Очаква се доставките на зърно от опустошената от войната Украйна да получат тласък с отварянето на East-West Gate, високотехнологичен безжичен 5G интермодален логистичен терминал във Fényeslitke, Унгария.
Говорейки по време на откриването на центъра за превключване на железопътното междурелсие на East-West Intermodal Logistics Plc. на 18 октомври, външният министър Петер Сиярто отбеляза, че инвестициите в проекта са започнали през 2018 г. с надежди за увеличаване на търговията между Китай и Европа, но нахлуването на Русия в Украйна превърна непрекъснатите и последователни доставки на зърно от Украйна в непосредствен приоритет.
„Осъзнаваме, че Русия и Украйна са до голяма степен килерите на света, защото зърното и пшеницата, отглеждани в тези две страни, играят огромна роля за много региони на света, като доставят хранителни продукти и суровини“, каза Сиярто. „Този терминал във Fényeslitke ще играе огромна роля при транспортирането на зърно от Украйна.
„Районът от Fényeslitke до Адриатическо море е най-бързият и ефективен маршрут, който гарантира, че доставките на храна могат да бъдат гарантирани в най-отдалечените райони на света.“
Разположен в източна Унгария на границата с Украйна и Словакия, терминалът се очаква да може да обработва 800 тона зърно и 450 кубически метра слънчогледово олио на час, започвайки през ноември, което го прави най-големият железопътен център за украински селскостопански износ. Украйна има основен принос за световния износ на пшеница и слънчогледово масло.
В допълнение към транспортирането на зърно, Сиярто каза, че терминалът, чието изграждане струва около 72,5 милиона долара, има голям капацитет за съхранение. След развитието на железопътната инфраструктура, терминалът ще може да обработва 1 милион 20-футови контейнера (TEU) годишно,
Изграден от Vodafone Унгария с безжично мрежово оборудване, доставено от Huawei от Китай, това е първият наземен интермодален логистичен терминал в Европа, използващ 5G технология за дистанционно управление на кранове.
Основната функция на терминала е ефективно да претоварва входящите железопътни пратки, което е необходимо, тъй като в Европа се използват релси с междурелсие 1435 милиметра, а в Русия и много азиатски страни – 1520 милиметра.
„Очевидно живеейки тук, в непосредствена близост до Украйна, ние искаме мир“, каза Сиярто. „Вярваме, че този терминал ще се върне към първоначалната си цел, мечтана в мирно време.“