Според актуализираната оценка на APK-Inform, през май 2023/24 MY от Украйна са изнесени 714 хиляди тона слънчогледово олио (+14% спрямо април), което е максималният месечен обем от януари 2021 г. насам. Като цяло в цялата история на износа на тези продукти от страната това е третият по големина месечен обем на доставките.
През септември-май 2023/24 г. Украйна е изнесла рекордните 5.14 млн. тона слънчогледово олио, докато прогнозата на USDA за целия сезон е 5.8 млн. тона и производство от около 6.3 млн. тона.
Един от основните фактори, допринасящи за активния износ на продукта през настоящия сезон, е голямото търсене на слънчогледово олио на фона на конкурентната му цена в сравнение с други растителни масла.
Като се вземат предвид почти рекордните темпове на преработка на слънчоглед през сезон 2023/24 и по-ниската реколта на маслодайното семе през 2023 г., запасите от тази култура в началото на юни, според APK-Inform, са най-ниски за дългосрочен период. Така през юни-август 2023/24 MY се очаква намаляване на преработката и съответно на доставките на слънчогледово олио, не само от Украйна, но и от Черноморския регион като цяло.
Трябва да се отбележи, че ключовият пазар за продажба на украински продукти през този сезон остават страните от ЕС с дял от 60% (40% през предходния сезон). Износът на растително масло в тази посока се е увеличил с 81%. В същото време Украйна е основният доставчик на слънчогледово олио за Европейския съюз с дял от 93% срещу 89% през предходния сезон (по данни на Европейската комисия).
Експортните цени на слънчогледовото олио с доставка до черноморските пристанища отново се повишиха до нивата от 900-910 долара/т поради значителното търсене, а цените на търсенето с доставка до Полша останаха на нивото от около 920-930 долара/т, докато при доставките за България се увеличиха до 920-930 долара/т.
Според Trading Economics от началото на седмицата средната цена на слънчогледовото олио с доставка до купувачите се е увеличила с 1,5% до 934 долара/т, добавяйки общо 9,2% за месеца.
Увеличаването на предлагането на рапично масло на пазара на ЕС леко ще охлади търсенето на украинско слънчогледово масло от ЕС, а от друга страна, намаляването на цената на палмовото масло ще обърне покупките на Индия в полза на по-евтино палмово масло.