Ще постигне ли ЕС амбициите си за зелено земеделие преди изборите през 2024 г.?

С наближаването на европейските избори е критично време за определяне на наследството на Зелената сделка за селското стопанство и продоволствената политика, тъй като законодателите се борят да спасят пълномощията за защита на климата на този законодателен мандат.

Изборите за ЕС през юни 2024 г. вече хвърлят сянката си върху разработването на политики на ЕС: Всяка директива или регламент, който не е приет преди това, е изправен пред несигурно бъдеще при нов Парламент и Комисия.

Следователно времевият натиск е налице — и вече се усеща — в политиката на ЕС в областта на селското стопанство и храните, където забавянето или придвижването напред на законите се превърна в политически инструмент.

Междувременно, тъй като партийните групи в ЕС навлизат в режим на кампания, самите проблеми с храната и селското стопанство стават все по-политизирани.

Какво означава всичко това за настоящото испанско председателство на Съвета на ЕС и какво можем да очакваме след лятната ваканция?

Инициативи на Зелената сделка – имат ли все още шанс?

Сред предложенията, които вече са на масата, но все още преминават през законодателния процес, са няколко ключови файла на Зелената сделка, водещата политика на ЕС за екологична устойчивост.

Прословутият Закон за възстановяване на природата, който наскоро се оказа в центъра на противоречия в законодателния процес на ЕС, включва няколко разпоредби, свързани с възстановяването на селскостопанските системи, включително компенсационни мерки за собствениците на земя и дали да се използва бюджетът на политиката на ЕС за земеделски субсидии за усилията за възстановяване.

След като дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП) поведе кампания срещу закона, съдбата й беше спорна, но пленарната зала на Европейския парламент подкрепи закона на гласуване в средата на юли.

Впоследствие Парламентът започна междуинституционални разговори с министрите от ЕС на 19 юли. Въпреки че те често могат да бъдат изтеглени, в този случай скоро може да се постигне споразумение, тъй като Парламентът вече се доближи до позицията на Съвета при гласуването в пленарна зала.

Междувременно изтича времето за друго ключово предложение, принадлежащо към блока на Зелената сделка, устойчивото използване на пестициди (SUR), в което Комисията предложи да намали употребата и риска от пестициди наполовина до 2030 г.

Спорният закон, който вече беше предложен месеци по-късно от планираното, е обект на допълнителни изоставания, зад които активистите и депутатите от Зелените подозират тактическа маневра за забавяне на споразумение, докато не стане твърде късно.

Тъй като гласуванията в парламентарната комисия бяха отложени с няколко месеца, а Съветът едва наскоро получи допълнително проучване на въздействието, поискано от Комисията, има основание да се смята, че законът може да не бъде ратифициран навреме преди изборите.

Все още предстои и приемането на Директивата за емисиите от промишлеността (IED), с която Комисията има за цел да ограничи вредните емисии от промишлени инсталации – включително големи животновъдни ферми.

След като евродепутатите наскоро приеха гласуването на мандата си, преговорите между Парламента и Съвета вече започнаха. Комисията обаче се притеснява, че предложението им може да бъде „значително“ разводнено и от двата законодателни органа – особено когато става въпрос за прага на селскостопанските емисии, както и за включването на емисиите от едър рогат добитък.

Очаква се също така изпълнителната власт на ЕС да внесе предложението си за закон за устойчивите хранителни системи през третото тримесечие на 2023 г. Първоначално рекламирано като всеобхватно законодателство на стратегията „От фермата до трапезата“ – агро-хранителният компонент на Зелената сделка – зелените активисти се опасяват, че предложението може в крайна сметка да се съсредоточи повече върху продоволствената сигурност.

Задачата за спасяване на първоначалната амбиция на Зелената сделка може да се окаже по-трудна след вероятното напускане на Брюксел на най-твърдия й защитник, заместник-председателя на Комисията Франс Тимерманс.

Няколко министъра на земеделието на ЕС остават неубедени относно целите на ЕС за намаляване на продуктите за растителна защита и забраните за пестициди след публикуването на нова оценка на въздействието на Европейската комисия, докато други страни ги призоваха да спрат да забавят преговорите.

Редактиране на гени и „устойчиво използване на ресурсите“

В началото на юли Комисията предложи разхлабване на правилата на ЕС относно новите геномни техники, термин, използван за научни методи за промяна на специфични характеристики на културите. Тази спорна инициатива обаче едва ли ще бъде доведена до край преди изборите.

Въпреки че въпросът е приоритет за испанското председателство, известна опозиция дойде от европейските Зелени, от няколко страни, както и от сектора на органичните продукти в ЕС, а много от участващите изглежда не очакват споразумение преди края на настоящия мандат.

Предложението за NGT беше част от по-широк пакет, представен от Комисията, наред с други неща като закон за мониторинг на почвите и преразглеждане на рамката за търговия със семена, които сега са изправени пред сходно кратък график.

Въпреки това може да се постигне споразумение относно инициативата за мониторинг на почвите, тъй като проектът, представен от изпълнителната власт на ЕС, вече е много по-малко амбициозен в сравнение с първоначално предвидения „закон за здравето на почвите“.

Като част от преразглеждането на Рамковата директива на ЕС за отпадъците Комисията също така внесе предложение, което включва правно обвързващи национални цели за намаляване на хранителните отпадъци до 2030 г. в домакинствата, ресторантите и магазините, както и в сектора на производството и преработката на храни.

Въпреки че предложението е първото по рода си, групите за кампании предупредиха, че амбициите на изпълнителната власт на ЕС все още нямат зъби, тъй като не постигат целите за намаляване, определени от целите на ООН за устойчиво развитие.

Хуманно отношение към животните, етикетиране на храните

След успешното преминаване на първия етап от внасянето на преразглеждането на правилата за хуманно отношение към животните – контролът на качеството на Комитета за регулаторен контрол (RSB) – изпълнителната власт на ЕС е уверена, че новото законодателство ще бъде предложено преди края на годината.

Все още обаче има дълъг път за договаряне на текста, който Комисията ще предложи – и подготовката за европейските избори през юни 2024 г. може да се окаже промяна на играта, според евродепутатите от Зелените и социалистите.

Друго дългоочаквано, но все още чакащо предложение на Комисията е преразглеждането на правилата на ЕС относно етикетирането на храните. Въпреки че първоначално инициативата трябваше да бъде внесена преди края на 2022 г. и след това да бъде отложена за пролетта на тази година, все още няма движение и остава да се види дали изобщо ще бъде внесена. Германското правителство поне изглежда се е отказало от предложението.

 

Какво се очаква през есента

Тъй като настоящото одобрение на ЕС за глифозат изтича през декември, въпросът дали да се одобри отново най-широко използваният хербицид в блока е на първо място в дневния ред – с решение, което се очаква до есента, предполага наскоро изтекъл проектодоклад.

По-рано Европейският орган за безопасност на храните EFSA заключи, че употребата на глифозат като активно вещество в хербициди не представлява „критична загриженост“, докато пълният доклад беше публикуван на 26 юли. Присъдата може да помогне да се проправи пътя към повторно одобрение.

Друга тема, която трябва да се появи на дневен ред след лятото, е свързана с политиката за популяризиране, програмата на ЕС за финансиране на популяризирането на европейски хранителни продукти в съюза и чужбина.

Рамката се оспорва за популяризирането на храни, чийто прием ЕС иначе се стреми да намали, като червено месо или алкохол. Според източник от ЕК през есента може да се очаква предложение за основен ремонт на тази политика, която от няколко години изчезна от дневния ред.

Комисията също така ще се опита да въведе механизъм за спиране на производството на химически пестициди, които не са разрешени в ЕС и все още се произвеждат за износ.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини