Офанзива 2023: Кампанията премина без важна заповед за задължителните стандарти

Очертаването завърши с нерви и грешки, ДФЗ не е изнесъл основните данни – как фермерите са кандидатствали по еко схемите, след което се очаква подробният анализ на МЗХ

 

Към заветната дата 21 юли в полунощ, когато беше отбелязан краят на Кампания 2023 се установи, че 64 942 заявления за подпомагане с директни плащания са подадени от над 60 хиляди земеделски производители и фирми, посочиха  с данните си от Държавен фонд „Земеделие”.

Участниците са заявили 1 155 627 парцела с площ от близо 39 млн. декара.

За да получат средства по генералната интервенция, която вече се нарича  „Основно подпомагане на доходите за устойчивост” (ОПДУ) желание са заявили 53 490 земеделци,  които са декларирали 38 512 320 декара.

Животновъдите пък, които  са кандидатствали за обвързано с производството подпомагане са подали 8 809 заявления за 317 848 говеда, млечни крави и биволи, а  други 8 572 са заявленията за подпомагане на 931 013 кози и овце.

Електронното никакво го няма…

Чрез Системата за електронни услуги (СЕУ) на Държавен фонд „Земеделие“ са подадени едва 1 928 заявления, от които само 370 изцяло електронно – посредством квалифициран електронен подпис.

Реалността показа, че кампанията приключи с много нерви и грешки, което тепърва ще се види как ще се отрази на по-нататъшната й реализация. Тъй като данните на фонда са предоставени за една част от нея, а предстои да се  коментират най-подробно от браншовете и МЗХ, за да се разбере за какво са кандидатствали стопаните, какви интервенции са избрали, как са подходили към това, което е новост за тях – еко схемите и т.н.

За еко схемите, както казахме, още няма никаква информация от ДФЗ, за да  бъдат направени изводи в МЗХ. Що се касае до нашия анализ, който правим, очевадно е, че

земеделските производители-кандидати по никакъв начин не желаят и не смеят сами да подадат заявленията си по електронен път

За това говори символичният брой на дръзналите да постъпят по този начин, които явно са малцина модерно развити и иновативни фирми с повече технологични познания.

Още преди кампанията беше станало безпределно ясно, че повечето браншове и производители твърдо настояват за преразпределяне на парите и преизчисляване на ставките

За конкретни други промени, които не касаят средствата, е повече от видно, че също има големи луфтове.

Големият проблем остават ДЗЕС-овете, които засега са почти криминални

 Очертава се с тях да видим голям зор, защото те са вписани в регламента, и всяка промяна там ще е много трудна и почти невъзможна, и  ще трябва да се иска разрешение от ЕК.

Според наблюдатели е пълна срамота да няма публикувана заповед за ДЗЕС и методиката са санкциите по ДЗЕС, както и наръчника за ДЗЕС. Което неволно води до извода, че администрацията пак се издъни.

Защото да допълним, че

по закон всички ДЗЕС трябваше да бъдат в заповед, а цялата кампания премина без това

Цитираме: Чл. 55. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г.)

(1) Министърът на земеделието одобрява със заповед условия за прилагане на стандартите за добро земеделско и екологично състояние съгласно чл. 12 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и Стратегическия план, които се публикуват на интернет страницата на Министерството на земеделието.

(2) Министърът на земеделието утвърждава със заповед ръководство за прилагане на законоустановените изисквания за управление по приложение III на Регламент (ЕС) 2021/2115 и методика за прилагане на предварителните условия, както и промените в тях, и ги публикува на интернет страницата на министерството. Методиката включва правила за определяне на намаленията на плащанията при неспазване на изискванията на стандартите за добро земеделско и екологично състояние и законоустановените изисквания за управление.

(3) Плащанията към бенефициентите по интервенции под формата на директни плащания и по интервенции в областта на селските райони по чл. 70, 71 и 72 от Регламент (ЕС) 2021/2115 се намаляват, когато съответните бенефициенти не изпълняват изискванията на стандартите за добро земеделско и екологично състояние по ал. 1 или законоустановените изисквания за управление по ал. 2 по отношение на всички дейности, които се извършват в земеделското стопанство.

(4) Методиката и заповедта по ал. 2 се обнародват в „Държавен вестник“ и могат да се обжалват в 14-дневен срок от датата на обнародването пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

За биопроизводителите се видя прекрасно от всички каква е какафонията и колко зле беше работата с очертаването в последните няколко дни от кампанията – колко грешки излизаха на кандидатите до последния миг в системата и колко много нерви и пот бяха хвърлени.

За агроекологичните интервенции по ПРСР също е много важно да се види какви ще бъдат резултатите, за да може да бъдат коментирани.

Диана Ванчева

1 COMMENT

  1. А какво правим с документите , които трябва да представими за които има срок? Например , плана за управление на торенето? Срока беше 3 седмици след очертаването! Още няма образец!

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини