Темата за Стратегическите планове бе водеща на първото за тази година заседание на Комисията по земеделие към ЕП на 10 януари. Засега държавите отличници, които спазиха срока, са 19. България е сред останалите 8, които все още се бавят. Комисарят по земеделие Януш Войчеховски дори е изпратил писмо до ресорния ни министър Иван Иванов с настояване Стратегическия план да бъде изпратен в Брюксел в най-кратки срокове.
Основна цел на Европейската комисия е да делегира повече отговорности на държавите-членки при планирането на инвестиции и политики на ОСП.
Това означава, че държавите-членки вече ще бъдат пряко отговорни за ОСП – нейното проектиране, изпълнение и оценка – което позволява по-гъвкав и целенасочен подход към ОСП.
Чрез тези планове държавите ще определят как възнамеряват да постигнат 9-те цели в целия ЕС, като използват инструментите на ОСП, като същевременно отговарят на специфичните нужди на своите земеделски производители и селски общности.
По този начин Комисията цели да опрости и модернизира ОСП, като измести акцента от спазването и правилата към резултати и изпълнение.
Процесът на разработване на стратегически план започва с две стъпки.
Първо, трябва да се изготви SWOT анализ (оценка на силните, слабите страни, възможностите и заплахите) въз основа на оценка и приоритизиране на нуждите. Те включват обратна връзка от заинтересованите страни чрез различни механизми.
Второ, трябва да бъде избран предварителен оценител, който трябва да оцени оценката на нуждите, включително процедурите, използвани за включване на заинтересованите страни.
Държавите-членки в момента преминават през този процес и трябваше да изпратят проекти на стратегически планове на Брюксел до края на 2021 г. След това тези планове трябва да бъдат разгледани през 2022 г. и по принцип ще бъдат приложени от 2023 г. нататък.
Как напредват държавите в своите планове може да се проследи тук https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/linksdossier/cap-tracker-next-steps-for-the-national-strategic-plans/
АВСТРИЯ
Националният план е на път за одобрение: Австрийското правителство финализира и прие своя национален стратегически план и сега го представя на Европейската комисия, както обявиха на 22 декември консервативният земеделски министър Елизабет Кьостингер и говорителят на Зелените по темата Олга Воглауер .
Предложение за националния план вече беше представено през ноември 2020 г., последвано от поредица от обществени консултации през 2021 г.
Въпреки финализирането на стратегическия план обаче Австрия все още не е транспонирала своите планове в законодателството, тъй като няма национален закон за прилагането на новата ОСП.
Според правителството парламентарният процес за коригиране на съответното национално законодателство трябва да започне през първата половина на 2022 г.
Това ще включва реформа на ÖPUL, австрийската агроекологична програма, която също така регулира подкрепата за екологични мерки и развитие на селските райони чрез втория стълб на ОСП.
Освен това през 2025 г. страната планира да започне оценка на ефективността на новата структура на финансиране.
Препоръки на Комисията: Комисията счита, че австрийският стратегически план за ОСП трябва да се съсредоточи върху осигуряването на жизнеспособност на малките и средните стопанства и подобряването на позицията на земеделските производители във веригата за доставка на храни; подобряване здравето на почвата и намаляване на въздействието върху климата от животновъдството и насърчаване на устойчиво управление на горите; укрепване на социално-икономическата структура на селските райони в контекста на застаряващото общество и обезлюдяването; и дигитализация в селското стопанство и селските райони.
БЕЛГИЯ
Препоръки на Комисията: Комисията препоръча на Белгия да се съсредоточи върху справянето с спада на доходите и модернизацията на сектора, включително дигитализация, намаляване на емисиите от животновъдния сектор, адаптиране на селското стопанство към изменението на климата, което според нея може да застраши сектора, и насърчаване на биологичните земеделие по-силно, особено в района на Фландрия. Белгия също трябва да работи за насърчаване на повече млади хора, включително жени, да преминат към земеделие и да прилагат изцяло интегрирано управление на вредителите.
Два на цената на един: Белгия ще представи два плана; един за белгийската област на Фландрия и един за Валония, добавяйки допълнителен слой сложност за бъдещите планове за белгийския селскостопански сектор.
Смесени отзиви: Нов доклад, анализиращ стратегическите планове на ОСП, изготвен от неправителствените организации BirdLife Europe, EEB и Службата за европейска политика на WWF, предложи смесено заключение относно плановете на Белгия. Докато експертите от НПО гледаха благосклонно на няколко от еко-схемите, очертани в плана на Белгия (Фландрия), включително планове за поддържане на биологично земеделие и подкрепа на годишните буферни ивици, тя отбелязва, че много все още не е известно за плана на Валония. Междувременно групите от кампанията запазиха критики за редица белгийски еко-схеми и в двата плана, включително за прецизното земеделие, за което посочват, че няма сравнителен анализ на употребата на торове или цел за намаляване и управлението на животните.
БЪЛГАРИЯ
Препоръки на Комисията: За да отговори на специфичните проблеми на България, Комисията препоръчва да се съсредоточи върху повишаването на конкурентоспособността и пазарната ориентация на сектора и подобряване на жизнеспособността на по-малките и средните стопанства. България трябва да подобри почвената органична материя и да запази почвеното плодородие и да работи за намаляване на замърсяването на въздуха. Комисията добавя, че страната трябва да се съсредоточи върху планове за устойчивост на засушаване и пестене на вода, както и да подкрепя преминаването към и поддържането на биологично земеделие. Има силен акцент върху изграждането на възможности за бизнес и заетост за намаляване на бедността и върху подобряването на биосигурността на фермите и хуманното отношение към животните. България също трябва да се стреми към 100% покритие с бърза широколентова връзка в селските райони, като същевременно ускорява развитието на цифрови умения и умения в селските райони и селското стопанство.
Благоприятно приемане, но място за подобрение: Нов доклад, анализиращ стратегическите планове на ОСП, изготвен от неправителствените организации BirdLife Europe, EEB и Службата за европейска политика на WWF, предложи доста благоприятно мнение за плана на България досега, изброявайки 6 от 10 еко -схеми, очертани от българския план, тъй като той в момента стои като „добър” – т.е., вероятно ще бъде изпълнен. Въпреки това неправителствените организации твърдят, че все още има място за подобрение, особено по отношение на увеличената диверсификация на културите и опазването и възстановяването на потенциала/плодородието на почвата.
ХЪРВАТИЯ
Хърватското министерство на земеделието наскоро беше обект на критики у дома, тъй като е подписало договор за 800 милиона евро с външната консултантска компания Ernst&Young за изготвяне на SWOT анализ за стратегическия план, въпреки че институцията наема повече от 700 работници.
Препоръки на Комисията: Хърватия трябва да подкрепи първичния сектор за укрепване на позицията му във веригата на стойността чрез финансиране на инвестиции за диверсификация на продуктовите портфейли. В този смисъл може да е полезно да се разработят политики за качество с по-висока добавена стойност, като например биологични продукти, и да се развие и засили вертикалната интеграция между земеделски производители, преработватели и дистрибутори. Комисията също така поиска да се използват възможностите на хърватския биоикономически сектор чрез предлагане на подходяща инвестиционна подкрепа и финансови инструменти.
НПО, които не са впечатлени от предлаганото: Нов доклад, анализиращ стратегическите планове на ОСП, изготвен от неправителствените организации BirdLife Europe, EEB и Службата за европейска политика на WWF, маркира всички 6 от еко-схемите, очертани в момента в плана на Хърватия, като лоши/ касаещи или „Добре – но има нужда от подобрение“. Сред еко-схемите, изброени като „лоши“, включват една за „засилено разнообразие на земеделски земи“ и друга за използване на оборски тор върху обработваема земя.
КИПЪР
Препоръки на Комисията: Кипър трябва да се съсредоточи върху подкрепата на по-малки, по-откъснати ферми и да инвестира в биологично и качествено производство (например в рамките на схемите за качество на ЕС) и развитието на пазарни ниши. Той също така трябва да се съсредоточи върху устойчивото производство на възобновяема енергия и да поддържа присъствието и опазването на елементите на ландшафта и да възстанови благоприятния консервационен статус за защитените местообитания. Има също така силен акцент върху водата, включително отглеждането на по-малко водоинтензивни устойчиви на суша култури, и върху устойчивото управление на горите. Кипър трябва също така да насърчава инвестициите в икономическа и социална инфраструктура (училища, здравеопазване, доброволчески дейности) в планинските райони и да работи за осигуряване на по-добри услуги в селските райони и подобряване на обновяването на поколенията в селското стопанство, като подкрепя схеми за намаляване на бариерите за навлизане в сектора, главно по отношение на достъп до земя.
ЧЕХИЯ
Препоръки на Комисията: За Комисията чешкият стратегически план за ОСП трябва да съсредоточи интервенциите си върху ускоряване на превръщането на конвенционалното земеделие в биологично чрез подходящи схеми за преобразуване и поддържане, както и върху засилване на усилията за намаляване на количествата и рисковете от най-опасните използвани пестициди и насърчаване на устойчивата употреба на пестициди.
Закъснение: Според източници Чехия е една от държавите-членки, които са изразили трудности при спазването на крайния срок на стратегическия план на ОСП. Това доведе до някои предложения крайният срок да бъде отменен, докато другите държави-членки попитаха дали части от плана могат да бъдат представени по-късно от 1 януари или актуализирани на по-късна дата.
ДАНИЯ
Препоръки на Комисията: Дания трябва да подобри своята конкурентоспособност и пазарна ориентация, като поддържа силен фокус върху изследванията, развитието и иновациите, за да може да адаптира селскостопанското производство към бъдещите предизвикателства и да се съсредоточи върху запазването и укрепването на кооперативната структура, като се има предвид, че високото ниво на контрол от земеделските производители от веригата за доставка на храни улеснява дългосрочните инвестиции за адаптиране към бъдещите предизвикателства, включително управление на оперативния риск за първичните производители. Комисията добавя, че подкрепата трябва да бъде разпределена по-равномерно между различните размери на фермите и трябва да се обърне по-силен акцент на въглеродното земеделие. Дания трябва по-специално да вземе предвид характеристиките на ландшафта с голямо разнообразие в интензивно управляваните селскостопански ландшафти, каза Комисията, и да подобри използването на енергия по веригата на доставка на храни. Дания също трябва да насърчава обновяването на поколенията, като същевременно обръща внимание на дисбаланса между половете.
ЕСТОНИЯ
Препоръки на Комисията: Естония трябва да засили конкурентната позиция на селскостопанския сектор чрез подобряване на достъпа до финансиране, по-специално чрез преглед на финансовите инструменти, които да се използват във връзка с ОСП. От балтийската страна също се иска да въведе по-амбициозни мерки за хуманно отношение към животните, особено за прасетата и кокошките носачки, и да подобри биосигурността с оглед на риска от африканска чума по свинете (АЧС).
ФИНЛАНДИЯ
Препоръки на Комисията: Финландия трябва да насърчава инвестициите за повишаване на производителността и да се справя с пропуските във финансирането, напр. чрез повишаване на добавената стойност на селскостопанското производство. Страната трябва да засили усилията си за намаляване на емисиите на амоняк, по-специално от животновъдния сектор, и да увеличи площите под биологично земеделие. Финландия също трябва да повиши ефективността на използването на хранителни вещества и да ограничи изтичането на хранителни вещества, засягащи крайбрежните райони и Балтийско море. Страната трябва да продължи усилията си за насърчаване на обновяването на поколенията и да насърчава и инвестира в разширяването на широколентовия достъп в селските и отдалечените райони.
ФРАНЦИЯ
Препоръки на Комисията: Франция трябва да подобри устойчивостта на селскостопанския сектор срещу пазарни и климатични събития. Комисията приветства предишните усилия за подобряване на разпределението на подкрепата във Франция и казва, че настоящите усилия се основават на продължаване на вътрешния процес на сближаване. Секторните инициативи и сътрудничество, особено в сектори с по-ниска или намаляваща конкурентоспособност, и междусекторното сътрудничество на териториално ниво трябва да спомогнат за подобряване на сектора. За да засили усилията за намаляване на емисиите на парникови газове, Франция трябва да подкрепи засилването на консултантските услуги и насърчаването на инструменти за оценка на парникови газове във фермата за подобряване на енергийните и климатичните показатели. Франция трябва също така да насърчи преход към производствени системи с висока екологична стойност, като подходи с ниски вложени средства, агролесовъдство, агроекологични и благоприятни за биологичното разнообразие, включително интегрирано управление на вредителите, и да засили биологичното земеделие. Страната трябва да подобри хуманното отношение към животните, особено за прасетата и кокошките носачки, и транспорта на животни. Той също така трябва да се възползва от относително високия дял на младото земеделско население и да се съсредоточи върху повишаване на привлекателността на селските райони и укрепване на AKIS за подобряване на устойчивостта и конкурентоспособността на селскостопанския сектор и свързаните с него дейности.
Стартиране на обществена консултация: Френското министерство на земеделието започна обществена консултация относно своя национален стратегически план в петък (12 ноември). Както министерството посочва на уебсайта си, „Франция е в пълно съответствие с желанието, изразено от Европейската комисия и европейските съзаконодатели […] за ОСП, която има за цел да стабилизира селскостопанските доходи и да гарантира доставките на храна за европейците на разумни цени и за подпомагане на екологичния преход на земеделския и горския сектор”. Френските граждани, общности, обществени институции, неправителствени организации и бенефициенти на ОСП имат време до 12 декември да споделят мнението си за френския НСП за 2023-2027 г.
„Нов етап“ е достигнат: 99 % от френските бенефициенти на ОСП (295 500 фермери) са получили остатъка от помощта от 1-ви стълб на ОСП и компенсаторната помощ за естествени увреждания (ICHN) за 2021 г. Докато кампаниите през 2015 г. и 2016 г. бяха белязани от „значителни“ закъснения в изплащането на помощта от ОСП на земеделските производители (повече от година в някои случаи), данните за тази година показват „историческо постижение както по отношение на сумите, така и по отношение на дела на бенефициентите, изплатени по това време на годината“, според френското министерство на земеделието. „Постигна се нов етап в изплащането на помощите по общата селскостопанска политика“, коментира френският министър на земеделието Жулиен Денорманди. Предвид тяхното значение за икономическата жизнеспособност на много ферми, „правителството направи ускоряването на техните плащания приоритет от 2017 г.“, каза той. На 13 декември френското правителство изплати 2,12 милиарда евро на фермерите на обща сума от 7,17 милиарда евро за 2021 г. Друго плащане е планирано за 22 декември, а останалите салда от помощи трябва да бъдат разпределени през първия триместър от 2022 г.
ГЕРМАНИЯ
През юни германският Бундестаг прие законодателен пакет за прилагане на новата ОСП на национално ниво, дори когато реформата все още не е приключила в Брюксел. Причината беше, че законодателният процес за транспониране на ОСП трябваше да бъде завършен преди федералните избори, за да се предотврати прекъсването на законите.
За да се изяснят останалите подробности и да се включат изискванията, определени в законодателството на ниво ЕС, на 24 ноември кабинетът в оттеглянето на правителството прие и допълнителни директиви на изпълнителната власт. Освен всичко друго, двете директиви предвиждат премиум нива и изисквания към каталога на еко-схемите на страната, както и допълнителни спецификации относно критериите за засилени условия.
Въпреки това, в коалиционното си споразумение, публикувано същия ден, трите партии, които ще сформират новото правителство на Германия, обещаха да преразгледат директивите и да преразгледат стратегическия план на страната „незабавно“.
Тъй като се очаква правителството да бъде назначено едва в средата на декември, остава неясно дали това ще бъде възможно в рамките на срока за представяне на стратегическия план.
Междувременно някои от различните федерални провинции все още са в процес на подготовка на своите регионални планове, които ще определят прилагането на мерките от втория стълб (развитие на селските райони) и в крайна сметка ще бъдат включени в цялостния стратегически план на Германия.
Можете също да намерите времева линия (на немски) за това как Германия напредва с плана си тук.
Препоръки на Комисията: Германия трябва да работи както върху устойчивостта, така и върху жизнеспособността на фермите, разположени в райони, изправени пред природни ограничения. В засегнатите региони трябва да се улеснят действията за намаляване на въздействието на екстремни метеорологични явления, допълнително укрепване на водната ефективност в земеделието и инвестиране в предотвратяване и защита от наводнения. Изпълнителната власт на ЕС поиска също да се намали употребата и риска от пестициди, като се даде приоритет на нехимичните практики за управление на вредителите и се гарантира въвеждането на интегрираната борба с вредителите (IPM).
Закъснение: Според източници Германия е една от страните-членки, които са изразили трудности при спазването на крайния срок на стратегическия план на ОСП. Това доведе до някои предложения крайният срок да бъде отменен, докато другите държави-членки попитаха дали части от плана могат да бъдат представени по-късно от 1 януари или актуализирани на по-късна дата.
Препоръки на Комисията: Гърция трябва да подобри устойчивостта на стопанствата чрез по-справедливо, по-ефективно и ефикасно разпределение на директните плащания и да подобри екологичните стандарти, като даде приоритет на интервенциите в действия, които насърчават постоянните пасища и тяхната опазване на околната среда. Той също така трябва да работи за подобряване на позицията на земеделските производители във веригата за доставка на храни и насочване към продукти с по-висока добавена стойност, като биологични, което трябва да бъде специално насърчавано. По отношение на действията в областта на климата и околната среда Гърция трябва да развие своята биоикономика чрез увеличаване на приноса на селскостопанските отпадъци и странични продукти за производство на възобновяема енергия, въпреки че предупреждава, че в същото време трябва да работи за запазване на привлекателността на селските пейзажи. Гърция трябва да се съсредоточи върху подобряването на здравето на почвите чрез справяне с ерозията на почвата, справяне с ефективността на използването на водата, особено в светлината на прогнозите за изменението на климата за недостиг на вода, и насърчаване на улавянето на въглерод чрез отглеждане на въглерод и устойчиво управление на горите. Гърция трябва да се подготви за множество екологични проблеми, включително суша, защита от наводнения и адаптиране към висок риск от горски пожари. Той също така трябва да засили усилията за обновяване на поколенията в селското стопанство чрез намаляване на бариерите за навлизане в сектора, особено финансовите бариери, и трябва да се съсредоточи върху справянето с бедността, безработицата и разликата между половете в заетостта, както и разгръщането на широколентов достъп в селските райони.
Гръцкото министерство на развитието на селските райони и храните представя своя план. Миналата седмица Министерството на развитието на селските райони и храните представи на гръцкия парламент Националния стратегически план за новата ОСП. Европейските средства за периода 2023-2027 г. ще възлизат на 13,4 милиарда евро. В рамките на плана са предвидени два стълба: стълб А (директни плащания) и стълб Б (програми за развитие на селските райони). Директните плащания включват – наред с другото: основна помощ (4,39 милиарда евро) за активни фермери, които отговарят на определени критерии, специфична помощ за памук (920 милиона евро), както и незадължителни еко-схеми (2,1 милиарда евро) – като насърчаване на агролесовъдството и поддържането на биологичното земеделие и методите на животновъдство. Програмите за развитие на селските райони включват: действия в областта на агроекологията и климата (779,36 милиона евро), създаване на млади фермери (590 милиона евро) и трансфер на знания и ИТ (145 милиона евро). „Ние укрепваме инвестиционния стълб на ОСП, като даваме приоритет на модернизацията на първичния сектор с цифрови и зелени инвестиции. Освен това създаваме ново поколение фермери, насърчавайки стареенето на сектора“, каза гръцкият министър на земеделието Спилиос Ливанос.
Гърция една от първите, които представиха: Гърция беше сред първите държави от ЕС, които представиха своя национален стратегически план, който очертава създаването на три отделни фонда за пасища, обработваеми и дървесни култури, възлизащи на 26,9%, 45,6% и 27,5% от бюджета съответно. Планът също така има за цел да ограничи т. нар. „виртуални“ фермери и да гарантира, че парите и ползите отиват само за активни фермери, според специфични критерии.