Защо МЗХ не взема отношение, както животновъди искат?
Нова наредба, която е в зародиш на Министерството на здравеопазването стресна животновъдните и преработвателни обекти. И това не е случайно, защото те вече са се парили от подобни актове на други ведомства, по които тяхното земеделското не е взело отношение навреме.
Проектът на новата наредба има за цел да определи здравните изисквания към устройството на урбанизираните територии и изискванията за установяване на хигиенно – защитни зони, както и обектите, зоните и териториите, които подлежат на здравна защита.
Само да доуточним, че сред тях попадат и стоковите борси, и тържищата за храни, и много производствени, стопански или обслужващи обекти, съоръжения и дейности, които не трябва да предизвикват замърсяване на компонентите на околната и
жизнената среда в урбанизираните територии.
Контролът за спазване над допустимите здравни и екологични
норми засяга и ред производствени обекти, съоръжения и дейности, които са групирани по отрасли и които понякога неподозирано попадат в нови претенции.
Новата наредба, която е още в проект, засяга и месторазположението на стопански сгради за отглеждане на
животни–компаньони и селскостопански животни за лични нужди и обемът на животновъдната дейност в поземлени имоти в населените места, в това число и в жилищните зони.
Тяхното месторазположение трябва да се одобрява от съответните
специализирани общински служби, което да става съгласувано с областните дирекции по безопасност на храните, а за поземлени имоти извън жилищните зони – и с регионалните здравни
инспекции, при спазване на изискванията на тази наредба.
Хигиенно-защитните зони ще се определят между другото и за възобновяеми източници на електрическа енергия – вятърна и слънчева.
Всичко казано дотук абсолютно предполага, че Министерството на земеделието и храните – МЗХ би трябвало в пълна степен да има отношение към този нов нормативен акт или поне задължително да излезе със становище и коментар към него!
За да няма в сектора на земеделието същисани, изненадани, тепърва отритнати и излъгани.
…Доколкото виждаме и улавяме мотивите за създаването на проекта на тази наредба в случая са съвсем различни и според коментари на сайта на здравното министерство под проекта са определени като лобистки в услуга на изискванията и професията на лицата, които ще обучават и изготвят здравно-хигиенните оценки, което в случая не ни интересува.
Интересува ни обаче как това ще засегне аграрните браншове, конкретно животновъди и преработватели, и дали МЗХ ще ги успокои, като вземе задължително отношение по членовете на наредбата, касаещи земеделски и ветеринарни обекти, зони и територии, подлежащи на здравна защита.
Защото с годините ни е печално известно, че когато се прави проект на нормативен акт от друго ведомство и МЗХ не го прочете и не се защити, много често произлизат неподозирани заплахи за фермерски обекти.
В случая за новата проектонаредба вече се произнесе Българският ветеринарен съюз.
Според становище на Българския ветеринарен съюз – БВС, с днешна дата, в проекта на наредба са цитирани и изисквания към ветеринарни лечебни заведения, които са част от ветеринарномедицинската практика, която пък е част от упражняването на ветеринарномедицинската професия и вече са уредени във множество специални закони и поднормативни актове.
Във връзка с националното ветеринарномедицинско законодателство и според европейските регламенти/РЕГЛАМЕНТ (EС) 2017/625/, компетентни органи са Министерство на земеделието и храните и Българска агенция по безопасност на храните.
БВС вече излезе в своя защита като настоява да се коригира приложение №1 от проекта на наредбата на здравното ведомство, касаещо точката за ветеринарни кабинети за животни-компаньони, груминг салони при недопускане на вредности в жилищната среда и др.
Като мотивите му са, че въвеждането на ограничението за ветеринарномедицински заведения по смисъла на чл. 26 от Закона за ветеринарномедицинската дейност е дискриминационно, неоснователно и без сериозни аргументи.
Ако министерство на здравеопазването не се съобрази с тези аргументи, според БВС остава открит въпроса какво се случва с тези ветеринарни клиники, които функционират в момента и в тях има инвестирани милиони левове.
Прилагането спрямо тях на новите изисквания би довело до невъзможност за изпълнението им, прекратяване на дейността и загуби за милиони левове.
От същото се опасяват и животновъдни браншове.
Като цитират, че България като член на ЕС трябва да гарантира правната сигурност и да не поставя неизпълними изисквания със задна дата към инвеститори. А едностранното въвеждане на такива сериозни изисквания, които до момента изобщо не са съществували, неминуемо ще доведе до искове срещу държавата за обезщетения поради невъзможност за извършване на правно регламентирана дейност и от там загуба на направени инвестиции.
В проекта на наредба на МЗ са посочени изисквания освен към ветеринарномедицински заведения, също и към животновъдни обекти и други обекти, пряко свързани с ветеринарномедицинска дейност.
Но не е само това…Според ветеринарния съюз с предвидения проект за наредба се засягат законните права и интереси на огромен кръг правни субекти от почти всички сфери на ообществения и стопански живот.
Което неминуемо ще доведе до срив на дейности и производства, доколкото наредбата изобщо не урежда заварените случаи, не дава срок за привеждане в съответствие там, където може, а предвижда само забрана на извършването на дейностите, които надвишават допустимите норми, без никъде тези норми да са определени.
Браншът на ветеринарите сериозно настоява МЗ да оттегли проекта си за наредба и да разработи нов такъв, който предварително да съгласува със заинтересованите министерства по сектори и дейности по примера на отменената през 2011 г. Наредба № 7.
Внимание!
Според други наши автори, които са специалисти и експерти, интерес към проектонаредбата на Министерство на здравеопазването, която опитват да въведат в момента без междуведомствено съгласуване, трябва да проявят както земеделските браншове, така задължително да го направи и МЗХ.
Защото тази наредба до дефиниция ще засегне почти всички сектори в селското стопанство и свързаните сектори
твърдят те.
И първо – евентуално засегнатите трябва да знаят, а опитващите се да реализират наредбата трябва да разберат, че това не бива да става тихо и да се надяват, че ще е безпроблемно.
Според някои земеделски браншове, обърнали се вече към МЗХ, в момента висшата аграрна администрация, служеща там отбягва и увърта както за среща разговор, така и за информация за евентуално официално изпращане за становище и коментар към МЗ.
Земеделци се опасяват, че в тази ситуация – на директно обществено обсъждане – вносителите ще имат възможност да не се съобразят с конкретно становище на фермерски бранш. И може да се стигне до въвеждане на изисквания с новата наредба директно по целесъобразност.
Според наш автор-юрист същността на проблема е
че определени среди се опитват да възкресят Наредба № 7 от 1992 г. за хигиенните изисквания за здравна защита на селищната среда
А тя предоставя конкретни функции на РЗИ – тата, съответно и възможности за получаване на пари от тяхна страна срещу съответни услуги.
Затова са необходими гласност и обществена подкрепа, за да не мине тихомълком това ново нормативно предложение на МЗ
То поне трябва да бъде обширно обсъдено и с аграрния бранш.
Което още означава МЗХ да не отказва среща с животновъдните асоциации, както и с МЗ. А експертите по животновъдство в агроведомството да подготвят отговори за фермерите и становища, но след като са ги обсъдили и с животновъдния бранш.
Защото административната процедура, пусната в този си вид от здравното министерство, дава възможност то да не стане.
Да повторим
Сегашната проектонаредба на МЗ дава възможност за нова организация на хигиенни зони и съответно ще засегне отстояния на животновъдните обекти, преработвателни обекти, ветеринарните клиники и кабинети, а и други селскостопански дейности до урбанизирани територии. Обяснете на животновъдите и преработвателите това ще ги засегне ли!!!
П.С.
Фермерски организации се притесняват, че както преди година един депутат беше входирал жалба срещу земеделците, обработващи земя в границите на София – град заради запрашаването, сега с подобна наредба може да се появи инструмент, с който да се санкционират собствениците на селскостопански животни и преработвателите.
Затова искат още в зародиш МЗХ да вземе отношение и да не позволи натиск върху животновъди в обхвата на новоорганизираните хигиенни зони. Както и да не се дава нова власт на РЗИ да упражнява натиск върху животновъдни обекти, попадащи в хигиенните зони.
Само да припомним, че това вече е уредено в ЗУТ и ЗООСВ.