Как климатичните и икономическите промени биха могли да повлияят на организацията на европейските пазари?

Въпреки че вносните плодове и зеленчуци понастоящем заемат важно място на френския пазар, последните икономически и климатични промени могат да трансформират пазара през следващите години. Александър Пикаулт, мениджър продажби на Kultive (производител на оранжерийни зеленчуци и водещ производител на краставици във Франция), вярва в тази стратегия за местно развитие, която следва от 1985 г. насам.

„Мотото на Kultive винаги е било да бъде възможно най-близо до средствата за производство и потребителя, за да отговори по-добре на националното търсене. Глобалното затопляне ни показва все повече, че сме били прави в подхода си, тъй като наличността на вносни продукти може постепенно да намалее“.

Въпреки че всички страни в момента са засегнати от нарастващите метеорологични рискове, някои страдат повече от други, с добиви, които може да са по-трудни за поддържане от година на година.

“ Испания в момента преживява горещи вълни, достигащи 45 градуса. Такива температури правят много трудно отглеждането на краставици. Производството на разсад при такива условия е сложно, както и разсаждането. Следователно може да има забавяне на засаждането в Испания, което да доведе до по-ниска наличност на краставици в даден момент от годината, заедно с по-високи, по-малко конкурентни цени. В този случай ситуацията всъщност може да бъде от полза за френското производство, което ще се сблъска с по-малка конкуренция от страна на Испания“.

Икономическият контекст влияе върху конкурентоспособността на продуктите на Бенелюкс

Испания е основен конкурент за френските краставици, но доставките от Белгия и Холандия остават основен играч в производствената програма на френския пазар.

„Страните от Бенелюкс нямат същия бизнес модел като Франция. С различна организация на пазара те се възползват от значителни инвестиции от страна на финансови групи. Франция се фокусира повече върху вътрешния пазар, докато тези страни са специализирани в износа. Преди енергийната криза страните от Бенелюкс бяха много конкурентни по отношение на цените.

Климатът им и евтината им енергия им позволиха да отопляват оранжериите си и така да постигнат много по-високи добиви, отколкото във Франция. Те също така са  в състояние да набавят и произведат свои собствени суровини сравнително евтино. И накрая, те биха могли да се възползват от евтината работна ръка от Източна Европа, която днес е по-малко достъпна“.

„В този променящ се икономически контекст сега те ще се сблъскат със същите проблеми като френските производители по отношение на труда и енергията. Освен това, бидейки експортно ориентирани, те зависят от външни пазари, някои от които наскоро затвориха. Понякога те снабдяват страните с недостиг на производство, но когато вътрешното предлагане е достатъчно, те могат да се окажат с много налична непродадена.

Така днес не толкова климатичните ограничения засягат тяхното производство, а икономическите ограничения, които отново ги правят по-малко конкурентоспособни в сравнение с френския продукт. Франция има предимството да произвежда френски краставици за френския пазар, така че, за разлика от страните от Бенелюкс, Франция не е зависима от пазарите на други европейски страни“.

Ролята на дистрибуторите в укрепването на френската оферта

В този променящ се контекст на несигурност извършването на значителни инвестиции може да се окаже трудно за някои производители. Дистрибуцията трябва да играе роля, която ще позволи на производителите да инвестират по-спокойно.

„Като цяло нашият мениджър продажби е много изненадан, че дистрибуторите не се опитват по-усилено да се доближат до производството или да работят по договори. Цените може да се колебаят през определен период, но през последните години тенденцията очевидно е възходяща. Така че защо да не сключим повече договори, ако производителите са готови да го направят?

Днес нивото на инвестициите е такова, че производителите не смеят да предприемат стъпката без гаранция. Много дистрибутори ги молят първо да произведат, но днес вече не е възможно да се работи по този начин. Профилът на производителите се е променил и по-младите поколения са по-загрижени за икономическото измерение, като искат да знаят какви са средносрочните и дългосрочните перспективи, преди да развият бизнеса си.

Според Александър Пикаулт е необходима нова осведоменост от сектора на дистрибуцията, за да се промени моделът на производство и да се консолидира френското предлагане. „Производителите са изправени пред все повече ограничения по отношение на производството: климатични, икономически и социални ограничения, в допълнение към намаляването на броя на одобрените торове. Производителите трябва да произвеждат по-добри и по-здравословни продукти, но те биха били по-склонни да приемат ограниченията, ако им бъдат предложени някои гаранции.“

Развитие на производството чрез регионализация, за да се отговори по-добре на търсенето на френския пазар

В същото време френското производство трябва да продължи да бъде организирано и адаптирано към националното търсене от началото до края на сезона. „Помагат ни някои разпределители, като отварят френските доставки от пролетта, която е най-ключовият период от сезона.

Но също така трябва да гарантираме, че имаме достатъчно количества в средата на сезона (от средата на юни до средата на юли, когато често има недостиг), така че доставките да останат отворени и дистрибуторите да не са принудени да прибягват до внос, за да задоволят търсенето. Защото, когато промяната е направена, особено през лятната ваканция, за френските краставици може да е трудно да си възвърнат мястото на вътрешния пазар.

Едно от решенията би могло да бъде регионализиране на производството, например с разширяване към Южна Франция, за да се компенсира недостигът на производство на север, адаптиране към климатичните ограничения и по-добро задоволяване на нуждите на френския пазар. Играта с производствения календар също може да бъде опция.

Освен това трябва да управляваме добре края на сезона, с качествен продукт, който е конкурентен на ранните краставици от Испания. В началото на сезона потребителите са склонни да подкрепят френското производство, но в края на сезона това, което има значение, е качеството.“

Бъдещи разработки, които биха могли да подкрепят френското производство

Днес трудът остава едно от основните ограничения на френското производство. „За производителите е изключително трудно да намерят хора, желаещи да работят в оранжериите. Някои производители успяха да реинвестират в растежа на оранжериите, но се борят да намерят работна ръка. С развитието на технологиите, могат ли роботите да помогне в това отношение в бъдеще?“

„От друга страна, сега от нас се иска да произвеждаме все повече и повече, използвайки зелена енергия. Някои компании биха проявили интерес към концепцията за декарбонизация, която има за цел да купува въглеродни кредити от компании, които произвеждат по по-екологичен начин. Може ли това да бъде и нова посока за нашия бизнес, помагайки ни да инвестираме повече?“

И накрая, въпреки че основната цел на Kultive е да отговори на нуждите на френския пазар, този променящ се икономически и климатичен контекст може да доведе компанията до износ в Европа през следващите години.

„Kultive е изнасял в миналото, за да абсорбира възходите и спадовете на френското производство спрямо вътрешния пазар. Но през следващите 10 години средиземноморските страни може да поискат френски продукти, ако вече не могат да снабдяват собствените си пазари. Това може да бъде и въпрос на пазарна адаптивност. Ако за нас има икономически смисъл да изнасяме, тогава бихме могли да обмислим тази възможност.“

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини