Стефан Крачунов, зам. управител на Агротайм ЕООД, град Исперих, вярва, че безкомпромисното качество е това, което налага един продукт на пазара. С него разговаряме в предприятието за преработка и сортиране на плодове на Агротайм – „Бориса“
Ася Василева
Господин Крачунов, предприятието за сортиране и заготовка на плодове „Бориса“ на Агротайм е изключително съвременно. Разкажете ни повече за него…
Инвестицията в нашата производствена база „Бориса“ е на стойност почти 3 млн. лв. Тя е създадена преди 5 години с подкрепа на Програмата за развитие на селските райони.
В предприятието заготвяме произведните в нашите градини череши като ги сортираме по калибър и по цвят. Отделяме дефектните череши. След това ги опаковаме в опаковки, които са предназначени както за българския пазар, така и за износ.
При нас е монтирана една от най-модерните линии за сортиране на череши на италианска фирма с производителност 2 тона и половина на час. Имаме и изградена хладилна база за съхранение с капацитет от около 700 тона готова продукция.
В предприятието работят на 3 смени общо около 70 души, което е един много полезен социален ефект в нашата община. Като цяло Агротайм осигурява работни места на много хора от нашия град и нашата община.
Как е организиран технологичният процес?
Черешите се приемат от градините със собствен превоз, след това се хидрокулират – охлаждат се с вода с температура около 1 градус по Целзий. След това хидрокулиране, което е предназначено за стопирането на всякакви гнилостни процеси, черешите се прибират за съхранение в камерите и последващо подаване на линия за сортировка на плодовете. Готовата продукция на изходите от линията се пакетира в опаковки, каквито клиентът желае, и изчаква експедиция отново в хладилниците.
Къде реализирате продукцията?
На българския пазар работим основно с големите търговски вериги. На външните пазари изнасяме за Великобритания, Белгия, Нидерландия, а от 2 години вече имаме и партньори в Южноафриканската република.
Каква реколта очаквате тази година?
Тази година очакваме доста добра реколта – около 700 тона череши, които ще трябва да преработим и да заготвим за пазарите.
Какво дава на Агротайм това, че има собствено преработващо предприятие?
Това е едно допълнение към черешовите ни градини, което ни носи добавена стойност. Пазарът диктува изискванията си да се предлага качествена продукция. А качествена продукция без сортиране и без отделяне на повредени череши е невъзможно да се постигне. Сортирането на ръка е невъзможно.
Процесите трябва да се механизират, да се вкарват линии, на които прецизно се отделят дори плодове с вътрешни дефекти, които са незабележими за човешкото око. При тях е гарантирано почти на 100%, че черешите които излизат са с точно определен калибър, точно определен цвят и без никакви дефекти.
Изключително внимание отделяте на опаковките и дизайна им. Защо?
Най-големите ни опаковки са 5 килограмови кашони, и отделно тарелки по 1 кг. От тази година имаме и нов продукт – 1-килограмова кошничка. Стремим се да бъдем перфектни във всяко едно отношение, дори и в опаковките. Те се отличават със стил и естетика. Искаме както ни е хубава самата продукция, така и опаковката да отговаря на нейното ниво.
Защото човек като отиде в магазина първото нещо, което вижда е опаковката. И ако тя е добра, потребителят очаква продукта вътре също да е добър. Ние знаем, че нашият продукт е добър, така че и опаковката трябва да съответства на неговото качество. Затова подбираме с внимание всеки един детайл, който е необходим при създаването на всяка една опаковка.
„Бориса“ е наложена марка на Агротайм. Как се роди тя?
Първо измислихме името „Бориса“, а след това и самото предприятие. Направихме вътрешнофирмен конкурс и това име спечели най-много гласове. В последствие с качеството на продукцията ни успяхме да го наложим в цяла България като разпознаваема марка за качествена продукция.
Под марката „Бориса“ се предлагат не само череши, обаче…
Да, имаме ягоди, сливи, кайсии, круши. Всичко, което се произвежда в нашите овощни градини.