Основният подход на ОСП за разпределяне на милиарди евро LEADER не отговаря на очакванията, казват одитори от ЕС

Одиторите на ЕС поставиха под съмнение резултата от подхода на ЕС за водено от общностите местно развитие LEADER, като критикуваха политиката като „скъпа, бавна“ и за това, че е изцяло форма, без съдържание.

Въведена през 1991 г., програмата LEADER – политиката на ЕС за участие отдолу нагоре за развитие на селските райони – беше задължителна част от програмите за развитие на селските райони на Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2014-2020 г. Той е предназначен да ангажира местните общности и експерти в разработването на стратегии за развитие.

„Подходът LEADER беше разработен с похвална цел: да се улесни местното ангажиране и овластяване в полза на селските райони на ЕС“, обясни Ева Линдстрьом, член на ЕСП, отговорен за одита.

Но програмата на стойност 9,2 милиарда евро се оказа скъпа и процесите на одобрение са бавни, според нов доклад на одитори от ЕС, публикуван в сряда (6 юли).

Като такъв, докладът, който е продължение на подобно разследване през 2010 г., заключава, че има малко доказателства, които да подсказват, че ползите от подхода LEADER надвишават свързаните разходи и рискове.

Линдстрьом обаче посочи, че това води до допълнителни разходи и рискове. Според Европейската комисия тези допълнителни разходи са достигнали над 1 милиард евро, или една четвърт от общите разходи, до края на 2020 г.

Въпреки че това може да бъде оправдано, ако подходът носи допълнителни ползи в сравнение с други видове разходни програми на ЕС, одиторите установиха, че това не е реалността на място.

„За съжаление не открихме осезаемо доказателство, че това е така: много от проектите, които разгледахме, биха могли да бъдат финансирани на по-ниска цена от други фондове на ЕС“, каза тя.

Например одиторите посочиха, че някои подкрепени проекти – например закупуването на трактори за земеделски производители – понякога биха могли да бъдат по-добре и по-конкретно адресирани чрез мерки за развитие на селските райони, различни от LEADER, и чрез други разходни програми на ЕС.

Освен това, въпреки че одиторите признаха, че LEADER улеснява местната ангажираност до известна степен, те посочиха, че местните групи за действие често не са представителни, като жените и младите хора все още присъстват само „незначително“.

Междувременно процесите на кандидатстване и одобрение на проекти, които могат да включват до осем стъпки, остават твърде сложни и твърде бавни, казват одиторите.

Одиторите разкритикуваха факта, че изпълнителната власт на ЕС не е постигнала напредък, откакто заключенията им бяха направени в доклада от 2010 г.

„Въпреки че две от шест от нашите препоръки от 2010 г. бяха разгледани, ние открихме, че рамката за мониторинг и оценка на Комисията все още не е предоставила доказателства за допълнителните ползи от LEADER“, се казва в доклада.

Поради допълнителните разходи и рискове, които носи, и продължаващата липса на видими ползи, одиторите на ЕС призовават за задълбочена оценка на LEADER и подхода за водено от общностите местно развитие.

В момента Европейската комисия е в процес на проверка на уместността, ефективността и добавената стойност на програмата, но нейната оценка трябва да бъде публикувана най-рано през следващата година.


Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини