Фейсбук става фермерски пазар във времената на изолация

Дарвин го е казал: „Не оцелява най-силният, нито най-интелигентният, а този, който най-добре се адаптира към промените“. Чели сме тази крилата фраза в безброй вариации, но истината е една – победителите са приспособимите.

Това особено важи за днешните странни времена на социална изолация, независимо дали задължителна или провокирана от собствения ни инстинкт за самосъхранение. Фермерски пазари почти не се организират, а на кооперативните посетителите не са чак толкова много. И не са особено платежоспособни, след като ковид кризата повлече след себе си икономически и финансови сътресения, отразяващи се зле на джоба ни.

А във времето на изолация хората заменят физическото общуване с виртуално. Същото правят и земеделските производители, или поне тези от тях, които са осъзнали колко е важно в такъв момент да са адаптивни. Така популярните сред българите социални мрежи се оказаха успешен способ за реализация на продукцията. Това вече не е новина, но от паметната 2020-та насам може да се каже, че е тенденция.

Оферти за най-разнообразна селскостопанска продукция ще срещнете не само в създадените за целта групи, наречени пазари, тържища, битаци, продавалници, взаимопомощ, призоваващи да изберем българското и т.н. Предложения не липсват и в друг тип виртуални общности – на хора от определени селища или региони, на запалени и не толкова изявени кулинари, за живота на село, за здравословно хранене и още много други.

Радващото е, че в повечето случаи реакцията е каквато трябва да бъде – ако предлаганата стока е на разумна цена, под нея се зареждат десетки коментари със запитвания или поръчки. Ще подминем със снизхождение факта, че почти винаги се намесват и хейтърите с реплики: „Ама еди-къде си е по-евтино“ с наименованието на любима търговска верига. Със снизхождение ги подминават и самите продавачи и купувачи – единствената разумна реакция, ако човек е достигнал до извода, че с телевизор не се спори. В случая – с компютър. Или с телефон.

„Вкусът от детството. С този боб ще ви върнем в детството и спомена за бабиния боб. И тази година произведохме за вас и вашата трапеза вкусен маслен боб, който е неделима част от българската национална кухня във всеки дом. Земеделски производител продава български бял боб собствено производство реколта 2021 г., перфектно ръчно почистен. Вари се бързо, има чудесни вкусови качества, маслен е и има много тънка люспа. Цена 4 лв/кг. Над 50 кг цената е 3.50лв/кг“ – пише земеделка в една от групите за Пазарджишка област, като прилага и телефон за контакти. Производителката е илюстрирала офертата си с шепа зърна с 10 стотинки върху тях, за да се види колко е едър фасулът.

По същия начин – на дребно и на едро, се продават тонове зеленчуци, плодове и зърнени храни. В „Гласът на земеделеца“ през есента Ви разказахме и за това как лозари предлагат произведеното от тях грозде с възможност да бъде смляно за вино и доставено до врата, където и да е, в цялата страна. При по-трайната стока дори не е нужно производителите да имат транспорт – за това са измислени куриерските пратки.

В навечерието на Никулден в надпреварата за потребителския интерес се впускат особено активно концесионери на водоеми, собственици на складове и магазини за риба. Предложенията на първите са съпроводени и с покана сами да си уловите шарана за празничната трапеза. Но има и опция за доставка на адрес.

Във виртуалния пазар силно присъствие имат и месопроизводители или магазини за месни продукти към животновъдни комплекси. В обръщенията им непременно се акцентира на българското, тъй като това е което ги отличава от веригите и подозренията, че техните витрини са пълни основно с вносно месо със съмнителни качества. Доскоро в групите присъстваше оферта за свинско трупно месо от кланица на Мирянско шосе в Пазарджик – цели прасета или половинки, също с доставка до дома. Предложението предизвика много силен интерес. Вече го няма – явно каквото е имало за продаване, е продадено, но запитванията от потребители в отделни публикации не стихват. В коментарите под тях купувачи пишат, че месото им е доставено с печат за ветеринарен контрол, а половинките са били по 35-40 кг – предостатъчно, за да се напълнят буркани, качета, а и да остане във фризера за Коледа.

В офанзивата се включват и преработватели с оферти за малки разфасовки, както и за полуготови ястия от мариновани меса, шишчета, кюфтета и кебапчета, различни наденици, кървавици и луканки.

Призивът „Подкрепете българското“ обикновено води до това, че подобни публикации се споделят стотици пъти. И това е добре – хората се опитват да помогнат на родните производители да реализират продукцията си. Има обаче и рискове, които не бива да се пренебрегват – контролът на виртуалните тържища във Фейсбук едва ли е толкова стриктен, колкото във физическите. Имайки предвид това, потребителите могат да направят кратко проучване в интернет по име на ферма, на юридическо лице, та дори и на предлагащия стока като физическо лице. Дори това търсене да е само във Фейсбук, често то дава желаните резултати. По коментарите ще ги познаете – и доволните, и недоволните купувачи не си мълчат. А най-словоохотливи са почувствалите се излъгани.

Изводът – купувайте, помагайте на българския производител, но не се предоверявайте само на написаното, а проверявайте.

Стоимена Александрова

*Снимки – pixabay.com

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини