техните продукти за пазарите на ЕС може да се сблъска с трудности, поради убеждението, че европейците предпочитат да купуват местни продукти. „Намерихме пазар за нашите сливи, но ако говорим за ябълка, тогава е много трудно да стигнем до европейския пазар, защото пазарът е пренаситен“, каза Йон Тулей, молдовски износител на сливи. Основните вносители на сливи според Тулей са Германия и Холандия, където търсенето е по-високо, отколкото в други европейски страни. „Предимството на нашите продукти е техният специален вкус. Мисля, че можем да убедим европейските потребители да купуват плодове от Молдова заради вкуса”, заключи той.