Илюзията за кооперирането: между принудата и независимостта

В икономиката има едно основно правило – малките или стават част от нещо по-голямо, или изчезват. В земеделието това се вижда по-болезнено от всякога. Някои фермери избират да се кооперират, други се борят за място в нишови пазари, но въпросът остава – това ли са наистина единствените два пътя?

Аз не обичам кооперирането. Никога не съм вярвала в идеята, че събирането на няколко малки играчи автоматично създава сила. Виждала съм го многократно – рано или късно, „кооперацията“ се превръща в йерархична структура, в която някой дърпа конците, а останалите просто следват. И ако на Запад тези модели отдавна са се трансформирали в акционерни дружества, където фермерите са просто изпълнители на чужди решения, в България тази трансформация се случва с бавна, но предвидима скорост.

Кооперацията – спасение или капан?

На теория кооперациите звучат добре – група фермери се обединяват, за да получат по-добри условия за продажба, да споделят ресурси и да намалят разходите си. В реалността обаче нещата рядко изглеждат така.

Кооперацията убива индивидуалността

За да работи, една кооперация трябва да наложи общи стандарти – еднакви продукти, еднакви методи, еднакви цени. Това убива личния почерк на фермера и го превръща в част от анонимна маса. За тези, които искат да изградят разпознаваемост и да се позиционират самостоятелно, кооперацията често е задънена улица.

Контролът не е в ръцете на фермера

Историята показва, че колкото по-голяма става една кооперация, толкова повече започва да прилича на корпорация. Фермерите остават на дъното на пирамидата, докато решенията се взимат от управителния съвет, който в един момент вече не защитава индивидуалните интереси, а цялостната стабилност на организацията.

Кооперациите често изкривяват пазара

В идеалния свят те трябва да защитават производителите, но в реалността често работят в интерес на посредниците. Виждали сме примери, при които кооперации сключват договори с търговски вериги, но условията остават неизгодни за фермера – ниски изкупни цени, дълги срокове на плащане и зависимост от един-единствен купувач.

Има ли алтернатива?

Ако кооперирането не е решение за всеки, какви са другите възможности?

Индивидуално силно маркетингово позициониране
Ако фермерът не иска да се кооперира, той трябва да се отличава. Това означава да инвестира не само в продукцията си, но и в маркетинга. Брандът не е само за големите корпорации – той е за всеки, който иска да продава успешно.

Нишови пазари
Конкуренцията в масовото производство е жестока. Фермерите, които намират специфична ниша – био производство, редки сортове, директни продажби към клиенти, са тези, които могат да оцелеят без коопериране.

Директни канали за продажба
Онлайн магазини, фермерски пазари, абонаментни кутии – всичко, което заобикаля посредниците, дава на фермера повече контрол върху цената и продажбите си.

Капитализмът не е благосклонен към слабите. Винаги ще има по-големи играчи, по-големи вериги, по-големи обединения. Въпросът не е дали кооперацията работи – тя работи за някои. Въпросът е дали тя е правилното решение за всеки.

За мен истинският успех не е в това да станеш част от нещо по-голямо, а да бъдеш достатъчно добър, за да не ти се налага. А това изисква нещо, което повечето не искат да приемат – че земеделието не е просто производство, а бизнес, в който маркетингът е също толкова важен, колкото и реколтата.

Капитализмът никога не е бил милостив към слабите. Или намираш начин да оцелееш сам, или приемаш правилата на колектива. Хубавото при него е, че всеки има избор какво да избере.

Ася Василева

Loading

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини