Половин крави, цели прасета: Семействата в САЩ купуват месо на едро, за да спестят пари

Нарастващите цени на месото – с 11% повече от миналата година – карат мнозина да променят навиците си за покупка и потребление, пише Washington Post

Седмичните сметки за храна в размер  от 200 долара започват да стават непосилни за много американци. С три малки деца и високи разходи за месо, Логан Уагонър реши, че е време да направи нещо.

Тази пролет адвокатът от Сейнт Луис купи половин крава и цяло прасе – плюс фризер, който сега побира 320 паунда бекон, колбаси, пържоли, телешка кайма и кости за супа в мазето му.

„Децата ми ядат много хот-дог, а цените са твърде високи“, казва Уагонър „Най-накрая си казахме: „Това е лудост. Какво можем да направим?“

Той и съпругата му похарчиха около 2000 долара – включително 700 долара за фризера – и сега имат достатъчно месо, за да издържат една година. Седмичната им сметка за хранителни стоки е паднала до около 125 долара.

Инфлацията в САЩ е на или близо до 40-годишни върхове от пролетта, но семействата са притиснати от по-високите цени на храните от две години. По-специално цените на месото скочиха със 17 процента от юли 2020 г., стимулирайки семействата в цялата страна да променят своите модели на пазаруване и хранителни навици.

Повече от 70 процента от американците са коригирали начина, по който купуват месо поради инфлацията, според Глин Тонсор, професор по селскостопанска икономика в Държавния университет в Канзас,, който анкетира 2000 души в цялата страна относно тяхната консумация на месо и навици за закупуването му.

Мнозина купуват по-малко месо или предпочитат по-евтини разфасовки – например шунка вместо свински котлети, каза Тонсор.

Но някои, като  Уагонър , предприемат по-краен подход: купуват цели животни и ги съхраняват във фризера като начин да спестят пари.

„С покачването на цените на щандовете за месо определено има по-голям  интерес от страна на потребителите към директни покупки от фермите“, каза Джес Питърсън, старши политически съветник към Асоциацията на говедовъдите на САЩ и животновъд в югоизточна Монтана. „Нашите цени все още са по-ниски от това, което някой би платил в магазина.“

Цените на месото продължават да растат, въпреки че други разходи намаляват. Общите цени на месото и домашните птици са се повишили с 11 процента спрямо предходната година, докато цената на пилешкото се е повишила с почти 18 процента, според последните данни на Бюрото по трудова статистика на САЩ. Беконът струва 12 процента повече, отколкото миналото лято.

Броят на американците, които купуват месо директно от ферми на едро, макар и все още нисък, е по-висок, отколкото беше преди пандемията, каза Тонсор от щата Канзас. Прекъсванията във веригите на доставки, свързани с Covid, накараха много американци да търсят по-преки, местни източници на месо. Но напоследък шокът от етикетите с цените в супермаркета подтиква специфичен тип семейства – с необходимите пари и пространство – да купуват и съхраняват стотици килограми говеждо, свинско или пилешко наведнъж. В интервюта животновъди от цялата страна казаха, че изпращат повече заявки за директни поръчки. Някои преконфигурираха изцяло бизнеса си, за да поемат покупките на половин и четвърт крави.

„Сега хората търсят по-голями количества“, каза Дана Кери, собственик на Circle Bar Beef във Форт Бидуел, Калифорния. „Те са по-малко загрижени за това откъде идва месото и повече за това дали могат да си позволят да го получат на масата си на достъпна цена.“

Повечето от кравите от семейното ранчо на Кери  се отправят към хранителните магазини в цялата страна. В началото на пандемията обаче тя осъзнава, че хората търсят да си набавят месото на местно ниво, от устойчиви източници. Кери намери близък месопреработвател и започна да продава говеждо директно на потребителите.

Но напоследък интересът нараства поради друга причина: всеки иска евтино говеждо месо.

За тази цел Кери започна да изпраща по пощата кутии с говеждо месо от 20 килограма до клиенти в цялата страна. Продажбите започнаха да растат преди около осем месеца, каза тя, точно когато цените на горивата започнаха да се покачват.

В Wilson Dowell Farms в Калвърт Каунти, Мериленд, търсенето на половинки и цели крави е толкова оживено сред клиентите в предградията на Вашингтон, окръг Колумбия, че собственикът Джейсън Лийвит вече е разпродадал всичко за годината. Той е специализиран в производството на говеждо месо, хранено с трева, и трябваше да повиши цените с $2 за паунд, за да се справи със седемкратното увеличение на цените на тревните семена.

Въпреки това той споделя, че много клиенти му казват, че купуването директно от фермата е станало по-евтино от това да вземете месо от магазина за хранителни стоки. Той таксува 10 долара на паунд за четвърт крава, въпреки че цената на паунд пада до 9,50 долара за половин крава и 9 долара за цяла.

„С всички тези приказки за инфлация мисля, че много хора просто се запасяват в този момент поради по-високите цени и недостига“, каза Ливит. „Има известно ниво на комфорт в това да знаеш, че имаш фризер, пълен с говеждо.“

Самият фризер, който може да струва няколкостотин долара и заема голяма част от пространството и електричеството, е едно от най-големите препятствия пред закупуването на големи количества месо, каза Тонсор. А купуването на говеждо, свинско или птиче месо за една година наведнъж често включва стотици, ако не и хиляди долари. Има и други причини подобни транзакции да са непрактични.Много хора не знаят как да приготвят или не харесват всички части от месото на животните. Други нямат нужда от 200 килограма месо.

Месото, което се продава директно на потребителите, поема по-прав и по-евтин път от говеждото, което се озовава на рафтовете на магазините за хранителни стоки. Голяма част от този добитък произхожда от семейни ранчо, след което се продава за храна на партиди, където се угоява, преди да бъде продаден на месопреработвател. Четири големи опаковчици на месо – Cargill, JBS, Tyson Foods и National Beef Packing – преработват приблизително 85 процента от говеждото месо в САЩ.

Експерти от индустрията и селскостопански икономисти казват, че това споразумение създава среда, подобна на монопол, която може да работи за поддържане на цените по-високи. Въпреки че месопреработвателите отчитат рекордни печалби, количеството пари, които се връщат към животновъдите, е спаднало през последния половин век. Понастоящем животновъдите получават 39 цента от всеки долар, който потребителите харчат за говеждо месо, в сравнение с 67 цента за долар преди 50 години, според месечни данни от Министерството на земеделието на САЩ.

„Има голяма разлика между това, което плащат потребителите и това, което получават животновъдите“, каза Клеър Келоуей, която управлява програмата за хранителни и селскостопански системи в Open Markets Institute, организация с нестопанска цел, която се застъпва срещу монополите. „Цената на говеждото скочи до рекордни нива и въпреки това цената, която получават животновъдите, спадна“.

Сара Литъл, говорител на Северноамериканския институт за месо, лобистка група в индустрията, каза, че редица други фактори, като недостиг на добитък и нарастващи разходи за труд, транспорт и енергия, са повишили цените.

Глен Блум, компютърен специалист в Оклахома Сити, казва, че по-високите цени на хранителните стоки също са накарали него и съпругата му Ана да купят една четвърт крава от близката ферма. Двойката поръча фризер ракла за пералното си помещение и плати 875 долара за 175 паунда говеждо Black Angus, хранено с трева, което ще пристигне следващия месец.

„Сега вместо 15 долара за паунд  пържоли, те ще бъдат 5 долара за паунд“, каза 61-годишният Глен. „По този начин не е нужно да се тревожим за повишаване на цената или намаляване на наличността. Просто имаше  смисъл за нас

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини