Във връзка с отправено от Гласът на земеделеца запитване за обяснение на казуса и причините за промяна в приоритетите по процедурата № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), МЗХ ни отговори следното:
След разглеждане на коментарите и предложенията от заинтересованите страни, постъпили по време на първото общественото обсъждане на процедурите по Националния план за възстановяване и устойчивост, като се има предвид и времевата рамка за изпълнение и докладване на етапите и целите по плана, Министерство на земеделието прецизира обхватите и тежестите на някои от критериите за оценка на предложенията за изпълнение на инвестиции по направлението.
Целта на промените е да се гарантира справедлив и балансиран подход в цялостна политика в областта земеделието, защитаващ интересите на всички български производители.
Напомняме, че функцията на Механизма за възстановяване и устойчивост е предоставяне на своевременна целева подкрепа на българските земеделски производители, под формата на безвъзмездни средства, за бързо възстановяване от последиците от COVID-19 пандемията.
Това определи необходимостта най-голяма тежест при критериите за оценка (20 точки) да бъде дадена за кандидати с история като земеделски стопани, т.е. да имат регистрация като такива за последните четири стопански години. Уточняваме това са стопанските години, в които започна и се разрази пандемията от COVID-19, а в последствие влияние оказа и войната в Украйна.
Следващ по тежест критерий е определен за чувствителните сектори. Важно е да се подчертае, че в европейското законодателство за прилагане на Механизма няма изрично посочени приоритети, въпреки това МЗХ следва своята хоризонтална политика за приоритизиране на секторите „Плодове и зеленчуци“, „Етеричномаслени и медицински култури“ и „Животновъдство“. Именно за това този критерии е оценен на 15 точки.
Със същата тежест е оценен критерият, даващ 15 точки на проекти, в които е постигнат оптимален баланс между заявената стойност на предложените за изпълнение инвестиции и средноаритметичният размер на нетни приходи от продажби на продукция на кандидата от три завършени финансови години (2020, 2021 и 2022 г.) Следва да се обърне внимание, че след първото обществено обсъждане е ревизиран обхвата на критерия, като вместо оперативната печалба на кандидатите, в изчисленията се включват нетните приходи от продажби на продукция.
Важно е да се отбележи, че тежестта на критерия за биопроизводство се запазва на 10 точки, като той обхваща както биологичните площи, така и площите в преход.
По отношение на критерият за оценка, който се присъжда на база размера на заявените разходи по предложените за изпълнение инвестиции, бяха получени разностранни предложения в периода на първото общественото обсъждане, включително и за неговото отпадане. В тази връзка МЗХ запази приоритета за малките проекти, но ревизира тежестта му.
В заключение, следва да се има предвид, че ревизираните насоки за кандидатстване и изпълнение по направление „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ са публикувани на 24 юли 2023 г. за обществено обсъждане на следния електронен адрес: https://eumis2020.government.bg/bg/s/800c457d-e8be-4421-8ed9-9e78d0a75c39/Procedure/InfoPublicDiscussion/a5cb27b7-2c6a-4943-8296-076f1731559e.
Всички заинтересовани страни могат да отправят писмени предложения и коментари по публикуваните документи. Срокът за изпращането им е до 24 август 2023 година чрез Информационната система за управление и наблюдение (ИСМ-ИСУН 2020) или на електронна поща: [email protected].