В работна група от 22 експерти от страните членки на ЕС от страна на България взе участие и Божура Фиданска от Института по аграрна икономика.
В доклада се посочват новаторски подходи и вдъхновяващи истории за успех относно нови начини за развитие на хранително-вкусовата промишленост, горските продукти и други продукти на биоикономиката в контекста на предизвикателства, породени от изменението на климата и изоставянето на земя.
Дават се примери как фермерите да съществуват съвместно и да се възползват от предимствата на новите възможности, като социално земеделие или здравословен агротуризъм в тези райони.
Фокусната група, стартирала през ноември 2023 г. вече приключи работата си. Сред предложените от нея идеи са създаване на оперативни групи – това може да са малки обработващи единици, адаптирани към местните условия (отдалечени райони; лош достъп до инфраструктура и комунални услуги) и размера на фермата (обикновено малка), като същевременно се спазват санитарно-ветеринарни правила. Като съответни сектори за включване са посочени производството на краве и овче мляко и месо.
Специфичен резултат може да се получи и от създаването на демонстративни, малки единици, които могат да бъдат възпроизведени в други планински региони. Препоръчва се да се обучават съветници и фермери в демонстрационните звена. Като пример за специфичен географски район за проекта се посочват Карпатите и Алпите.
Може да се създават и оперативни групи между поколенията, с повече участници, където младите хора да имат силен глас за индивидуални и колективни подходи.
Предложени са и идеи за модели и инструменти за намиране на пазарна ниша – както и клиенти, които ценят високото качество на планинските продукти и истинската история зад тях (култура и природа) и са готови да платят по-висока цена.
Подчертава се, че проектът би могъл да работи върху знания и умения в областта на дигиталния маркетинг и електронната търговия, върху планински етикет и брандиране, придружени с разказ на истории за продукт-природа-хора.
Специално внимание се обръща на значението на сътрудничеството на заинтересовани страни („Go асоциации/Go Associate“). Те са създадени от професионални фермери, собственици на земя, експерти и ключови заинтересовани страни от планински общности, привлечени а помогнат за намирането на финансови и технически решения. Предложените идеи целят създаването на нагласи и иновативност, които позволяват атрактивна визия за селското стопанство и селските територии като начин на живот в отдалечените райони.
Очакваните резултати са нови възприятия за селското стопанство и селските територии, които биха могли да подкрепят икономическата стойност на тези територии и техните дейности.
Освен това да се развият и насърчат иновативни предприятия, които биха могли да задържат младежите в селските райони.
Препоръчва се и създаване на социални медии и комуникационни инструменти за нова визия за успех и живот в селските райони, разработени с млади фермери, казва Божура Фиданска, член на групата.