Променят ли се пазарите за българското зърно?

Преди войната в Украйна, поради митата за украинска и руска стока, България реализираше голяма част от своята пшеница на европейски пазар – Гърция, Кипър, Италия и Испания.

С началото на войната и затварянето на черноморските пристанища Украйна загуби капацитет да товари големи кораби. Наложи се да продава големи количества зърно на кораби от 3000-6000 т, които могат да стигнат само до държави от ЕС. Отделно отпадна защитното мито. До края на 2024 украинското зърно завзе целия пазар на ЕС. Губейки този пазар, България се насочи към Северна Африка и Югоизточна Азия – Алжир, Тунис, Египет, Индонезия, Китай и др.
Очакването е с нормализирането на износа от Украйна, което вече е налице, те отново да се концентрират върху големи кораби, а България да си върне част от пазара в ЕС. Трябва да имаме предвид, че украинците вече могат да продават в Европа без мито. В допълнение – себестойността им е много по-ниска – следователно ще ни бъдат сериозна конкуренция и ние ще трябва да продължим да реализираме стоката си не само в ЕС, но и за далечни дестинации на цени, диктувани от Русия за пшеницата и Украйна и Бразилия за царевицата.
В крайна сметка това не е нещо крайно лошо, а напротив  –  учи ни да сме гъвкави и да реагираме на променящите се условия на световния пазар, казват специалистите на Грейнстор. И добавят:
Ние ще бъдем конкурентни и актуални на тези пазари, защото сме направили директни контакти. Стремим се да помагаме на българския фермер да реализира по-лесно своята продукция на възможно най-добри цени.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини