Кой и как прави сега споразуменията за две трети от обработваемата земя

Кои са критичните точки при изготвянето им

Изготвянето на споразумение е сложен и продължителен процес, чието успешно реализиране изисква направата му от специалист. За да се доведе докрай едно доброволно споразумение е необходимо всички ползватели в дадено землище да се съберат, да посочат, съгласявайки се един с друг, къде да бъдат настанени и да се подпишат, съгласявайки се с получената земеделска карта на настаняване.

Споразумението се изготвя на основание чл. 37в, ал. 7 от ЗСПЗЗ или чл. 37ж, ал. 3 от ЗСПЗЗ.

Споразумението влиза в сила, при условие, че обхваща не по-малко от две трети от общата площ на масивите за ползване в съответното землище.

За да се извърши успешно е необходимо всички собственици или ползватели да: са регистрирани като земеделски стопани по Наредба №3; да имат подадени декларации по чл. 69 и чл. 70 от ППЗСПЗЗ за участие в споразумение;  да са съгласни съответният консултант да изготви споразумението; да са изплатили задълженията си по чл. 34, ал. 7, по чл. 34, ал. 12 и чл. 37в, ал. 6 от ЗСПЗЗ за земите по ал. 3, т. 2 от същия закон за предходните стопански години, задълженията си към държавния и общинския поземлен фонд, да нямат данъчни задължения и задължения към ДФЗ;   да приложат декларация, че не са свързани лица по смисъла на Търговския закон с лица, които не са изплатили задълженията.

Ползвателите подават заявление за участие в споразумение – в общинската служба по земеделие. Към заявлението трябва да приложат опис на имотите, ползвани на правно основание, съгласно регистрираните в общинската служба по земеделие договори и/или документи за собственост.

Ако ползвател не е подал заявление за участие в споразумение по чл. 37в, то се счита, че той има намерение да обработва ползваните от него имоти в реалните им граници.

Заявленията и декларациите могат да се подават освен на хартиен носител и в електронен вид. Форматът на електронния вариант е публикуван на сайта на МЗХ и на интернет страниците на областните дирекции „Земеделие” с подробни инструкции за ползването им, откъдето могат да се изтеглят от всеки. При необходимост от допълнителни разяснения земеделските стопани трябва да се обърнат  за съдействие към служителите на съответната общинска служба по земеделие.

За изготвяне на споразумението е необходимо участниците в него да разполагат с карта на землището и регистър на имоти, собственици и ползватели

 С изменението на ЗСПЗЗ се предвиди в споразумението да могат да се включват и части от имоти, при необходимост.

Според закона следва да се има предвид, че когато за един имот са представени и съответно са регистрирани в ОСЗ повече от един вписан договор за наем или аренда, то  ОСЗ ще включи договора, който е вписан в службата по вписвания с по-ранна дата, тъй като

при конкуренция на вписванията приоритет има по-рано вписаният договор за наем или аренда

В предстоящата кампания по изготвяне на споразуменията се предвижда въвеждане на нов софтуерен продукт в ОСЗ, който позволява да се виждат съвместени данни от цифровата ортофото карта и картата на възстановената собственост. По този начин участниците в споразумението ще разполагат с информация за състоянието и границите на земеделските площи и имоти в реално време.

Графичната информация ще се предоставя в електронен вид на ползвателите, които ще могат да разпечатват необходимите им карти в офиси, които предлагат тази услуга

Освен картите, на участниците ще се предоставят и регистри на имоти, ползватели и собственици, които да им послужат да направят нужните баланси и изчисления преди да пристъпят към самото разпределение по ползватели.

Изходните данни и материали, необходими за осъществяване на процедурата се изготвят от съответната ОСЗ, която ги предава  на комисията, която администрира сключването на споразумението.

В срок до 20 август комисията определя границите на масивите за споразумение и предоставя информацията на участниците.

Комисията от една страна е помощен орган за законосъобразното сключване на доброволно споразумение, а от друга – има основна роля при изготвяне на служебно разпределение.

Комисията има за задача да получи и да провери пълнотата и качеството на изходните данни и материали, да предостави на участниците в споразумението необходимите карти и регистри, да уведоми всички заинтересувани лица и да им съдейства с експертна помощ.

Тя приема изготвения проект на доброволно споразумение, като извършва обстоен преглед относно неговата законосъобразност и изготвя доклад до директора на ОДЗ.

При служебно разпределение на масивите за ползване, тя  изготвя проекта на разпределението, който също представя с доклад на директора на ОДЗ.

Ново! Комисията извършва проверки

дали включените в споразумението или разпределението ползватели са заплатили т.нар. бели петна за предходните стопански години. Ако не е изпълнено това задължение, то съответните ползватели не могат да участват в споразумението

При изготвяне на споразумението от основно значение е определянето на границите на земеделската територия в землището, върху която ще се прилага споразумението.

Добре е определянето на границите на територията да се извърши върху КВС, като при уточняването им да се ползва информация от ЦОФК

От тази територия се изключват всички имоти, за които ползватели и собственици са подали информация в заявленията и декларациите, че ще ползват имотите в реални граници.

Споразумението се сключва по образец, и съдържа данни за комисията, участниците, разпределените им имоти или части от имоти, включително имотите „бели петна”, и дължимото за тях рентно плащане. Неразделна част от споразумението е картата за разпределение на масивите за ползване. Споразумението и картата се подписват от участниците и се предоставят на председателя на комисията.

Споразумението влиза в сила, при условие че обхваща не по-малко от две трети от общата площ на масивите за ползване в съответното землище.

 Кои са критичните точки при изготвяне на споразумение?

Основно са три.

Първата е определянето на териториите, които ще участват в споразумението. Важно е

имотите да са с еднакъв начин на трайно ползване – само ниви, само ливади, само трайни насаждения и др. и да са ограничени с видими на терена граници.

От коректното определяне на площите зависи кои правни основания ще се включат в споразумението, а те са само тези, които попадат в коректно определената площ. Всички имоти с договори или собствени имоти, попадащи извън така определената територия се ползват в реалните им граници. Освен това при самото разпределение участниците трябва да знаят, че целта на това разграничение е, че

ползвател, който разполага с договори за пасища например не може с това правно основание да ползва обработваеми земи

Втората критична точка е разпределянето на имотите, за които не са регистрирани договори за ползване – „белите петна“. Общо взето те могат да бъдат разпределени по няколко начина и това, по кой точно ще стане при доброволното споразумение се решава от самите участници.

Важно е в едно землище да се възприеме един подход за разпределянето на „белите петна“

като преди това на основание картите и регистрите предварително е определена площта им, с която ще се увеличи ползването на всеки участник. Участниците трябва да са наясно с техния обем и местоположение за да могат да вземат съответното решение.

Възможно е при конкретното определяне на масивите по ползватели да се получи разлика в изчислените и реално получени площи и това е така, защото в масивите по различен начин и с различна честота са разположени имотите с правни основания и имотите, „бели петна“.

Третата критична точка за неуспех на доброволното споразумение е

нововъведеното задължение в ЗСПЗЗ ползвателят да заплаща за ползването на белите петна в срок до 10 септември

т.е. преди датата на издаване на заповед от директора на ОД „Земеделие”. Ако даден участник не заплати дължимите суми, то той не може да участва в доброволното споразумение и имотите, които ползва на правно основание, а трябва да ги обработва в реалните им граници.

Рискът от това е, че практически ще трябва да се преработи проектът на споразумение, и като се имат предвид изключително кратките срокове, рискът е от провал на споразумението или изготвяне на силно фрагментирано служебно разпределение.

Комисиите и правата им…

При представяне на проекта за доброволно споразумение комисията има задължения да провери: дали споразумението е изготвено по утвърдения образец; – включени ли са всички заинтересувани лица, съгласно данните от регистъра; включени ли са лица, които не са представили правно основание за ползваните имоти или такива с неизплатени задължения за предходни стопански години; правилно ли е попълнено приложението към споразумението с опис на имотите, разпределени ли са всички „бели петна“.

Комисията изготвя доклад до директора на ОДЗ за резултатите от работата и препоръчва издаването на заповед за утвърждаване на споразумението. В случай, че установи нередовности, уведомява участниците и дава приемлив срок за отстраняването им. Ако тези нередовности не се отстранят, то комисията подробно ги описва в доклада и след неговото одобрение пристъпва към служебно разпределение на масивите за ползване.

Кога се създава служебно разпределяне на ползването?

Разпределение на ползването на земите по масиви се извършва, когато между ползвателите не се постигне споразумение, съгласно установеният ред, вкл. и в определения срок.

В този случай определената за землището комисия пристъпва към изготвяне на служебно разпределение, като се ръководи от два принципа – всеки ползвател да се настанява в масивите, в които преобладават имотите, ползвани от него на правно основание, а белите петна да се разпределят пропорционално на ползването на правно основание на всеки ползвател. Логично е при служебно разпределение определянето на масивите и участниците да започне от най-дребните ползватели.

Когато представеното на комисията доброволно споразумение обхваща две трети от общата площ на масивите за ползване в съответното землище, тогава  комисията извършва служебно разпределение за останалата 1/3 от площта  по описаните в закона правила. Тогава. всеки служебно разпределен участник се настанява там, където преимуществено се намират имотите, които ползва с правно основание. Белите петна на тези ползватели задължително се изчисляват пропорционално на регистрираното им ползване.

Заповедта…

След представяне на доклада на комисията  областна дирекция „Земеделие“ издава заповед за разпределение на масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година. Заповедта може да бъде обжалвана по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред съответния административен съд.

Заповедта, с която директорът на областна дирекция „Земеделие“ одобрява разпределението на масивите в землището се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция „Земеделие“ в срок до 10 октомври.

За земи от ОПФ и ДПФ…

По изключение! Специално за имоти от публичните фондове – държавен и общински поземлен фонд, когато в ползването на даден ползвател, определено чрез споразумение попаднат такива имоти, за които не са сключвани договори за ползване след проведен търг, за тях се сключва едногодишен договор за ползване с директора на ОД „Земеделие”. Тоест това е изключение от общото правило за предоставяне на такива имоти само чрез търг.

Споразумението влиза в сила, когато е подписано от 2/3 от ползвателите, допуснати за участие в процедурата, а за останалата една трета се изготвя служебно разпределение на масивите.

Заповедите, с които директорите на областните дирекции „Земеделие“ одобряват споразуменията по чл. 37в, респективно разпределението на масивите за ползване в съответното землище, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение на имота.

 

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини